The Covid-19 pandemic has initiated an important change that affects all economic and social life, especially in the field of health. First of all, pandemic restrictions have made it necessary to transform living habits. This change appears as digital transformation. Especially, decreases in physical mobility, distance obligations, reorganization of working environments have made the way and process of doing business more digital. At this point, innovative technologies and applications are saviors for information system management. In crisis management, the biggest disadvantages of today are that the world population has increased considerably and the interaction in the global system is high. However, the biggest advantage is that the technological possibilities can be developed in a way that contributes to the isolation. It is possible to manage hospital information management more quickly and effectively with new applications. Covid-19 pandemic has also shown the need of digital transformation in the short term, globally. This study aims to review hospital information system management and to give some sample implications based on e-services of e-Government Portal in Turkey. HIS has been used more effectively during the pandemic process. e-Government was observed as a digital tool accelerating processes such as document inquiry, application and information track in Turkey in the context of hospital information system management. It was observed that e-Government portal accelerated the process for the management of hospital information system in Turkey and e-Government portal provided several e-services for healthcare professionals and citizens during the Covid-19 pandemic.
e-Government portal hospital information system e-service health information management Covid-19 pandemic
Covid-19 pandemisi, başta sağlık alanı olmak üzere bütün ekonomik ve sosyal yaşamı etkileyen önemli bir değişimi başlatmıştır. Öncelikle pandemi kısıtlamaları yaşam alışkanlıklarının dönüşümünü zorunlu hale getirmiştir. Bu değişim, dijital dönüşüm olarak ortaya çıkmaktadır. Özellikle fiziksel mobilitenin azalması, mesafe zorunlulukları, çalışma ortamlarının yeniden düzenlenmesi, iş yapma şeklini ve sürecini daha dijital hale getirmiştir. Bu noktada, yenilikçi teknolojiler ve uygulamalar bilgi sistemi yönetimi için kurtarıcı niteliktedir. Kriz yönetiminde, günümüzde en büyük dezavantaj dünya nüfusunun oldukça artmış olması ve küresel sistemde etkileşimin fazla olmasıdır. Bunula birlikte en büyük avantajı ise teknolojik olanakların izolasyona katkı sağlayacak şekilde geliştirilebilmesidir. Hastane bilgi yönetiminin yeni uygulamalar ile daha hızlı ve etkin şekilde yönetilmesi mümkün olabilmektedir. Bu çalışma, hastane bilgi sistemi yönetimini incelemeyi ve Türkiye'deki e-Devlet Portalı e-hizmetlerine dayalı olarak bazı örnek uygulamalar vermeyi amaçlamaktadır. HIS pandemi sürecinde daha etkin kullanılmaya başlanmıştır. Türkiye’de e-Devlet portalı, hastane bilgi sistemi yönetimi açısından belge sorgulama, başvuru ve bilgi takibi gibi süreçleri hızlandıran dijital bir araç olarak gözlemlenmiştir. e-Devlet portalının Türkiye'de hastane bilgi sisteminin yönetim sürecini hızlandırdığı ve e-Devlet portalının Covid-19 pandemisi sürecinde sağlık çalışanları ve vatandaşlara çeşitli e-hizmetler sunduğu görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | April 28, 2022 |
Acceptance Date | February 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 14 Issue: S1 |