Objective: In this study, it was aimed that analyzing career choices of Students of Medical Faculty and their opinions regarding Medical Specialty Selection Examination. Methods: At 2012-2013 education terms, 101 medical students from Düzce University participated in this cross sectional study. 58 (57,4%) of them were at 5th grade and 43 (42,6%) of the participants were at 6th grade. Career Choices, affecting factors, training course satisfaction, some demographic factors (age, gender, grade, type of high school graduated from), thoughts regarding to Medical Specialty Selection Exam and foreign language examination scores were questioned via the questionnaire based survey. Results: 41(40.6%) of the 101 participants who filled up the questionnaire based survey were male, 60(59.4%) of them were female. Their mean age was 23.6±0.9 years and most of them (n=50; 49.5%) had graduated from Anatolian High Schools. It is reported that top 5 training course according to student satisfaction as follows Emergency Medicine (n=16; 15,8%), Dermatology (n=16; 15.8%), Cardiology (n=11; 10.9%), Brain Surgery (n=9; 8.9%) and Pediatrics (n=7; 6.9%) (p<0.0001). It is also reported that top 5 areas according to the choices on Medical Specialty Selection Examination are as follows; Otolaryngology (n=11; 10.9%), Dermatology (n=9; 8.9%), Internal Medicine (n=8; %7.9), Plastic Surgery (n=8; 7.9%) and Psychiatry (n=8; 7.9%) (p<0.0001). If we compare male and female students, male students prefer sports medicine (n=5; 12.2%), whereas female students prefer Otolaryngology (n=9; 15.0%) in the first rank of their choices. Conclusion: It is reported that regarding to Medical Specialty Selection Examination choices; in addition to gender differences, “impacts on family and private life and properties of academic career” are also the most affecting factors
Amaç: Bu çalışmada, Düzce Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin branş tercihleri ve Tıpta Uzmanlık Sınavı (TUS)’na bakışlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Bu kesitsel çalışmaya, 2012-2013 döneminde Düzce Üniversitesi Tıp Fakültesinde eğitim gören 5. sınıftan 58 (%57,4) ve 6. sınıftan 43 (%42,6) öğrenci olmak üzere toplam 101 öğrenci katılmıştır. Çalışmada aile hekimliğinden bir öğretim üyesi gözetiminde 3 intern öğrenci tarafından yüz yüze görüşülerek, bazı demografik faktörler (yaş, cinsiyet, sınıf, mezun olduğu lise), branş tercihleri, etkileyen faktörler, staj memnuniyetleri ve TUS sınavı hakkındaki duygu ve düşünceleri ile yabancı dil sınavı (YDS) puanları sorgulanmıştır. Bulgular: Anket formlarını dolduran 41’i erkek (%40,6), 60’ı kız (%59,4) toplam 101 öğrencinin yaş ortalaması 23.6±0.9 yıl olup, çoğunluğu anadolu lisesi mezunuydu (n=50, %49,5). Öğrencilerin staj döneminde memnun oldukları ilk 5 staj, acil tıp (n=16; %15,8), dermatoloji (n=16; %15,8), kardiyoloji (n=11; %10,9), beyin cerrahisi (n=9; %8,9) ve pediatri (n=7; %6,9) idi (p<0.0001). Öğrencilerin TUS’ta tercih ettikleri ilk 5 bölüm ise, KBB (n=11; %10,9), dermatoloji (n=9; %8,9), dahiliye (n=8; %7,9), plastik cerrahi (n=8; %7,9) ve psikiyatri (n=8; %7,9) idi (p<0.0001). Erkek ve kız öğrenciler karşılaştırıldığında, TUS’ta erkekler en fazla spor hekimliğini (n=8; %7,9), kız öğrenciler ise KBB’yi (n=11; %10,9) ilk sırada tercih edeceklerini bildirmişlerdir. Sonuç: TUS tercihlerinde cinsiyet farkı ile birlikte, en fazla etkili olan faktörlerin seçecekleri dalın “aile ve özel yaşam üzerine etkileri ve akademik kariyer açısından özellikleri olduğu” belirlenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |