Although, there have been many research conducted on
duties, responsibilities and roles of school administrators, there is limited
research on school administrators’ personality traits. There is also limited
research on humor which is one of the important characteristics of successful
school administrators, and the effect of school principals’ humor understanding
on administration. The aim of this study is to determine the opinion of school
administrators’ use of humor in school administration. This research was conducted in Mamak, Town of
Ankara by using qualitative research. The participants included 15 volunteer
school administrators from elementary, middle and high schools in Mamak. Data
were collected through semi-structured interviews and analyzed by using
descriptive and content analysis. It was found that school administrators
attribute positive meaning to humor. Participants relatively use affiliative
humor style more compared to others, and use aggressive humor style the least.
When school administrators’ humor styles are grouped as positive and negative,
it seems that school administrators use positive humor style. It was found that
there are positive effects of using humor in school administration such as;
humor using in workplace increase the productivity and motivations, relaxing
the people in stressful situations, causing disappear of anger and burdens,
enhancing the communication, helps to discuss problems more easily and
facilitates the solution for the problems. It was also found that the negative
effect of using humor in school administrations are causing, the
misunderstanding, lessening the power and reputation of school administrators,
causing the lacking the discipline, causing insulting and hurt of the
employees, administrators who are not taking the duties as seriously and
perceived as incompetent and insufficient in doing their jobs. Informing school
administrators about humor styles may be beneficial for them to use positive
humor style at work.
Okul yöneticilerinin görev, sorumluluk ve rollerine yönelik çok fazla
araştırma yapılmıştır ancak, okul yöneticilerinin kişilik özellikleri ile
ilgili olarak sınırlı sayıda araştırma yapıldığı görülmektedir. Başarılı okul
yöneticilerinin önemli özelliklerinden birisi olan okul müdürlerinin mizah
anlayışı ve bunun yönetime olan yansımaları konusunda çok sınırlı araştırma
olduğu bilinmektedir. Bu çalışmanın
amacı okul yönetiminde mizahın kullanımına ilişkin okul yöneticilerinin
görüşlerini belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemi ile
gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini Ankara ili Mamak ilçesine bağlı
olan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan gönüllü 15 okul yöneticisi
oluşturmuştur. Okul yöneticilerinden veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler
yoluyla elde edilmiştir. Toplanan verilerin analizi içerik ve betimsel analiz
yöntemi ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda, araştırmaya katılan okul
yöneticilerinin mizaha olumlu bir atıfta bulundukları görülmüştür. Araştırmaya
katılan okul yöneticilerinin, katılımcı mizah tarzını göreceli olarak
diğerlerine göre daha fazla kullanıldığı, en az kullanılanın ise saldırgan
mizah olduğu söylenebilir. Okul yöneticilerinin mizah tarzlarına olumlu ve
olumsuz olarak gruplayarak bakıldığında, bu araştırmadaki okul yöneticilerinin
olumlu mizah tarzlarını daha çok kullandıkları söylenebilir. Okul yöneticilerine göre mizahın yönetime
olan olumlu etkileri; mizahın iş ortamında motivasyonu ve verimliliği
arttırdığı, stresli durumlarda ortamı yumuşattığı, öfke ve sıkıntıları
dağıttığı, iletişimi arttırdığı, anlatılmakta sıkıntı yaşanan konuların
anlatımını kolaylaştırdığı ve sorunları daha kolay çözüme ulaştırdığı
bulunmuştur. Okul yöneticilerine göre
mizahı yönetimde kullanmanın olumsuz etkileri de yanlış anlaşılmalara sebep
olması, mizah ile yöneticinin saygınlığı ve otoritesinin azalabileceği,
disiplinsizliğe sebep olabileceği, mizahın çalışanları aşağılamaya ve incitmeye
neden olabileceği, yöneticinin işini ciddiye almadığı, bilgisiz ve yetersiz
olduğu algısının oluşacağı endişesi olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Okul yöneticilerinin mizah tarzları hakkında
bilgilendirilerek, olumlu mizah tarzları kullanmalarına teşvik edilmesi yararlı
olabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2018 |
Submission Date | October 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |