Introduction: From the public health perspective, young people are considered as a priority group in terms of sexually transmitted diseases and sexual habits. Sexual dimension among adolescents and young adults can be influenced by their overall and sexual health due to its impact on intellectual growth and development and their level of knowledge can significantly affect their reproductive health. The study aims to measure university students’ health literacy, sexual health knowledge and sexual myths and in this way explore the relationship between these variables and among various demographic variables.
Materials and Methods: The sample of the study is comprised of 559 female and 282 male university students. In the first part, demographic information scale, in the second part sexual health knowledge test, in the third part sexual myths scale, in the fourth part health literacy in Turkey scale were implemented.
Results: In the analysis across the sexes, it was revealed that males have more sexual myths than females (p<0,05). In the analysis across the faculties, it was unearthed that students in medical and dental faculties obtained similar points from the scales, but medical faculty students received the highest point and social sciences students received the lowest point. Besides, it was observed that health literacy and sexual health knowledge significantly predicted sexual myths (p<0,005).
Conclusions: To this end, it is recommended that consulting services be provided for parents, educational programs be planned for all the departments at university, peer education and supporting programs be implemented and more scientific research be conducted.
Amaç: Halk sağlığı açısından gençler, cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve cinsel alışkanlıklar açısından öncelikli bir grup olarak kabul edilmektedir. Ergenler ve genç yetişkinler arasındaki cinsel boyut, entelektüel büyüme ve gelişme üzerindeki etkisi nedeniyle genel ve cinsel sağlıklarından etkilenebilir ve bilgi düzeyleri üreme sağlıklarını önemli ölçüde etkileyebilir. Çalışma, üniversite öğrencilerinin sağlık okuryazarlığı, cinsel sağlık bilgisi ve cinsel mitlerini ölçmeyi ve bu şekilde bu değişkenler ile çeşitli demografik değişkenler arasındaki ilişkiyi keşfetmeyi amaçlamaktadır.
Metod: Araştırmanın örneklemini 559 kadın ve 282 erkek üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Birinci bölümde demografik bilgi ölçeği, ikinci bölümde cinsel sağlık bilgisi testi, üçüncü bölümde cinsel mitler ölçeği, dördüncü bölümde Türkiye'de sağlık okuryazarlığı ölçeği uygulanmıştır.
Bulgular: Cinsiyetler arası analizde erkeklerin kadınlara göre daha fazla cinsel mite sahip olduğu ortaya çıktı (p<0,05). Fakülteler genelinde yapılan analizlerde tıp ve diş fakültesi öğrencilerinin ölçeklerden benzer puanlar aldıkları ancak en yüksek puanı tıp fakültesi öğrencilerinin, en düşük puanı ise sosyal bilimler öğrencilerinin aldığı ortaya çıktı. Ayrıca sağlık okuryazarlığı ve cinsel sağlık bilgisinin cinsel mitleri anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür (p<0,005).
Sonuç: Bu amaçla velilere yönelik danışmanlık hizmetlerinin verilmesi, üniversitedeki tüm bölümlere yönelik eğitim programlarının planlanması, akran eğitimi ve destekleyici programların uygulanması ve daha fazla bilimsel araştırma yapılması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2023 |
Acceptance Date | September 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 15 Issue: 3 |