Yaşam becerileri, beliren yetişkinlerin gelişimini çeşitli duygusal ve sosyal boyutlarda etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı, öz düzenleme, duygu düzenleme, özerkliği destekleyici davranış ve helikopter ana-babalığın, beliren yetişkinlerin algılanan yaşam becerileri düzeyi üzerindeki rolünü incelemektir. Bu amaçla, Türkiye'nin merkezindeki bir üniversiteden yaşları 18-27 arasında değişen (M = 21.3, SD = 1.92) 451 beliren yetişkin (%21.7 erkek ve %78.3 kadın) bu çalışmaya katılmıştır. Yapılan aşamalı regresyon analizi, algılanan yaşam becerilerinin öz düzenleme (β =.45, t = 10.872, p = .000) ve özerkliği destekleyici davranışlar (β = .14, t = 3.43, p = .001) tarafından yordandığını ortaya koymuştur. Sonuçlar yaşam becerileri ve ilgili değişkenler ışığında sunulmakta ve tartışılmaktadır.
Beliren yetişkinlik yaşam becerileri özerklik destekleyici davranış öz düzenleme helikopter ana-babalık duygu düzenleme
Başkent Üniversitesi
34611
Life skills have an inclusive effect on various emotional and social aspects of emerging adults’ development. The aim of this study is to examine the role of self-regulation, emotion regulation, autonomy supportive behaviour and helicopter parenting on emerging adults’ perceived level of life skills. For this purpose, 451 emerging adults (21.7 % male and 78.3 % female) between the ages of 18 and 27 (M = 21.3, SD = 1.92) participated in this study from a comprehensive university from central Turkey. Stepwise regression analyses revealed that perceived life skills predicted by self-regulation (β =.45, t = 10.872, p = .000) and autonomy supportive behaviours (β =.14, t = 3.43, p = .001). Results are presented and discussed under the light of life skills and related variables.
Emerging adults life skills autonomy supportive behaviour self-regulation helicopter parenting emotion regulation
34611
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 34611 |
Publication Date | September 27, 2022 |
Acceptance Date | August 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 3 |