Öz: Bu çalışmada bir toplumun kültürel ve sosyal yapısının değişmesinde ve gelişmesinde rol
oynayan en önemli dinamiklerinden biri olan üniversite öğrencilerinin, kadına ilişkin namus ile
ilgili tutumlarının ve ilişkili faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tanımlayıcıkesitsel
tiptedir. 200 üniversite öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Çalışma
verileri, öğrencilerin tanıtıcı özelliklerini içeren Kişisel Bilgi Formu ve Kadına İlişkin Namus
Anlayışı Tutum Ölçeği” (KİNATÖ) ile toplanmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 20,98±1,80,
%69,5’i (n=139) kadın, %30,5’i (n=61) erkek, %62’si (n=124) sağlık ile ilgili bölümlerde
okumaktadır. Genel olarak erkek öğrencilerin, imam hatip lisesinden mezun olmuş, sayısal ile
ilgili bölümlerde okuyan, annesi okur-yazar olmayan, köyde doğan, babası okur-yazar
olmayan, Güneydoğu ve Doğu Anadolu bölgesinde doğan öğrencilerin namus ile ilgili
geleneksel bir bakış açısında sahip olduğu görülmüştür. Bu çalışmada ailenin, cinsiyetin, kırsal
bölgede doğmanın ve yaşamanın, eğitimin namus algısı üzerinde etkili olduğu görülmektedir.
Tüm eğitim aşamalarında, sosyal medya ve iletişim araçlarında, vaaz ve hutbelerde toplumsal
cinsiyet rolleri, kadın-erkek eşitliği, hukuki düzenlemeler ile ilgili bilgilendirmelerin
gerçekleştirilmesi sağlanabilir. Konunun kök nedenlerinin ve önlemlerin belirlenmesi
açısından farklı sosyal çevreye sahip geniş kitlelerle gerçekleştirilecek projelerin, araştırmaların
gerçekleştirilmesi desteklenmelidir.
Abstract: The study was conducted to determine the attitudes of university students, who are
one of the most important dynamics that play a role in the change and development of the
cultural and social structure of a society, regarding honor towards women and related factors.
The research is descriptive-cross-sectional. 200 university students formed the sample of the
research. The data of the study were collected with the Personal Information Form, which
includes the descriptive characteristics of the students, and the “Attitude Scale for the
Women-Related Conception of ‘Honor’” (ASWRCH). The mean age of the students was
20.98±1.80, 69.5% (n=139) female, 30.5% (n=61) male, 62% (n=124) studying health. Male
students, who graduated from imam hatip high school, studied in the departments related to
numeracy, whose mother was illiterate, who were born in a village, whose father was illiterate,
who were born in the Southeastern and Eastern Anatolia regions, have a traditional point of
view regarding honor. It is seen that family, gender, being born and living in a rural area,
education have an impact on the perception of honor. For a systematic mentality change, it can
be ensured that information on gender roles, equality between women and men and legal
regulations can be provided in all educational stages, in the social media and communication
tools and sermons. In order to determine the root causes of the issue and measures, projects and
researches should be carried out with large audiences with different social environments
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.