Starting with a preliminary discussion on post-theory and the eudaimonic turn, this article aims at exploring the role of self, soliloquy and the eudaimonic method in Anthony Ashley Cooper, Third Earl of Shaftesbury’s Soliloquy. To investigate this point, the article will first address the ideological, political, and cultural contexts of Shaftesbury’s thought in relation to the advent of the Cambridge circle in the seventeenth century. But later, by abandoning this critical framework and following in the footsteps of the new hermeneutics of trust, the article will adopt a post-critical approach and will try to demonstrate the eudaimonic method in Shaftesbury, the literary critic and philosopher. In accordance, the article will address Shaftesbury’s picture of soliloquy as an encomium to ethical agency as opposed to moral passivity. Thus, in identifying in the neo-Platonist and the Enlightenment self a moral automatism, it will be maintained that he proposes a virtuous sense of self that does not have a fixed but rather a developmental outlook. This is portrayed vividly in his Soliloquy where the dividing of the self and the engagement with soliloquy become forms of self-dialogism. Through acts of soliloquisation, it will be maintained that Shaftesbury develops a dynamic form of self which is actively engaged with the ‘activity of virtue’. The conclusion draws on the point that Shaftesbury’s soliloquy as a literary and philosophical act informs the development of an ethical self. The importance of this point lies in the fact that this continuity implies Shaftesbury’s centrality to well-being studies as a eudaimonic practitioner.
Bu makale, kuram sonrası ve eudaimonik dönüş hakkında belirleyici bir tartışmadan başlayarak, Anthony Ashley Cooper, Üçüncü Shaftesbury Earl’ünün Soliloquy (Özkonuşma) isimli eserinde öz, özkonuşma ve eudaimonik yöntemin rolünü araştırmayı hedeflemektedir. Bu noktayı araştırmak için, makale önce Shaftesbury’nin düşüncesinin ideolojik, politik ve kültürel bağlamlarının on yedinci yüzyılda Cambridge çevresinin yükselişiyle olan ilişkisine değinecektir. Fakat daha sonra, bu eleştirel çerçeveyi terk ederek ve yeni güven hermeneutiğinin adımlarını takip ederek, makale kuram sonrası bir yaklaşımı benimseyecek ve edebiyat eleştirmeni ve filozof Shafstesbury’de eudaimonik yöntemin varlığını ortaya koymaya çalışacaktır. Bu bağlamda, makale Shaftesbury’nin ahlaki pasifliğe karşı etik eyleyiciliğe bir övgü olarak özkonuşma düşüncesine atıfta bulunacaktır. Böylelikle, neo-Platonist ve Aydınlanmacı öz anlayışlarında bir otomatizm tespit ederek, bunun yerine belirlenmiş değil gelişimsel olan erdemli bir öz anlayışı önerdiği savunulacaktır. Bu düşünce en açık bir biçimde, özün bölünmesinin ve özkonuşmanın öz-diyalogun formları olarak ortaya çıktığı Soliloquy (Özkonuşma) isimli eserinde ortaya çıkmaktadır. Özkonuşma eylemleri aracılığıyla, Shaftesbury’nin aktif bir biçimde ‘aktif erdem’ ile meşgul olan dinamik bir öz düşüncesi geliştirdiği fikri savunulacaktır. Sonuç kısmı, Shaftesbury’nin edebi ve felsefi bir eylem olarak özkonuşmasının etik özün gelişimini belirlediği noktasından hareket edecektir. Bu noktanın önemi, bu devamlılığın Shaftesbury’nin eudaimonik bir pratisyen olarak iyilik çalışmalarındaki merkezi konumunu ima etmesinde yatmaktadır.
I hereby declare that the information provided is true and correct. I also understand that any willful dishonesty may render for refusal of this submission.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 10, 2025 |
Submission Date | October 31, 2024 |
Acceptance Date | January 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 |