The aim of the study is; to examine the perceptions of the relationship between individual achievement motive, love of money, pay satisfaction, presenteeism, and job satisfaction. For this purpose, literature was reviewed and four hypotheses were developed. Afterward, a questionnaire (the primary data collection tool), was applied to people working in various sectors in Kayseri, Gaziantep, and Adıyaman. Participants were determined by a simple random sampling method. Factor, reliability, correlation, and regression analysis were applied to the obtained data by the SPSS program.
As a result of testing the research hypotheses, it was found that personal success motivation, love of money and wage satisfaction affect presenteeism significantly and negatively, and presenteeism significantly and negatively affects job satisfaction, and all hypotheses of the research were accepted.
Çalışmanın amacı; kişisel başarı güdüsü, para sevgisi, ücret tatmini, presenteizm ve iş tatmini arasındaki ilişkiye yönelik algıların incelenmesidir. Bu amaçla ilgili literatür taranmış ve dört hipotez geliştirilmiştir. Daha sonra Kayseri, Gaziantep ve Adıyaman'da çeşitli sektörlerde çalışan kişilere anket (birincil veri toplama aracı) uygulanmıştır. Katılımcılar basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Toplanan verilere, SPSS programı aracılığıyla, sırasıyla faktör, güvenirlik, korelasyon ve regresyon analizleri uygulanmıştır.
Araştırma hipotezlerin test edilmesi sonucunda, kişisel başarı güdüsü, para sevgisi ve ücret memnuniyetinin presenteizmi anlamlı ve olumsuz, presenteizmin ise iş tatminini anlamlı ve olumsuz yönde etkilediği bulgusuna ulaşılmış olup, araştırmanın tüm hipotezleri kabul edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 19 Issue: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.