Amaç: Bu çalışma, 50 yaş ve üzeri bireylerde internet-sosyal medya kullanımının depresyon ve bilişsel işlevler üzerindeki etkilerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Bu araştırma kesitsel tanımlayıcı bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini 398 kişi oluşturdu. Veriler, anket, Geriatrik Depresyon Ölçeği-Kısa Form ve Montreal Bilişsel Değerlendirme Ölçeği kullanılarak yüz yüze görüşme yoluyla toplandı.
Bulgular: Araştırmaya katılanların yaş ortalaması 59,8±7,8 yıl olarak belirlendi. Bireylerin %40,7’sinin sosyal medyayı kullandığı, %23,9’unun sosyal medyayı faydalı bulduğu, %37,4’ünün sosyal medyayı iletişim amaçlı kullandığı belirlendi. Yaş, eğitim, gelir düzeyi, evde kiminle yaşadığı gibi bağımsız değişkenlerin depresyon düzeyi ve bilişsel işlev bozukluğu parametrelerini anlamlı düzeyde etkilediği belirlendi (p<0,001). İnternet ve sosyal medya kullanan bireylerde, kullanmayanlara göre bilişsel işlev bozuklukları anlamlı düzeyde daha düşüktü (p<0,001). Lojistik regresyon analizine göre ileri yaşın bilişsel işlev bozukluğu olasılığını 1,06 kat, okuma yazma bilmemenin ise 178,10 kat arttığı belirlendi.
Sonuç: Çalışmamızda internet ve sosyal medya kullanan orta yaşlı ve yaşlı bireylerde bilişsel işlev bozuklukları ve depresyon düzeylerinin anlamlı derecede düşük olduğu belirlendi. İnternet ve sosyal medyayı kullanmayı bilmeyen yaşlı, okuma-yazma bilmeyen, okuryazar veya ilkokul mezunu kişilerde, gençlere, üniversite mezunlarına, internet ve sosyal medya kullanan bireylere göre bilişsel işlev bozukluğu riski daha yüksektir.
Objective: This study was conducted to evaluate the effects of internet-social media use on depression and cognitive functions in individuals aged 50 and over.
Method: This research is a cross-sectional descriptive study. The sample of the research consisted of 398 people. Data were collected by face-to-face interview using a questionnaire, Geriatric Depression Scale-Short Form and Montreal Cognitive Assessment Scale.
Results: The average age of the participants in the study was determined as 59.8±7.8 years. It was determined that 40.7% of individuals use social media, 23.9% find social media useful, and 37.4% use social media for communication purposes. It was determined that independent variables such as age, education, income level, and whom one lives with at home significantly affected the depression level and cognitive dysfunction parameters (p<0.001). Cognitive dysfunctions were significantly lower in individuals who used the internet and social media than in those who did not (p<0.001). According to logistic regression analysis, it was determined that older age increased the probability of cognitive dysfunction by 1.06 times, and illiteracy increased by 178.10 times.
Conclusion: In our study, cognitive dysfunction and depression levels were determined to be significantly lower in middle-aged and elderly individuals who use the internet and social media. The risk of cognitive dysfunction is higher in elderly, illiterate, literate or primary school graduates who do not know how to use the internet and social media, compared to younger, university graduates and individuals who use the internet and social media.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2025 |
Submission Date | July 1, 2024 |
Acceptance Date | October 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 17 Issue: 1 |