Aim: The study was conducted to determine the individual-centered perioperative care attitudes and behaviors of nursing students practiced in the surgical clinic.
Materials and Methods: The sample of the cross-sectional study consisted of 2nd, 3rd, and 4th grade students studying in the nursing department of a state university. Personal Information Form and Person Centreted Perioperative Nursing Scale (PCPNS) were used to collect research data. The data were collected in the classroom by face-to-face interview method. Ethics committee approval was obtained to conduct the study.
Results: 309 students who did internship in the surgical clinic participated in the study. 80.3% of the students are female, 60.5% are 3rd year students, and mean age is 20.93±1.21. Students' PCPNS sub-dimension mean scores were 24.60±3.27 for compassionate interaction, 22.21±2.32 for respect, 12.10±2.04 for comfort, 11.75±2.42 for sharing information, and expertise. It was determined as 10.45±2.99. It was determined that there was a statistically significant difference between gender and respect sub-dimension, graduated high school and specialization sub-dimension, class grades and compassionate interaction and sharing information sub-dimensions. A statistically significant difference was found between the out-of-school surgical nursing training and the sub-dimension of expertise, training in out-of-school care and sharing information sub-dimension. There was a statistically significant difference between reading articles on the subject and compassionate interaction sub-dimension, comfort and sharing information.
Conclusion: It can be said that the scores of the person-centered perioperative care style and behavior scale of the students are above the average. It is thought that directing students to read articles about individualized perioperative care and placing them in the subjects in the curriculum will contribute to their individual-centered care.
Person-Centered Care İndividualized Nursing Care Surgical Care Student Nurse Perioperative Care.
Amaç: Çalışma cerrahi klinikte uygulamaya çıkan hemşirelik öğrencilerinin birey merkezli perioperatif bakım tutum ve davranışını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipte yürütülen araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde okuyan 2.,3., ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında kişisel bilgi formu ve Birey Merkezli Perioperatif Hemşirelik Ölçeği (BMPHÖ) kullanılmıştır. Veriler yüz yüze görüşme yöntemi ile sınıf ortamında toplanmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi için etik kurul izni alınmıştır.
Bulgular: Araştırmaya cerrahi klinikte uygulama yapan 309 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin %80,3’ü kadın, %60,5’i 3. sınıf öğrencisi olup yaş ortalamaları 20,93±1,21’dir. Öğrencilerin BMPHÖ alt boyut puan ortalamaları duygusal etkileşim için 24,60±3,27, saygı için 22,21±2,32, rahatlık için 12,10±2,04, bilgi paylaşımı için 11,75±2,42, uzmanlık için 10,45±2,99 olarak tespit edilmiştir. Cinsiyet ile saygı alt boyutu, mezun olunan lise ile uzmanlık alt boyutu, sınıf ile duygusal etkileşim ve bilgi paylaşımı alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Okul dersleri dışında cerrahi hemşireliğine ilişkin eğitim alma ile uzmanlık alt boyutu, okul dışında birey merkezli bakıma ilişkin eğitim alma ile duygusal etkileşim alt boyutu, konu ile ilgili makale okuma ile duygusal etkileşim, rahatlık, bilgi paylaşımı alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin birey merkezli perioperatif bakım tutum ve davranışları ölçeği puanlarının ortalamanın üzerinde olduğu söylenebilir. Öğrencilerin bireyselleştirilmiş bakıma ilişkin makale okumaya yönlendirilmesi, müfredatta yer alan konular içine yerleştirilmesinin birey merkezli bakım vermelerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Birey Merkezli Bakım, Bireyselleştirilmiş Hemşirelik Bakımı, Cerrahi Bakım, Öğrenci Hemşire, Perioperatif Bakım.
Birey Merkezli Bakım Bireyselleştirilmiş Hemşirelik Bakımı Cerrahi Bakım Öğrenci Hemşire Perioperatif Bakım.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Surgical Diseases Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | January 23, 2024 |
Acceptance Date | April 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 1 |