Research Article
BibTex RIS Cite

Trends In Attitudes Of Young People About To Begin Their Studies At University: Research To Develop A Measuring Instrument

Year 2017, , 46 - 52, 23.03.2017
https://doi.org/10.18521/ktd.292937

Abstract

Abstract:

 

Objective:
In our study we
aimed to develop a scale to evaluate the effective factors in the choice of
faculty by students who are about to start university within the scope of
the  “Wholistic Approach” one of the core
competences recommended by WONCA.

Methods: In the study 434 students completed a questionnaire.
In the pilot study, we evaluated the form we had developed containing 25
attitude statements with a positive and negative direction under certain
conditions. Before use, the questionnaire was evaluated for validity of content
and scope. In order to investigate the structural validity of the
questionnaire, it was then given to students who had gained places in various
faculties of Uludag University in Bursa who were asked to mark the items
according to their own preferences. The reliability and factor analysis of the
scores was calculated using the SPSS statistical programme and the validity was
evaluated.

Results:
After removing
the items which reduced the reliability of the questionnaire, the general Cronbach-Alpha value of the remaining 18
items was 0.779 (corrected to 0.811). Upon factor analysis of these items, we
obtained a scale containing 5 factors and 18 statements. We named this scale
“The Göktaş Faculty Orientation Scale.” We determined that the factors of the
scale were “Expectations of the Faculty”,
“Aims and Ideals”, “Previous Schooling”, “Family Status” and “Faculty Choices”.











Conclusion: As a result, we have developed a scale with high reliability which can
be used in a wide range of future research on student orientation and attitudes.

References

  • 1. Rakel. Textbook of Family Medicine, 7th ed. Chapter 4 Psychosocial Influences on Health. Saunders 2007.
  • 2. Sarıkaya T, Khorshid L. Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2009, 7.2.
  • 3. Çeler A. Tıp Fakültesi’ndeki Araştırma Görevlilerinde Depresyon Düzeyinin İş Doyumu ile İlişkisinin İncelenmesi. Konuralp Tıp Dergisi, 2015, 7.3.
  • 4. Yanıkkerem E, Altınparmak S, Karadenız G. Gençlerin meslek seçimini etkileyen faktörler ve benlik saygıları. Nursing Forum Dergisi. 2004. p. 61-62.
  • 5. Karakuş A. ve ark. Lise son sınıf kız öğrencilerinin hemşirelik mesleğine bakış açıları ile mesleği tercih etme durumları. Hemşirelik Forumu Dergisi, 2005, 5.1: 17-20.
  • 6. Tokar DM, Fischer AR, Subich LM. Personality and vocational behavior: A selective review of the literature, 1993–1997.Journal of Vocational Behavior, 1998, 53.2: 115-153.
  • 7. Brown D. The role of work and cultural values in occupational choice, satisfaction, and success: A theoretical statement. Journal of counseling & development, 2002, 80.1: 48-56.
  • 8. Savickas ML. The meaning of work and love: Career issues and interventions. The Career Development Quarterly, 1991, 39.4: 315-324.
  • 9. Kuzgun Y. Meslek rehberliği ve danışmanlığına giriş. Nobel Yayın Dağıtım, 2009.
  • 10. Dinç E. Meslek Seçiminde Etkili Faktörlerin İncelenmesi: Meslek Yüksek Okulu-Muhasebe Programı Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (16) 2008 / 2: 90-106.
  • 11. William MT. Research methods: The concise knowledge base. Atomic Dog Publishing, 2005.
  • 12. Özdamar K. Tıp Biyoloji Eczacılık Ve Diş Hekimliği Öğrencileri İçin SPSS İle Biyoistatistik. Kaan Kitabevi 2001; 129-60.
  • 13. Özdamar K. Paket Programlar ile İstatistiksel veri Analizi. Bölüm 19. Güvenilirlik ve Soru Analizi. Kaan Kitabevi 2002; 661-76.
  • 14. Özdamar K. Paket Programlar ile İstatistiksel veri Analizi. Bölüm 9 Faktör Analizi Kaan Kitabevi 2004; 235-76.
  • 15. Kuzgun Y. Meslek danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2000.
  • 16. Sarıkaya T, Khorshid L. Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Bahar 2009, 7(2), 393-423.
  • 17. Akıntuğ Y, Birol C. Lise Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Ve Karar Verme Stratejilerine Yönelik Karşılaştırmalı Analiz. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011, 41. 01-12.
  • 18. Kuzgun Y. Rehberlik ve Psikolojik Danışma (9. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık, 2008.
  • 19. Yeşilyaprak B. Eğitimde Rehberlik Hizmetleri (Gelişimsel Yaklaşım) (Gözden geçirilmiş 12. b.). Ankara: Nobel Yayıncılık, 2005.
  • 20. Kepçeoğlu M. Psikolojik Danışma ve Rehberlik. İstanbul: Alkım Yayınevi, 1999.

Üniversiteye Başlayacak Olan Gençlerin Fakülteye Yönelim Tutumlarının İncelenmesi; Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Year 2017, , 46 - 52, 23.03.2017
https://doi.org/10.18521/ktd.292937

Abstract

Amaç: Çalışmamızda, aile hekimliği yaklaşımında WONCA’nın önerdiği çekirdek yeterliliklerinden biri olan “Holistik Yaklaşım” kapsamında üniversiteye başlayacak olan öğrencilerde fakülte seçimine etki eden faktörlerin değerlendirilmesi amacıyla bir ölçek geliştirmeyi amaçladık.

Gereç ve Yöntem: Biz bu çalışmada 434 öğrenciye anket uyguladık. Pilot test ile belirli faktörler altında olumlu ve olumsuz yönde ilişkili 25 tutum cümlesi ile oluşturduğumuz formu test ettik. Uygulamadan önce anketin ‘içerik ve kapsam geçerliliği’ değerlendirildi. Anketin yapısal geçerliliğini araştırmak amacıyla daha sonra Bursa-Uludağ Üniversitesi’nde değişik fakülteleri kazanan öğrencilere anket vererek öğrencilerden tutum cümlelerinin altındaki kendileri için uygun şıkkı işaretlemelerini istedik. Skorların SPSS istatistik programında güvenirlik ve faktör analizlerini yaptık ve geçerliliğini değerlendirdik.

Bulgular: Faktör analizinde, 5 faktörlü 18 tutum cümlesi içeren bir ölçek elde ettik. Anketteki güvenirliği azaltan cümleler çıkarıldıktan sonra kalan bu 18 tutum cümlesinin genel Cronbach-Alpha değeri 0.779 (Düzeltilmiş 0.811) idi. Ölçeğimize “ Göktaş Fakülte Yönelim Ölçeği ” adını verdik. Ölçeğin faktörlerini; “Fakülteden Beklentiler”, “Hedef ve İdealler”, “Önceki Okul Durumu”, “Aile Statüsü” ve “Fakülte Tercihi” olarak belirledik.

Sonuç: Sonuç olarak fakülteye yeni başlayacak öğrencilerin fakülteye yönlenmesiyle ilgili olarak geliştirdiğimiz yüksek derecede güvenilir ölçeğimiz bu konuda yapılacak çeşitli araştırmalarda kullanılabilir.

References

  • 1. Rakel. Textbook of Family Medicine, 7th ed. Chapter 4 Psychosocial Influences on Health. Saunders 2007.
  • 2. Sarıkaya T, Khorshid L. Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2009, 7.2.
  • 3. Çeler A. Tıp Fakültesi’ndeki Araştırma Görevlilerinde Depresyon Düzeyinin İş Doyumu ile İlişkisinin İncelenmesi. Konuralp Tıp Dergisi, 2015, 7.3.
  • 4. Yanıkkerem E, Altınparmak S, Karadenız G. Gençlerin meslek seçimini etkileyen faktörler ve benlik saygıları. Nursing Forum Dergisi. 2004. p. 61-62.
  • 5. Karakuş A. ve ark. Lise son sınıf kız öğrencilerinin hemşirelik mesleğine bakış açıları ile mesleği tercih etme durumları. Hemşirelik Forumu Dergisi, 2005, 5.1: 17-20.
  • 6. Tokar DM, Fischer AR, Subich LM. Personality and vocational behavior: A selective review of the literature, 1993–1997.Journal of Vocational Behavior, 1998, 53.2: 115-153.
  • 7. Brown D. The role of work and cultural values in occupational choice, satisfaction, and success: A theoretical statement. Journal of counseling & development, 2002, 80.1: 48-56.
  • 8. Savickas ML. The meaning of work and love: Career issues and interventions. The Career Development Quarterly, 1991, 39.4: 315-324.
  • 9. Kuzgun Y. Meslek rehberliği ve danışmanlığına giriş. Nobel Yayın Dağıtım, 2009.
  • 10. Dinç E. Meslek Seçiminde Etkili Faktörlerin İncelenmesi: Meslek Yüksek Okulu-Muhasebe Programı Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (16) 2008 / 2: 90-106.
  • 11. William MT. Research methods: The concise knowledge base. Atomic Dog Publishing, 2005.
  • 12. Özdamar K. Tıp Biyoloji Eczacılık Ve Diş Hekimliği Öğrencileri İçin SPSS İle Biyoistatistik. Kaan Kitabevi 2001; 129-60.
  • 13. Özdamar K. Paket Programlar ile İstatistiksel veri Analizi. Bölüm 19. Güvenilirlik ve Soru Analizi. Kaan Kitabevi 2002; 661-76.
  • 14. Özdamar K. Paket Programlar ile İstatistiksel veri Analizi. Bölüm 9 Faktör Analizi Kaan Kitabevi 2004; 235-76.
  • 15. Kuzgun Y. Meslek danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2000.
  • 16. Sarıkaya T, Khorshid L. Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Bahar 2009, 7(2), 393-423.
  • 17. Akıntuğ Y, Birol C. Lise Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Ve Karar Verme Stratejilerine Yönelik Karşılaştırmalı Analiz. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011, 41. 01-12.
  • 18. Kuzgun Y. Rehberlik ve Psikolojik Danışma (9. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık, 2008.
  • 19. Yeşilyaprak B. Eğitimde Rehberlik Hizmetleri (Gelişimsel Yaklaşım) (Gözden geçirilmiş 12. b.). Ankara: Nobel Yayıncılık, 2005.
  • 20. Kepçeoğlu M. Psikolojik Danışma ve Rehberlik. İstanbul: Alkım Yayınevi, 1999.
There are 20 citations in total.

Details

Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Olgun Göktaş

Oğuz Tekin

İsmail Arslan

Mustafa Oğulluk This is me

Zehra Aktürk Oğulluk This is me

Erkan Kıbrıslı

Publication Date March 23, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Göktaş, O., Tekin, O., Arslan, İ., Oğulluk, M., et al. (2017). Trends In Attitudes Of Young People About To Begin Their Studies At University: Research To Develop A Measuring Instrument. Konuralp Medical Journal, 9(1), 46-52. https://doi.org/10.18521/ktd.292937
AMA Göktaş O, Tekin O, Arslan İ, Oğulluk M, Aktürk Oğulluk Z, Kıbrıslı E. Trends In Attitudes Of Young People About To Begin Their Studies At University: Research To Develop A Measuring Instrument. Konuralp Medical Journal. March 2017;9(1):46-52. doi:10.18521/ktd.292937
Chicago Göktaş, Olgun, Oğuz Tekin, İsmail Arslan, Mustafa Oğulluk, Zehra Aktürk Oğulluk, and Erkan Kıbrıslı. “Trends In Attitudes Of Young People About To Begin Their Studies At University: Research To Develop A Measuring Instrument”. Konuralp Medical Journal 9, no. 1 (March 2017): 46-52. https://doi.org/10.18521/ktd.292937.
EndNote Göktaş O, Tekin O, Arslan İ, Oğulluk M, Aktürk Oğulluk Z, Kıbrıslı E (March 1, 2017) Trends In Attitudes Of Young People About To Begin Their Studies At University: Research To Develop A Measuring Instrument. Konuralp Medical Journal 9 1 46–52.
IEEE O. Göktaş, O. Tekin, İ. Arslan, M. Oğulluk, Z. Aktürk Oğulluk, and E. Kıbrıslı, “Trends In Attitudes Of Young People About To Begin Their Studies At University: Research To Develop A Measuring Instrument”, Konuralp Medical Journal, vol. 9, no. 1, pp. 46–52, 2017, doi: 10.18521/ktd.292937.
ISNAD Göktaş, Olgun et al. “Trends In Attitudes Of Young People About To Begin Their Studies At University: Research To Develop A Measuring Instrument”. Konuralp Medical Journal 9/1 (March 2017), 46-52. https://doi.org/10.18521/ktd.292937.
JAMA Göktaş O, Tekin O, Arslan İ, Oğulluk M, Aktürk Oğulluk Z, Kıbrıslı E. Trends In Attitudes Of Young People About To Begin Their Studies At University: Research To Develop A Measuring Instrument. Konuralp Medical Journal. 2017;9:46–52.
MLA Göktaş, Olgun et al. “Trends In Attitudes Of Young People About To Begin Their Studies At University: Research To Develop A Measuring Instrument”. Konuralp Medical Journal, vol. 9, no. 1, 2017, pp. 46-52, doi:10.18521/ktd.292937.
Vancouver Göktaş O, Tekin O, Arslan İ, Oğulluk M, Aktürk Oğulluk Z, Kıbrıslı E. Trends In Attitudes Of Young People About To Begin Their Studies At University: Research To Develop A Measuring Instrument. Konuralp Medical Journal. 2017;9(1):46-52.