Objective: This research was conducted to examine the relationship between university students' nutritional habits, body mass indexes, and academic achievements.
Method: The study was conducted with 213 students studying at a health college in a private university. Socio-demographic characteristics, height and weight, and eating habits were asked in the questionnaire applied to students who volunteered with the informed volunteer consent form. The academic success of the students was evaluated with the year-end weighted grade point average (AGNO).
Results: More than half of the students (51,2%) who participated in the research were students of the Department of Nutrition and Dietetics. The majority of students (69,5%) are among the normal values in the Body Mass Index (BMI) classification. 35,7% of students think that they always eat healthily and 49,3% sometimes eat healthily. 87,8% of the students stated that they skipped main meals, while 60,6% stated that they skipped lunch most frequently. 27,2% of students always consume snacks and 65,7% sometimes consume snacks. The academic success of the students who not skipped the snack food was statistically higher (p <0,05). It has been determined that there is a significant difference between the academic success of the students according to the state of thinking that they are eating healthy. It was found that the academic achievement of students who were thought that they were eating healthy was higher than the others (p <0,05). It was found that there was a significant negative correlation between students' body mass indexes and academic achievement (r = -,178; p = 0,009).
Conclusion: A relationship between students' nutritional habits and academic success was found in our study.
In order to raise healthy, productive, and successful generations, more importance should be given to nutrition in adolescent life. Because the nutritional habits will continue in the adult period. Nutrition training and lessons may be useful for this purpose.
Keywords: Nutrition, Body Mass Index, Student, Academic Success
Amaç: Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları, beden kitle indeksleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Çalışma bir üniversitede sağlık yüksekokulunda okuyan 213 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bilgilendirilmiş gönüllü olur formu ile gönüllü olan öğrencilere uygulanan ankette sosyodemografik özellikleri, boy ve kilosu, beslenme alışkanlıkları sorulmuştur. Öğrencilerin akademik başarıları ise yılsonu ağırlıklı genel not ortalamaları (AGNO) ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yarıdan fazlası (%51,2) Beslenme ve Diyetetik Bölümü öğrencisidir. Öğrencilerin çoğunluğu (%69,5) Beden Kitle İndeksi (BKİ) sınıflandırmasında normal değerler arasındadır. Öğrencilerin % 35,7’si her zaman, %49,3’ü ise bazen sağlıklı beslendiğini düşünmektedir. Öğrencilerin %87,8’i öğün atladığını belirtirken, %60,6’sı en sık öğle yemeğini atladığını belirtmiştir. Öğrencilerin %27,2’si her zaman, %65,7’si bazen ara öğün tüketmektedir. Düzenli olarak ara öğün tüketen öğrencilerin akademik başarıları istatistiksel olarak daha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Sağlıklı beslendiğini düşünme durumuna göre öğrencilerin akademik başarıları arasında anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır. Sağlıklı beslendiğini düşünen öğrencilerin akademik başarılarının bazen sağlıklı beslendiğini düşünen ve sağlıklı beslendiğini düşünmeyen öğrencilere göre anlamlı olarak yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,05). Öğrencilerin beden kitle indeksleri ile akademik başarıları arasında anlamlı, negatif yönlü zayıf bir ilişki olduğu tespit edilmiştir (r= -,178; p=0,009).
Sonuç: Öğrencilerin beslenme alışkanlıkları ile akademik başarıları arasında ilişki saptanmıştır. Özellikle gelişimin devam ettiği ve kazanılan alışkanlıkların erişkin yaşlarda devam edebileceği adölesan çağda sağlıklı, üretken ve başarılı nesiller yetiştirmek amacıyla beslenme konusuna daha çok önem verilmelidir. Beslenme eğitimleri ve teşvikler bu amaca faydalı olabilecektir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 11, 2021 |
Acceptance Date | November 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |