Objective: The main purpose of this research was to find out the social media addiction levels of academicians and to reveal whether the scale used is a valid and reliable scale. In addition, it is another aim of the study to determine which variables differ in terms of social media addictions of academics whose social media addiction levels are determined.
Methods: A total of 430 academicians, 199 of whom were females and 231 males, participated in this study. The validity and reliability of the scale were tested by performing exploratory and confirmatory factor analyzes and reliability analyzes on the data collected from the academicians reached by the online survey method. Then, the differences of the factors, whose validity and reliability were ensured by using parametric techniques, according to demographic variables were examined.
Results: The exploratory factor analysis done on the data collected from academicians reached by online survey method, showed that the scale had four sub-factors called Virtual Tolerance (Slacking), Virtual Interaction, Virtual Communication, and Emotional State. Obtained sub-factors were subjected to confirmatory factor analysis and it was seen that the fit indices gave good results. Since the Cronbach's alpha value, which was used to measure the reliability of the scale, was also high, the scale used to measure the social media addiction levels of academicians was found to be valid and reliable. The differences of the factors that were found to be valid and reliable according to demographic variables were examined.
Conclusions: The result of the analysis demonstrated that addiction levels of single academicians were more than that of the married academicians; young or old academicians’ social media addiction levels were more than that of middle-aged academicians. Clearly, this study revealed that as the academic title increases, social media addiction levels of academicians decreases.
Virtual tolerance-interaction and communication social media addiction exploratory and confirmatory factor analysis reliability statistical analysis
Amaç: Bu araştırmanın temel amacı akademisyenlerin sosyal medya bağımlılık düzeylerini ortaya çıkarmak ve kullanılan ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçek olup olmadığını ortaya koymaktır. Ayrıca sosyal medya bağımlılık düzeyleri belirlenen akademisyenlerin bu bağımlılıklar açısından hangi değişkenlerin farklılaştığını belirlemek de çalışmanın bir diğer amacıdır.
Gereç ve Yöntem: 199'u kadın, 231'i erkek olmak üzere toplam 430 akademisyen bu çalışmaya katılmıştır. Çevrimiçi anket yöntemiyle ulaşılan akademisyenlerden toplanan veriler üzerinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile güvenirlik analizleri yapılarak ölçeğin geçerliliği ve güvenirliği test edilmiştir. Daha sonra parametrik teknikler kullanılarak geçerliği ve güvenirliği sağlanan faktörlerin demografik değişkenlere göre farklılığı incelenmiştir.
Bulgular: Yapılan açımlayıcı faktör analizi, ölçeğin Sanal Tolerans (Gevşeme), Sanal Etkileşim, Sanal İletişim ve Duygusal Durum olmak üzere dört alt faktöre sahip olduğunu göstermiştir. Elde edilen alt faktörler doğrulayıcı faktör analizine tabi tutulmuş ve uyum indislerinin iyi sonuçlar verdiği görülmüştür. Ölçeğin güvenirliğini ölçmek amacıyla yapılan cronbach’s alfa değeri de yüksek çıktığı için akademisyenlerin sosyal medya bağımlılık düzeylerini ölçmek için kullanılan ölçek geçerli ve güvenilir bulunmuştur. Geçerliği ve güvenirliği sağlanan faktörlerin demografik değişkenlere göre farklılığı incelenmiştir.
Sonuç: Bekâr akademisyenlerin bağımlılık düzeylerinin evli akademisyenlere göre daha fazla olduğu; genç ve yaşlı akademisyenlerin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin ise orta yaşlı akademisyenlere göre daha fazla olduğu ortaya çıkmıştır. Yapılan bu araştırmada ayrıca akademik unvan arttıkça akademisyenlerin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin de düştüğü ortaya konulmuştur.
Sanal tolerans-etkileşim ve iletişim sosyal medya bağımlılığı açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi güvenilirlik istatistiksel analiz
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2022 |
Acceptance Date | June 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |