Research Article
BibTex RIS Cite

Aile Hekimlerine Yönelik Kulak Burun Boğaz Muayenesi ve İşitme Değerlendirme Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi

Year 2024, , 148 - 153, 30.06.2024
https://doi.org/10.18521/ktd.1458187

Abstract

Amaç: Biz çalışmamızda birinci basamak sağlık kuruluşlarında çalışan aile hekimlerinin KBB hastalıkları ile ilgili bilgi düzeylerini araştırmayı, sıklıkla başvuran KBB hastalarını nasıl yönettiklerini incelemeyi, muayene sırasında yaşadıkları sorunları tespit edip verilen eğitimin etkisini incelemeyi amaçladık.
Metod: Katılımcılara öncelikle araştırmacı tarafından literatür baz alınarak oluşturulmuş 30 soruluk bir ön test uygulandı. Ardından araştırmacılardan KBB uzmanı tarafından 2 gün süren ve günlük 1.5 saatlik toplu bir eğitim verildi ve son test uygulandı. Daha sonra araştırmacıların en çok hata yaptıkları veya yorumsuz kaldıkları konular kaydedildi ve bu konuları içeren bir eğitim programı oluşturularak eğitim verildi.
Bulgular: Çalışmaya alınan 30 yaş üzeri 21 aile hekimlerinden 2 (%14.29)’si erkek 18 (%85.71)’i kadındır. Çalışmadaki aile hekimlerinin tıp fakültesinden mezun olma süresi incelendiğinde, 5-10 yıl aralığında olanların sayısı 4 (%19.05), 10-20 yıl aralığında olanların sayısı 10 (%47.62), 20 yıldan fazla bir zamana sahip olanların sayısı ise 7 (%33.33)’dir. Çalışmaya katılan aile hekimlerinin tamamı birinci basamak hekimliği için KBB eğitiminin önemli olduğunu düşünmektedir.
Sonuç: KBB hastalıkları birinci basamakta sık görülen hastalıklardandır. Aile hekimlerinin daha rahat hastalarını yönetebilmeleri için mezuniyet sonrası dönemde KBB hastalıkları alanında rotasyonlarının uygun olacağı kanaatindeyiz.

Ethical Statement

2022/46

Supporting Institution

İnönü Üniversitesi BAP Birimi

Project Number

TSA-2022- 2996

Thanks

Desteklerinden dolayı İnönü Üniversitesi BAP Birimi'ne teşekkür ederiz.

References

  • 1.T.C. Sağlık Bakanlığı. Tukmos tıpta uzmanlık kurulu müfredat oluşturma ve standart belirleme sistemi aile hekimliği uzmanlık eğitimi çekirdek müfredatı [Internet]. Turkey: T.C. Sağlık Bakanlığı; 2023 January. Available from: https://tuk.saglik.gov.tr/Eklenti/34104/0/ailehekimligimufredatv24pdf.pdf 30 Ocak 2023.
  • 2.Yılmaz M, Mayda SA, Yüksel C, Bolu F, Seval O, Bayındır K et al. Bir aile hekimliği merkezine başvuran hastalara konulan tanılar. Value in Health Sciences 2012;2:7-13.
  • 3.Hu A. Sardesai MG, Meyer TK. A need for otolaryngology education among primary care providers. Med Educ Online. 2012;17:17350.
  • 4.Chin RY, Tjahjono R, Rutledge MJR, Lambert T, Deboever N. The evaluation of e- learning resources as an adjunct to otolaryngology teaching: a pilot study. BMC Med Educ. 2019;19:181.
  • 5.Griffiths E. Incidence of ENT problems in general practice. J R Soc Med. 1979;72:740-2.
  • 6.Kucheria A, Bastianpillai J, Khan S, Acharya V. An Induction Programme Used to Improve Confidence General Practitioner Trainees in Managing Hospital Ear Nose and Throat Emergency Presentations. Adv Med Educ Pract. 2021;12:1285-91.
  • 7.Porter M, Quillen D, Fe Agana D, Chacko L, Lynch K, Bielick L et al. Are patients frequently readmitted to the hospital different from the other admitted patients? J Am Board Fam Med. 2019;32:58-64.
  • 8.Şensoy N, Başak O, Gemalmaz A. Umurlu aile hekimliği merkezinde aile hekimliği uygulaması ve hasta profili: aile hekimliği alan eğitimi gereksinimini ne ölçüde karşılıyor? The Medical Journal of Kocatepe. 2009;10:49-56.
  • 9.Alimoğlu MK. Mamaklı S. Tıp fakültesi kurum hekimliğine ait altı aylık veriler. V. Ulusal Aile Hekimliği Kongresi Özet Kitabı. Adana (Turkey);2002:421. 10.Fung K. Otolaryngology-head and neck surgery in undergraduate medical education: advances and innovations. Laryngoscope. 2015;125:1-14.

Evaluation of the Effectiveness of Otorhinolaryngology Examination and Hearing Evaluation Training for Family Physicians

Year 2024, , 148 - 153, 30.06.2024
https://doi.org/10.18521/ktd.1458187

Abstract

Objective: In our study, we aimed to investigate the level of knowledge of family physicians working in primary health care organizations about ENT diseases, to examine how they manage frequently admitted ENT patients, to identify the problems they experience during examination and to examine the effect of the training given.
Method: Participants were first administered a 30-question pre-test created by the researcher based on the literature. Then, a collective training lasting 2 days and 1.5 hours per day was given by an ENT specialist from the researchers and a post-test was applied. Afterwards, the topics in which the researchers made the most mistakes or remained uninterpreted were recorded and a training program including these topics was created and training was given.
Results: Of the 21 family physicians over 30 years of age, 2 (14.29%) were male and 18 (85.71%) were female. When the time of graduation from medical school of the family physicians in the study was analyzed, the number of family physicians with 5-10 years of medical school graduation was 4 (19.05%), 10 (47.62%) with 10-20 years of medical school graduation, and 7 (33.33%) with more than 20 years of medical school graduation. All of the family physicians who participated in the study think that ENT education is important for primary care medicine.
Conclusion: ENT diseases are common in primary care. In order for family physicians to manage their patients more comfortably, we believe that rotations in the field of ENT diseases in the postgraduate period would be appropriate.

Project Number

TSA-2022- 2996

References

  • 1.T.C. Sağlık Bakanlığı. Tukmos tıpta uzmanlık kurulu müfredat oluşturma ve standart belirleme sistemi aile hekimliği uzmanlık eğitimi çekirdek müfredatı [Internet]. Turkey: T.C. Sağlık Bakanlığı; 2023 January. Available from: https://tuk.saglik.gov.tr/Eklenti/34104/0/ailehekimligimufredatv24pdf.pdf 30 Ocak 2023.
  • 2.Yılmaz M, Mayda SA, Yüksel C, Bolu F, Seval O, Bayındır K et al. Bir aile hekimliği merkezine başvuran hastalara konulan tanılar. Value in Health Sciences 2012;2:7-13.
  • 3.Hu A. Sardesai MG, Meyer TK. A need for otolaryngology education among primary care providers. Med Educ Online. 2012;17:17350.
  • 4.Chin RY, Tjahjono R, Rutledge MJR, Lambert T, Deboever N. The evaluation of e- learning resources as an adjunct to otolaryngology teaching: a pilot study. BMC Med Educ. 2019;19:181.
  • 5.Griffiths E. Incidence of ENT problems in general practice. J R Soc Med. 1979;72:740-2.
  • 6.Kucheria A, Bastianpillai J, Khan S, Acharya V. An Induction Programme Used to Improve Confidence General Practitioner Trainees in Managing Hospital Ear Nose and Throat Emergency Presentations. Adv Med Educ Pract. 2021;12:1285-91.
  • 7.Porter M, Quillen D, Fe Agana D, Chacko L, Lynch K, Bielick L et al. Are patients frequently readmitted to the hospital different from the other admitted patients? J Am Board Fam Med. 2019;32:58-64.
  • 8.Şensoy N, Başak O, Gemalmaz A. Umurlu aile hekimliği merkezinde aile hekimliği uygulaması ve hasta profili: aile hekimliği alan eğitimi gereksinimini ne ölçüde karşılıyor? The Medical Journal of Kocatepe. 2009;10:49-56.
  • 9.Alimoğlu MK. Mamaklı S. Tıp fakültesi kurum hekimliğine ait altı aylık veriler. V. Ulusal Aile Hekimliği Kongresi Özet Kitabı. Adana (Turkey);2002:421. 10.Fung K. Otolaryngology-head and neck surgery in undergraduate medical education: advances and innovations. Laryngoscope. 2015;125:1-14.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Informatics and Information Systems
Journal Section Articles
Authors

Burcu Kayhan Tetik 0000-0002-3976-4986

Emrah Gündüz 0000-0001-8857-7290

Şeyma Yaşar 0000-0003-1300-3393

Mehmet Kayhan 0000-0001-7493-5165

Project Number TSA-2022- 2996
Publication Date June 30, 2024
Submission Date March 25, 2024
Acceptance Date June 10, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Kayhan Tetik, B., Gündüz, E., Yaşar, Ş., Kayhan, M. (2024). Evaluation of the Effectiveness of Otorhinolaryngology Examination and Hearing Evaluation Training for Family Physicians. Konuralp Medical Journal, 16(2), 148-153. https://doi.org/10.18521/ktd.1458187
AMA Kayhan Tetik B, Gündüz E, Yaşar Ş, Kayhan M. Evaluation of the Effectiveness of Otorhinolaryngology Examination and Hearing Evaluation Training for Family Physicians. Konuralp Medical Journal. June 2024;16(2):148-153. doi:10.18521/ktd.1458187
Chicago Kayhan Tetik, Burcu, Emrah Gündüz, Şeyma Yaşar, and Mehmet Kayhan. “Evaluation of the Effectiveness of Otorhinolaryngology Examination and Hearing Evaluation Training for Family Physicians”. Konuralp Medical Journal 16, no. 2 (June 2024): 148-53. https://doi.org/10.18521/ktd.1458187.
EndNote Kayhan Tetik B, Gündüz E, Yaşar Ş, Kayhan M (June 1, 2024) Evaluation of the Effectiveness of Otorhinolaryngology Examination and Hearing Evaluation Training for Family Physicians. Konuralp Medical Journal 16 2 148–153.
IEEE B. Kayhan Tetik, E. Gündüz, Ş. Yaşar, and M. Kayhan, “Evaluation of the Effectiveness of Otorhinolaryngology Examination and Hearing Evaluation Training for Family Physicians”, Konuralp Medical Journal, vol. 16, no. 2, pp. 148–153, 2024, doi: 10.18521/ktd.1458187.
ISNAD Kayhan Tetik, Burcu et al. “Evaluation of the Effectiveness of Otorhinolaryngology Examination and Hearing Evaluation Training for Family Physicians”. Konuralp Medical Journal 16/2 (June 2024), 148-153. https://doi.org/10.18521/ktd.1458187.
JAMA Kayhan Tetik B, Gündüz E, Yaşar Ş, Kayhan M. Evaluation of the Effectiveness of Otorhinolaryngology Examination and Hearing Evaluation Training for Family Physicians. Konuralp Medical Journal. 2024;16:148–153.
MLA Kayhan Tetik, Burcu et al. “Evaluation of the Effectiveness of Otorhinolaryngology Examination and Hearing Evaluation Training for Family Physicians”. Konuralp Medical Journal, vol. 16, no. 2, 2024, pp. 148-53, doi:10.18521/ktd.1458187.
Vancouver Kayhan Tetik B, Gündüz E, Yaşar Ş, Kayhan M. Evaluation of the Effectiveness of Otorhinolaryngology Examination and Hearing Evaluation Training for Family Physicians. Konuralp Medical Journal. 2024;16(2):148-53.