Objective: To determine the need for clinical record keeping education in undergraduate programs at our university.
Methods: Qualitative descriptive research method was used. To determine clinical record keeping education needs, interviews were conducted with 10 faculty members working at the Faculty of Medicine in the 2022-2023 academic year, using a semi-structured form. In addition, a 17-question survey was administered to elicit the needs of the students attending the Faculty of Medicine.
Results: A total of 102 students participated in the study. Eighty-two (80.4%) students reported not having received any education on clinical record keeping. For the questions scored on a seven-point Likert scale, related to how competent they considered themselves to be in clinical record keeping and how comfortable they felt while writing patient notes, the mean scores were calculated to be 3.89±1.66 and 3.55±1.74, respectively. Ninety-two (90.2%) students considered it necessary to take a course on how to keep clinical records. Ten faculty members participated in the interviews conducted using a semi-structured form. During these interviews, emerging themes concerning the quality of clinical records were the comprehensiveness and usefulness of these records, and the use of appropriate language. When the reasons for deficiencies in clinical record keeping were questioned, problems in the education system and a lack of education were prominent.
Conclusion: We identified the deficiencies and needs related to clinical record keeping in our faculty. Based on our results, we consider that the implementation of appropriate curricula and activities will increase the quality of clinical records.
Amaç: Klinik kayıt tutma ile ilgili olarak üniversitemizde lisans eğitimindeki ihtiyacı belirlemeyi ve ihtiyaç analizi sonucuna göre uygulanacak eğitim programının içeriğinde hangi konuların yer alması gerektiğine dair bir program önerisi sunmayı amaçladık.
Metod: Çalışmamız nitel araştırma türünde olup betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Klinik kayıt tutma eğitimi ihtiyacını belirlemek için 2022-2023 eğitim öğretim yılında Tıp Fakültesinde görevli 10 öğretim üyesi ile yarı-yapılandırılmış form aracılığıyla görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Ayrıca Tıp Fakültesi öğrencilerinin ihtiyaçları belirlemek için 17 soruluk anket formu kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya 102 öğrenci katıldı. Katılımcıların 82’si (80.4%) klinik kayıt tutma ile ilgili eğitim almadığını belirtti. 7’li Likert tipi ölçekle değerlendirilen tuttuğunuz kayıtları ne kadar yeterli görüyorsunuz ve hasta notu yazarken kendinizi ne kadar rahat hissediyorsunuz sorularına verilen cevapların puanları ise sırasıyla 3.89±1.66 ve 3.55±1.74 olarak hesaplandı. Öğrencilerin 92 (90.2%)’si klinik kayıt tutmanın nasıl olması gerektiği ile ilgili ders almanın gerekli olduğunu düşünmekteydi. Yarı-yapılandırılmış formla yaptığımız görüşmelere 10 öğretim üyesi katıldı. Görüşmelerde klinik kayıtların niteliği ile ilgili olarak klinik kayıtların kapsamlı olması, kullanışlı olması, uygun dil kullanılması gibi temalar ön plana çıkmıştır. Klinik kayıt tutma açısından eksikliklerin sebepleri sorgulandığında eğitim sistemi sorunları ve yoğunlukla birlikte eğitim eksikliği ön plana çıkmıştır. Yapılacak eğitimler için birer yol gösterici olabilecek başlıklarımız kayıtların formatı, içeriği, yazımı ve kayıtlardan doğan hukuki sorumluluk olarak çalışmamızda öne çıkmıştır.
Sonuç: Fakültemizde klinik kayıtlar konusundaki eksiklik ve ihtiyaçları belirlediğimizi, ilerde buna uygun eğitim öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesinin klinik kayıtların niteliğini artıracağını düşünmekteyiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2023 |
Acceptance Date | June 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 15 Issue: 2 |