The rapid development of internet has accelerated both businesses and consumers to turn to electronic retailing. Especially during the pandemic due to the fact that consumers had to shop from e-retailers the consumer behaviours started to change. Increasing demand for e-retailing makes competition among businesses difficult. This situation requires businesses to reconsider the services they provide. E-retailers who want to attract more consumers’ attention have to add e-service quality to the factors such as product variety, quality and price. With this study it is aimed to compile the studies about e-service quality by making a bibliometric analysis of graduate studies based on the concept of “electronic service quality” and to guide the researchers who want to study this subject. Within the scope of this purpose master’s and doctoral dissertations both written between 2006 and 2022 and published in YÖK Thesis Center were examined. During the bibliometric analysis, 50 master’s and doctoral dissertations with the keywords “e-service quality” and “electronic service quality” were determined. The contents, research models of these dissertations and the service quality scales which were used in these dissertations were examined.
Electronic service quality e-service quality E-S-QUAL bibliometric analysis qualitative analysis
İnternetin hızlı gelişimi hem işletmelerin hem de tüketicilerin elektronik perakendeciliğe yönelmesini hızlandırmıştır. Özellikle pandemi süresince tüketicilerin e-perakendecilerden alışveriş yapmak zorunda kalması nedeniyle tüketici alışkanlıkları da değişmeye başladı. E-perakendeciliğe olan talebin artması işletmeler arasında rekabeti zorlaştırmaktadır. Bu durum işletmelerin verdikleri hizmetleri yeniden gözden geçirmelerini gerektirmektedir. Daha fazla tüketicinin dikkatini çekmek isteyen e-perakendeciler ürün çeşitliliği, kalite, fiyat gibi faktörlere e-hizmet kalitesini de eklemek zorundadırlar. Bu çalışma ile “elektronik hizmet kalitesi” kavramını temel alan lisansüstü çalışmaların bibliyometrik analizi yapılarak, bu konu ile ilgili yapılan çalışmaların derlenmesi ve “elektronik hizmet kalitesi” konusunu çalışmak isteyen araştırmacılara yol gösterilmesi hedeflenmektedir. Bu amaç kapsamında 2006 ile 2022 yılları arasında yazılmış ve YÖK Tez Merkezi’nde yayınlanmış yüksek lisans ve doktora tezleri incelenmiştir. Bibliyometrik analiz sırasında “e-hizmet kalitesi” ve “elektronik hizmet kalitesi” anahtar kelimelerine sahip 50 adet yüksek lisans ve doktora tezi belirlenmiştir. Bu tezlerin içerikleri, araştırma modelleri ve bu tezlerde kullanılan e-hizmet kalitesi ölçekleri incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 27, 2022 |
Publication Date | July 31, 2022 |
Submission Date | July 5, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 2 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.