Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmenlerinin 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’na yönelik farkındalık düzeylerini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yönteminin kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 160 Türkçe öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 25 madde ve 3 alt boyuttan oluşan “Öğretim Programı Farkındalık Ölçeği” kullanılmıştır. Veri analizinde, verilerin normal dağılım göstermediği tespit edildiği için non-parametrik testler kullanılmıştır. Araştırma bulguları sonucunda Türkçe öğretmenlerinin 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı farkındalıklarının hem alt boyutlarda hem ölçeğin tamamında yüksek olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet açısından “Bilişsel Farkındalık” alt boyutunda ve ölçeğin tamamında anlamlı fark bulunamamış, “Psikomotor Farkındalık” ve “Duyuşsal Farkındalık” alt boyutlarında anlamlı fark bulunmuştur. Mezuniyet durumu değişkeni açısından tüm alt boyutlarda ve ölçeğin tamamında anlamlı fark bulunmuştur. Hizmet yılı, öğretim programı ile ilgili gelişmelerin takip edildiği kaynak, en çok öğretmenlik yapılan yerleşim yeri ve okuldaki Türkçe öğretmeni sayısı değişkenlerinin alt boyutlarında ve ölçeğin tamamında anlamlı fark bulunamamıştır. Lisans mezunu olan öğretmenlerin öğretim programı farkındalık düzeylerinin daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Yüksek lisans eğitimleri ile farkındalık düzeyleri yükseltilebilir. Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin öğretim programı farkındalıklarını yükseltmek amacıyla göreve başlamadan önce eğitim verilmesi onların ön bilgilerini hareket geçirmelerini ve temel bilgileri elde etmelerini sağlayacaktır.
The aim of this study is to examine the awareness levels of Turkish teachers towards the 2019 Turkish Curriculum. The cross-sectional survey model of quantitative research method was used in the study. The sample of the study consists of 160 Turkish teachers. The "Curriculum Awareness Scale" consisting of 25 items and 3 sub-dimensions was used as a data collection tool. In data analysis, non-parametric tests were used because it was determined that the data did not show normal distribution. As a result of the research findings, it was determined that Turkish teachers' awareness of the 2019 Turkish Curriculum was high both in sub-dimensions and in the whole scale. In terms of gender, no significant difference was found in the "Cognitive Awareness" sub-dimension and the whole scale, but a significant difference was found in the "Psychomotor Awareness" and "Affective Awareness" sub-dimensions. A significant difference was found in all sub-dimensions and the whole scale in terms of the graduation status variable. No significant difference was found in the sub-dimensions of the variables of years of service, the source where the developments related to the curriculum were followed, the settlement where the most teaching was done and the number of Turkish teachers in the school and in the whole scale. It was determined that the curriculum awareness levels of teachers with bachelor's degree were lower. Awareness levels can be increased with graduate education. In order to increase the curriculum awareness of new teachers, training before they start to work will enable them to activate their prior knowledge and obtain basic knowledge.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum Evaluation in Education, Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 31, 2023 |
Acceptance Date | December 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 20 Issue: 3 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.