Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Yöneticilerinin Eğitimde Toplam Kalite Yönetimine İlişkin Algılarının İncelenmesi

Year 2022, Volume: 19 Issue: 3, 1124 - 1135, 31.12.2022
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1122064

Abstract

Bu çalışmanın amacı, okul yöneticilerinin eğitimde toplam kalite yönetimine ilişkin algılarını incelemektir. Araştırma, betimsel tarama modeli şeklinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2020-2021 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ili Akçakale, Harran ve Siverek İlçe Millî Eğitim Müdürlüklerine bağlı anaokulları, ilkokullar, ortaokullar ve liselerde görev yapan 491’i müdür ve 806’sı müdür yardımcısı olmak üzere toplam 1297 okul yöneticisi, örneklemini ise evren içerisinden okul türlerinden seçkisiz bir şekilde elde edilen 307 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Veriler, “Toplam Kalite Yönetimi Algılama Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama, standart sapma değerleri SPSS ve Jamovi Programı kullanılarak hesaplanmıştır. Daha sonra alt problemlerde bahsedilen çeşitli grupların Toplam Kalite Yönetimine ilişkin algıları arasında grupların düzeylerine göre farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Anlamlılık kontrolü için farklılıklar arası hata payı 0,05 manidarlık düzeyinde sınanmıştır. Araştırmanın sonucunda okul yöneticilerinin toplam kalite yönetimine ilişkin algılarının olumlu olduğu belirlenmiştir. Ayrıca okul yöneticilerinin toplam kalite yönetimine ilişkin algılarının yöneticilik türü, cinsiyet ve kıdem değişkenleri açısından istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılırken yönetici olarak çalışma süresi bakımından anlamlı farklılık bulunduğu belirlenmiştir. Söz konusu sonuçlar farklı çalışmalarla karşılaştırılarak tartışılmış ve bu doğrultuda öneriler geliştirilmiştir.

References

  • Açan, H. İ. (2016). Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Çalışanların İş Tatminine Etkisi Üzerine Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Arseven, A. (2001). Alan Araştırma Yöntemi, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
  • Bayrak, C. ve E. Ağaoğlu. (1998). İlköğretim Okullarındaki Yönetici ve Öğretmenlerin Toplam Kalite Yönetimine İlişkin Görüşleri. Eğitim Yönetimi. (13), 23-37 . Bayraktar, B. (2014). Meslek Liselerindeki Yöneticilerin Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Buğday, İ. (2010). İlköğretim Okullarında Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Okul Yöneticileri Açısından Değerlendirilmesi (Kâğıthane İlçesi Örneği),Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Bütün, H. (2015). Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumlarında Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Düzce.
  • Cafoğlu, Z. (1998). Öğretmen açısından kaliteli okul. Milli Eğitim Dergisi, 4, 122-127.
  • Can, N. (Ed.). (2018). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Ankara: Pegem Akademi
  • Ertuğrul, İ. (2006). Toplam Kalite Kontrol, Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Gencel, U. (2001). “Yükseköğretim Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Akreditasyon”. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(3), 164-218.
  • Geylan, R. (2007). İnsan Kaynakları Yönetimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Güzel, D., Aykol, S. (2017). “Toplam Kalite Yönetimi ve Uygulamaları: Kalekim Örneği”. Journal of Human Sciances, 14(2), 1105-1116.
  • Kaptan, S. (1999). Bilimsel araştırma teknikleri. Ankara: Gazi Yayınları.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayın dağıtım
  • Karasu, M. (2007). Eğitimde Toplam Kalite Yönetiminin Mesleki ve Teknik Orta Öğretim Kurumlarında Uygulanma Durumları,Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kocatepe, Ş. (2010). Eğitimde Stratejik Planlama ve Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Okul Yöneticiler Tarafından Algılanması, Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Kovancı, A. (2001). Toplam Kalite Yönetimi, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Köksal, H. (1998). Kalite Okullarına Geçişte Toplam Kalite Yönetimi, İstanbul: Dünya Yayınları.
  • MEB. (2008). Taşra Teşkilatı TKY Uygulamaları Konulu Genelge, Sayı:123137, MEB: Ankara.
  • MEB. (2002). Millî Eğitim Bakanlığı Taşra Teşkilatı Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Projesi Kılavuzu, MEB: Ankara.
  • Özçakar, N. (2010). “Bir Kamu Kuruluşunda Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi”. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 39(1), 106- 124.
  • Özel, M. (2016). Yöneticilik dersleri, İstanbul: Küre Yayınları.
  • Öztürk, S. A. (2009). Hizmet Pazarlaması, İstanbul: Ekin Basın Yayın Dağıtım.
  • Peker, Ö. (1993). “Toplam Kalite Yönetimi”, TODAİE Amme İdaresi Dergisi, 1(5), 179.
  • Saraç, B. (2010). Edwards Deming’ in TKY İlkelerinin İlköğretim Okullarında Uygulanmasına Yönelik Öğretmen ve Yönetici Algıları, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Sazlık, H., Kavas, E. (2015). “Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Okullarda Toplam Kalite Yönetimi Uygulamasının Okul Yöneticileri Açısında Değerlendirilmesi (Afyonkarahisar Örneği)”, Turkish Studies, 10(14), 657-680.
  • Serin, H., Aytekin, A. (2009). “Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi”, Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 11(15), 83-93.
  • Sönmez, N. (1999). Özel ve Resmi Genel Lise Müdürlerinin Toplam Kalite Yönetiminin Genel Liselerde Uygulanabilirliğine İlişkin Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Şentürk, H., Türkmen, Ö. (2009). “İlköğretim Okullarındaki Yönetici ve Öğretmenlerin Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Algıları”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 128-142.
  • Şimşek, M., Nursoy, M. (2002). Toplam Kalite Yönetiminde Performans Ölçümü. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Toprak, L.S., Şentürk, Ş.K., Kılıç, G. (2017). “Yöneticilerin Çatışma Yönetme Yöntemleri ile Yöneticiye Duyulan Güven Arasındaki İlişki: Afyonkarahisar’daki Beş Yıldızlı Otel işletmelerinde Bir Araştırma”. İşletme Bilimi Dergisi (JOBS), 5(2), 105-133.
  • Turan, M. (2011). Toplam Kalite Yönetiminin Çalışanların Bilgi Paylaşımı Üzerine Etkileri: Sağlık Sektöründe Bir Araştırma. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Türkmen, Ö. (2006). İlköğretim Okullarında Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Müdür ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Diyarbakır İli Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Uluğ, M. (2002). Örgütlerde Grup Yönetiminin Toplam Kalite Yönetimi Üzerine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yenel, İ. F., Çolakoğlu, T., Demir, İ. (2008). “Ortaöğretim Kurumlarında Toplam Kalite Yönetiminin Uygulanabilirliğine İlişkin Yöneticilerin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma”, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 111-120.
  • Yıldırım, C. (1966). Eğitimde Araştırma Metotları. Ankara: Akyıldız Matbaası.
  • Yıldırım, H. ve H, Yıldırım, S. (2011). “Hipotez Testi, Güven Aralığı, Etki Büyüklüğü ve Merkezi Olmayan Olasılık Dağılımları Üzerine”,Elementary Education Online, 10(3), 1112-1123.
Year 2022, Volume: 19 Issue: 3, 1124 - 1135, 31.12.2022
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1122064

Abstract

References

  • Açan, H. İ. (2016). Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Çalışanların İş Tatminine Etkisi Üzerine Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Arseven, A. (2001). Alan Araştırma Yöntemi, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
  • Bayrak, C. ve E. Ağaoğlu. (1998). İlköğretim Okullarındaki Yönetici ve Öğretmenlerin Toplam Kalite Yönetimine İlişkin Görüşleri. Eğitim Yönetimi. (13), 23-37 . Bayraktar, B. (2014). Meslek Liselerindeki Yöneticilerin Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Buğday, İ. (2010). İlköğretim Okullarında Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Okul Yöneticileri Açısından Değerlendirilmesi (Kâğıthane İlçesi Örneği),Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Bütün, H. (2015). Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumlarında Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Düzce.
  • Cafoğlu, Z. (1998). Öğretmen açısından kaliteli okul. Milli Eğitim Dergisi, 4, 122-127.
  • Can, N. (Ed.). (2018). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Ankara: Pegem Akademi
  • Ertuğrul, İ. (2006). Toplam Kalite Kontrol, Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Gencel, U. (2001). “Yükseköğretim Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Akreditasyon”. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(3), 164-218.
  • Geylan, R. (2007). İnsan Kaynakları Yönetimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Güzel, D., Aykol, S. (2017). “Toplam Kalite Yönetimi ve Uygulamaları: Kalekim Örneği”. Journal of Human Sciances, 14(2), 1105-1116.
  • Kaptan, S. (1999). Bilimsel araştırma teknikleri. Ankara: Gazi Yayınları.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayın dağıtım
  • Karasu, M. (2007). Eğitimde Toplam Kalite Yönetiminin Mesleki ve Teknik Orta Öğretim Kurumlarında Uygulanma Durumları,Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kocatepe, Ş. (2010). Eğitimde Stratejik Planlama ve Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Okul Yöneticiler Tarafından Algılanması, Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Kovancı, A. (2001). Toplam Kalite Yönetimi, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Köksal, H. (1998). Kalite Okullarına Geçişte Toplam Kalite Yönetimi, İstanbul: Dünya Yayınları.
  • MEB. (2008). Taşra Teşkilatı TKY Uygulamaları Konulu Genelge, Sayı:123137, MEB: Ankara.
  • MEB. (2002). Millî Eğitim Bakanlığı Taşra Teşkilatı Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Projesi Kılavuzu, MEB: Ankara.
  • Özçakar, N. (2010). “Bir Kamu Kuruluşunda Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi”. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 39(1), 106- 124.
  • Özel, M. (2016). Yöneticilik dersleri, İstanbul: Küre Yayınları.
  • Öztürk, S. A. (2009). Hizmet Pazarlaması, İstanbul: Ekin Basın Yayın Dağıtım.
  • Peker, Ö. (1993). “Toplam Kalite Yönetimi”, TODAİE Amme İdaresi Dergisi, 1(5), 179.
  • Saraç, B. (2010). Edwards Deming’ in TKY İlkelerinin İlköğretim Okullarında Uygulanmasına Yönelik Öğretmen ve Yönetici Algıları, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Sazlık, H., Kavas, E. (2015). “Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Okullarda Toplam Kalite Yönetimi Uygulamasının Okul Yöneticileri Açısında Değerlendirilmesi (Afyonkarahisar Örneği)”, Turkish Studies, 10(14), 657-680.
  • Serin, H., Aytekin, A. (2009). “Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi”, Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 11(15), 83-93.
  • Sönmez, N. (1999). Özel ve Resmi Genel Lise Müdürlerinin Toplam Kalite Yönetiminin Genel Liselerde Uygulanabilirliğine İlişkin Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Şentürk, H., Türkmen, Ö. (2009). “İlköğretim Okullarındaki Yönetici ve Öğretmenlerin Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Algıları”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 128-142.
  • Şimşek, M., Nursoy, M. (2002). Toplam Kalite Yönetiminde Performans Ölçümü. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Toprak, L.S., Şentürk, Ş.K., Kılıç, G. (2017). “Yöneticilerin Çatışma Yönetme Yöntemleri ile Yöneticiye Duyulan Güven Arasındaki İlişki: Afyonkarahisar’daki Beş Yıldızlı Otel işletmelerinde Bir Araştırma”. İşletme Bilimi Dergisi (JOBS), 5(2), 105-133.
  • Turan, M. (2011). Toplam Kalite Yönetiminin Çalışanların Bilgi Paylaşımı Üzerine Etkileri: Sağlık Sektöründe Bir Araştırma. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Türkmen, Ö. (2006). İlköğretim Okullarında Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Müdür ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Diyarbakır İli Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Uluğ, M. (2002). Örgütlerde Grup Yönetiminin Toplam Kalite Yönetimi Üzerine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yenel, İ. F., Çolakoğlu, T., Demir, İ. (2008). “Ortaöğretim Kurumlarında Toplam Kalite Yönetiminin Uygulanabilirliğine İlişkin Yöneticilerin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma”, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 111-120.
  • Yıldırım, C. (1966). Eğitimde Araştırma Metotları. Ankara: Akyıldız Matbaası.
  • Yıldırım, H. ve H, Yıldırım, S. (2011). “Hipotez Testi, Güven Aralığı, Etki Büyüklüğü ve Merkezi Olmayan Olasılık Dağılımları Üzerine”,Elementary Education Online, 10(3), 1112-1123.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Sakine Serin 0000-0003-2560-7880

Niyazi Can 0000-0003-4373-0719

Early Pub Date December 31, 2022
Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 19 Issue: 3

Cite

APA Serin, S., & Can, N. (2022). Okul Yöneticilerinin Eğitimde Toplam Kalite Yönetimine İlişkin Algılarının İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 1124-1135. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1122064

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.