Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin mesleki bağlılıkları üzerinde etkisi olup olmadığının araştırılmasıdır. Ağrı Doğubayazıt’ta devlet ve özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenler araştırmanın evrenini oluşurken, örneklemini ise, mevcut bu öğretmenler arasından basit teadüfü yöntemle seçilen 100 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri anket tekniği uygulanarak elde edilmiştir. Verileri elde etmek amacıyla Maslach ve Jackson (1981) tarafından geliştirilen “Maslach Tükenmişlik Ölçeği” ve Meyer vd. (1993) tarafından geliştirilen “Mesleki Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Bu doğrultuda toplanan verilerin analizinde SPSS paket programından faydalanılmıştır. Araştırmada yer alan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ile mesleki bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla korelasyon, tükenmişlik alt boyutlarının mesleki bağlılık alt boyutları üzerindeki etkisini ortaya koymak için ise regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, tükenmişliğin duygusal tükenme alt boyutunun mesleki bağlılığın alt boyutları üzerinde anlamlı bir etkisi bulunamamıştır. Tükenmişliğin diğer bir alt boyutu olan duyarsızlaşmanın ise mesleki bağlılığın duygusal mesleki bağlılık ve mesleki devam bağlılığı boyutları üzerinde negatif yönlü etkisi olduğu görülürken, normatif mesleki bağlılık üzerinde ise anlamlı bir etkisi olmadığı görülmüştür.
The aim of this study is to investigate whether teachers' burnout levels have an effect on their professional commitment. While teachers working in public and private education institutions in Ağrı Doğubayazıt constitute the universe of the research, the sample consists of 100 teachers selected by simple randomization among these existing teachers. The data of the research were obtained by applying the questionnaire technique. The “Maslach Burnout Scale” developed by Maslach and Jackson (1981) and Meyer et al. The “Professional Commitment Scale” developed by (1993) was used. In this direction, SPSS package program was used in the analysis of the collected data. Correlation analysis was conducted to reveal the relationship between the burnout levels of teachers in the study and their professional commitment levels, and regression analysis was conducted to reveal the effect of burnout sub-dimensions on professional commitment sub-dimensions. According to the results of the analysis, there was no significant effect of the emotional exhaustion sub-dimension of burnout on the sub-dimensions of professional commitment. Depersonalization, which is another sub-dimension of burnout, was found to have a negative effect on the emotional professional commitment and professional continuance commitment dimensions of professional commitment, while it did not have a significant effect on normative professional commitment.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: "21. Uluslararası İşletmecilik Kongresi" Özel Sayısı |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.