The purpose of this research is to determine the
effects of Scenario-Based Learning approach on nonroutine problem solving
abilities of third grade elementary students in maths. The model of the
research is, control group pre-test, post-test design, of quasi-experimental
designs. The participants were 38
private school third grade elementary students from Başiskele district of
Kocaeli Province. On the purpose of determining the success rates of the
experimental and control groups, the pre-test have been applied to both groups
and it has been determined that there is not any significant difference at
success rates between the two groups. The lessons for the experimental group have
been prepared and taught by the researcher according to the Scenario Based
Learning. In the control group, the teacher of the control group classroom have
used textbooks of MEB (Ministry of National Education). Non-routine problem
solving and diagnostic tests were used to measure the four operation skills of
the groups which was developed by the researcher as a data collecting tool.
Opinions of mathematics education experts and third grade elementary teachers
were received for the content and construct validity of the tests. In order to
provide interrater reliability, the tests of the both experimental and control
groups were graded using the same answer key by the teachers of the groups and
a mathematics education expert. To analyze the differences between the results
of post-tests, which have been applied to both groups, Mann-Whitney-U test, and
to see if there are any significant differences in the post and pre-tests of
the two groups, Wilcoxon Signed Rank Test was used. Based on findings, it can be said that the
experimental group was significantly more successful in solving nonroutine
add-subtract problems than the control group who used MEB textbooks and
followed traditional lessons.
Bu araştırmanın amacı, Senaryo Tabanlı Öğrenme yaklaşımının ilkokul
üçüncü sınıf öğrencilerinin rutin olmayan toplama ve çıkarma problemlerini
çözme becerilerine etkisinin belirlenmesidir. Araştırmanın modeli, yarı
deneysel desenlerden öntest sontest eşleştirilmiş kontrol gruplu desendir.
Araştırmanın çalışma grubu, 2017-2018 öğretim yılında Kocaeli ili Başiskele
ilçesindeki bir özel ilkokulda eğitimine devam eden 38 ilkokul üçüncü sınıf
öğrencisinden oluşmaktadır. Deney ve kontrol gruplarının başarı düzeyleri
açısından denk olup olmadığının belirlenmesi amacıyla her iki gruba da öntest
uygulanmış ve grupların başarı puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı
belirlenmiştir. Deney grubunda derslerde kullanılan planlar, STÖ yaklaşımına
uygun olarak araştırmacı tarafından hazırlanmış ve işlenmiştir. Kontrol
grubunda ise derslerde senaryo tabanlı öğrenme yaklaşımına uygun ders planları
kullanılmamış olup, ilgili sınıfın sınıf öğretmeni tarafından dersler MEB
kitaplarına bağlı kalınarak işlenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı
tarafından geliştirilen, deney ve kontrol gruplarının toplama ve çıkarma
becerilerini ölçmeye dönük rutin olmayan problem çözme testleri kullanılmıştır.
Testlerin yapı ve kapsam geçerliliği için matematik alan uzmanları ve üçüncü
sınıf öğretmenlerinden uzman görüşü alınmıştır. Puanlayıcı güvenilirliğini
sağlamak amacıyla testler, deney ve kontrol grubunun sınıf öğretmenleri ve bir
matematik alan uzmanı tarafından aynı anahtar kullanılarak ve tartışılarak
puanlanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde deney ve kontrol gruplarının
öntestleri arasında ve sontestleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığının
belirlenmesi amacıyla Mann-Whitney U testi, yalnızca deney grubunun ön ve
sontesti ile yine yalnızca kontrol grubunun ön ve sontesti arasında anlamlı bir
fark olup olmadığının belirlenmesi amacıyla Wilcoxon İşaretli Sıralar testi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, STÖ yaklaşımına uygun ders planlarının
uygulandığı deney grubundaki öğrencilerin rutin olmayan toplama ve çıkarma problemlerini
çözme puanlarının, MEB kitaplarına bağlı kalınarak yapılan etkinliklerle olağan
bir sürecin izlendiği kontrol grubundaki öğrenci puanlarına kıyasla anlamlı
düzeyde arttığı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2018 |
Submission Date | August 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |