Aim: This study was conducted to examine the relationship between nursing students' levels of compassion and their caring behaviors.
Method: The sample for this descriptive and correlational study consisted of 201 third- and fourth-year students enrolled in the nursing departments of a state university. Data were collected using the Descriptive Information Form, the Compassion Scale, and the Caring Behaviors Scale-24. The data were analyzed using frequency, percentage, mean, standard deviation, independent samples t-test, and Pearson correlation analysis
Results: The mean age of the students was 21.70±1.27 years; 77.1% were female, and 63.7% were third-year students. 68.7% of the students chose the nursing profession willingly, and 86.6% expressed satisfaction with their profession. The mean total score on the Compassion Scale was 104.33±10.98, while the mean total score on the Caring Behaviors Scale-24 was 5.33±0.47. A significant difference was observed between gender and the mean total score on the Compassion Scale, as well as between the mean total score on the Caring Behaviors Scale-24 and the willingness to choose the nursing profession (p<0.05). Furthermore, there was a positive, moderately significant relationship between the students' scores on the Compassion Scale and their mean total scores on the Caring Behaviors Scale-24 (r=0.478, p<0.01).
Conclusion: This study concluded that the levels of compassion and caring behaviors among the students were high, with a positive correlation indicating that as the level of compassion increased, so did the caring behaviors. Additionally, female students demonstrated higher levels of compassion, and students who chose the nursing profession willingly exhibited higher levels of caring behaviors.
Key words: Nursing Students, Compassion, Caring Behaviors
Ethics committee permission (Date: 07.02.2024, Decision No: 2024/666) was obtained from Necmettin Erbakan University Health Sciences Scientific Research Ethics Committee of a university and the necessary application permissions (Date: 05.03.24 E-33205045-100-480485) and (Date: 05.03.2024, E-18689117-100-480803) were obtained from the dean's offices of the relevant faculties in order to conduct the study.
No institution or organization supported the study. No financial support was received for this research.
YOK
Thank you to the students who participated in the study
Amaç: Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin merhamet düzeyleri ile bakım davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde yapılan araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümlerinde öğrenim gören 201 üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veriler Tanıtıcı Bilgi Formu, Merhamet Ölçeği ve Bakım Davranışları Ölçeği-24 ile toplanmıştır. Veriler sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, bağımsız örneklem t-testi ve Pearson korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21,70±1,27 olup %77,1’i kadın, %63,7’si üçüncü sınıf öğrencisidir. %68,7’i hemşirelik mesleğini isteyerek seçmiştir ve %86,6’sı mesleğini sevmektedir. Öğrencilerin merhamet ölçeği toplam puan ortalaması 104,33±10,98 ve bakım davranışları ölçeği toplam puan ortalaması 5,33±0,47’dir. Cinsiyet ile merhamet ölçeği toplam puan ortalamaları ve hemşirelik mesleğini isteyerek seçme durumu ile bakım davranışları toplam puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Öğrencilerin merhamet ölçeği ile bakım davranışları toplam puan ortalamaları arasında pozitif yönde orta düzey anlamlı ilişki saptanmıştır (r=0,478, p<0,01).
Sonuç: Bu araştırmada öğrencilerin merhamet ve bakım davranışları düzeyinin yüksek olduğu, merhamet düzeyi arttıkça bakım davranışlarının da arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca kadın öğrencilerde merhamet düzeyi, mesleğini isteyerek seçen öğrencilerde bakım davranışları daha yüksektir.
Anahtar Kelimeler: Hemşirelik Öğrencileri, Merhamet, Bakım Davranışları
Araştırmanın yapılabilmesi için bir üniversitenin Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulu’ndan etik kurul izni (Tarih:07.02.2024, Karar No: 2024/666) ve çalışmanın gerçekleşebilmesi için ilgili fakültelerin dekanlıklarından gerekli uygulama izni (Tarih:05.03.24 E-33205045-100-480485) ve (Tarih: 05.03.2024, E-18689117-100-480803) alınmıştır.
Çalışmayı destekleyen herhangi bir kurum veya kuruluş bulunmamaktadır. Çalışmada herhangi bir finansal destek alınmamıştır.
YOK
Çalışmaya katılan öğrencilere teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fundamentals of Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | YOK |
Early Pub Date | August 23, 2024 |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | July 8, 2024 |
Acceptance Date | July 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |