Objective: Patient rights are a sub-heading of human rights and are one of the fundamental rights of human beings gained from birth. The aim of this study was to evaluate knowledge and attitudes of all personnel working in emergency departments of second healthcare hospitals of Rize province towards patient rights, which is an important aspect of the quality of healthcare and patient satisfaction. Methods: The study was conducted in July-August 2009 in the emergency departments of the second healthcare hospitals of Rize province by participation of 390 professionals 235 (60.2%) of them were volunteer to fill a survey performed in the basis of Patient Rights Directive. The obtained data were analyzed with the SPSS for Windows 17.0 software program; statistical analytic methods were used such as average, frequency, standard deviation and k-square, p<0.05 was accepted as statistically significant. Results: A total of 62.1% (n=146) of the study participants were males and 35.7% (n=84) were included in the 26-30 years age group. Regarding the period of working 34.5% (n=82) of the subjects were working for 13-36 months in the emergency department and 72.3% (n=170) of them was found to be willingly working in this department. When questioned about their first encounter with the patient rights 48.9% (n=115) of them answered as in-service training. When asked about the first to come to mind regarding patient rights 40.4% (n=95) of the subjects answered as equality of access to services Conclusion: Patient rights should be defended by patients, hospital staff and hospital management to allow the provision of quality health services to ensure a better environment for patients
Amaç: Hasta hakları; insan haklarının bir alt başlığını oluşturur ve insanoğlunun doğumdan itibaren kazandığı temel haklar arasında yer almaktadır. Bu çalışmada, sağlık hizmetlerinin kalitesi ve hasta memnuniyetinde önemli yeri olan hasta hakları konusunda, Rize ilinde ikinci basamak sağlık hizmeti veren hastanelerin acil servislerinde görev yapan tüm personelin bilgi düzeyi ve tutumlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışma, Temmuz-Ağustos 2009 tarihleri arasında Rize ili genelinde ikinci basamak sağlık hizmeti veren hastanelerin acil servislerinde hizmet veren 390 personelin 235’nin (%60,2) gönüllü olarak katılımı ile ‘Hasta Hakları Yönetmeliği’ temel alınarak hazırlanan anket formunun doldurulması ile gerçekleştirildi. Elde edilen veriler ‘SPSS for Windows 17’ bilgisayar programına aktarılarak ortalama, frekans, standart sapma ve ki-kare istatistiksel analiz yöntemleri kullanılmıştır. İstatistiksel olarak p<0,05 değeri anlamlı olarak kabul edildi. Bulgular: Çalışmaya katılan grubunun %62,1’i (n=146) erkek cinsiyette ve %35,7’si (n=84) 26-30 yaş grubuna dâhildi. Çalışma sürelerine bakıldığında %34,5’i (n=82) 13-36 aydır acil serviste hizmet verdiği ve personelin %72,3’ünün (n=170) acil serviste isteyerek çalıştığı tespit edilmiştir. Hasta hakları ile ilk karşılaşmaları sorgulandığında %48,9’u (n=115) hizmet içi eğitim olarak görüş bildirmiştir. Hasta hakkı denildiğinde çalışanların aklına ilk gelen hasta hakkı hizmete ulaşılabilme eşitliği %40,4 (n=95) olarak tespit edilmiştir. Sonuç: Hasta hakları, kaliteli sağlık hizmetlerinin sunumuna olanak sağlayacak daha iyi bir ortamın sağlanması için hasta, hastane personeli ve hastane yönetiminin birlikte sahip çıkması gereken haklardır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |