Research Article
BibTex RIS Cite

Examining Fan Meetings in Terms of Social Impact of the Korean Wave: Ankara Kızılay Example

Year 2025, , 307 - 337, 10.03.2025
https://doi.org/10.46250/kulturder.1591922

Abstract

The Korean Wave, also known as the Hallyu Wave, has become a culture that shows its influence all over the world today with globalization. The popular culture trend created by the Korean Wave on a global scale has reshaped the daily life practices of K-pop fans by having an impact not only on the entertainment industry but also on social life. This study examines how fan meetings create a sense of belonging on K-pop fans, how they encourage cultural exchange by crossing cultural boundaries, the daily shopping of fans in the economic dimension, and the effect of these activities on social identity, social networks and social group formation processes. In the study, fan meetings organized by fans were attended in Kızılay district of Ankara between March 2023 and January 2024, and qualitative research techniques were used as focus group interviews. In this study, how fan meetings shape the social roles of individuals and their role in redefining cultural identities are evaluated. In addition to being a music genre, K-pop has become an industry and how it affects the daily life practices of the fans as a market that its fans can easily access and own whenever they want has been evaluated together with the observations of the fans.

Ethical Statement

Ethics Committee Document was received from Kırıkkale University on 16.05.2023 with the number 170211.

Supporting Institution

Supported by TUBITAK 2209-A project (No: 1919B012224017).

Project Number

1919B012224017

References

  • Adorno, Theodor W. & Horkheimer, Max (1944). Dialectic of Enlightenment. Stanford University Press.
  • Anyon, Jean (2011). Marx and Education. Routledge Publishing.
  • Arıcı, Handan & Çetin, Hacer (2022). “K-Pop’un Ergenlerde Dini Değerlere Etkileri”. Tasavvur: Tekirdağ İlahiyat Dergisi, 8(1): 561-598.
  • Atikaslan, Hasan Ozan (2022). “Türkiye’de K-Pop Hayranlığı ve Dijital Emek: Twitter Hayran Hesapları”. Intermedia International e-Journal, 9(17): 212-234.
  • Aydın, Nurşen (2018). “Nitel Araştırma Yöntemleri: Etnoloji”. Uluslararası Beşerî ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2(2): 60-71.
  • Bauman, Zygmunt (2000). Liquid Modernity. Polity Press.
  • Beşirli, Hayati (2011). “Politik Sosyalizasyon Araştırmaları ve Politik Sosyalizasyon Sürecinin Bir Unsuru Olarak Kışla”. İstanbul Journal of Sociological Studies, 31: 251-261.
  • Binark, Mutlu (2019). Kültürel Diplomasi ve Kore Dalgası "Hallyu”: Güney Kore'de Sinema Endüstrisi, K-Dramalar ve K-Pop. Siyasal Kitabevi.
  • Dökmen, Zehra (2009). Toplumsal Cinsiyet. Remzi Kitabevi.
  • Fırat, Demet (2017). “Küresel Yönde Tek Akış: Asya’dan Doğan Alternatif Bir Popüler Kültür”. Abant Kültürel Araştırmaları Dergisi, 2(3): 67-74.
  • Fiske, John (1992). “The Cultural Economy of Fandom”. The Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media. Ed. Lisa A. Lewis. Routledge, 30-49.
  • Gürbüz, Sait ve Şahin, Faruk (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Hills, Matthew (2002). Fan Cultures. Routledge.
  • İmre, Evrim (2023). “Güney Kore’nin Kültür Alanındaki Devlet Politikası: Kore Dalgası Sektörleri ve Kore Kültür Merkezleri”. Doğu Asya Araştırmaları Dergisi, 6(11): 23-43.
  • Jenkins, H. (2006). Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture. New York University Press.
  • Jin, Dal Young (2012). “Hallyu 2.0: The New Korean Wave İn The Creative Industry”. International Institute Journal, 2(1): 3-7.
  • Jin, Dal Young (2016). New Korean Wave: Transnational Cultural Power in the Age of Social Media. University of Illinois Press.
  • Karaman, Hatice & Özmen, Zehni (2023). “Kayseri’de K-Pop ve K-Dizilerinin Popülerlik Düzeyi: Gençler Arasındaki İlginin Değerlendirilmesi ve Kültürel Etkilerinin Analizi”. Ibad Sosyal Bilimler Dergisi, 15: 159-189.
  • Keskin, Alptekin & Binark, Mutlu (2021). “Türkiye’de K-Pop Karşıtı Söylem ve K-Pop Hayranlarının Taktiksel Mücadelesi”. Moment, 8(1): 144-167.
  • Kim, Youna (2011). The Korean Wave: Korean Media Go Global. Asian Communication Research.
  • Kitzinger, Jenny (1994). “The Methodology of Focus Groups: The İmportance of Interaction between Research Participants”. Sociology of Health and Illness, 16(1): 103–121.
  • Krueger, Richard A. & Casey, Mary Anne (2000). Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research. Sage Pub.
  • Kümbetoğlu, Belkıs (2017). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. Bağlam Yayınları.
  • Kütükçü, Özgür (2023). “Yeni Hayran Kültürü Ekseninde Kore Pop Müziğinin Türkiye’deki 10 Yaş Grubu Kız Çocukları Üzerindeki Etkisi”. Medya Okuryazarlığı Araştırmaları Dergisi, 2(2): 1-23.
  • Mutlu, Erol (1995). İletişim Sözlüğü. Ark Yayınları.
  • Nye, Joseph S. (1990). Bound to Lead: The Changing Nature of American Power. Basic Books.
  • Oh, Chong-Jin & Chae, Young-Gil (2013). “Sosyal Ağlarla Kültürel Yakınlık Mekânları İnşa Etmek: Türkiye’de Kore Kültürü (Hallyu) Örneği”. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 10(38): 77-99.
  • Ravina, Mark (2009). “Introduction: Conceptualizing The Korean Wave”. Southeast Review of Asian Studies, 31: 3-4.
  • Şahin, Şafak vd. (2009). “Odak Grup Yönetimi: Uygulamacılar Açısından Bir Değerlendirme”. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 11(11): 51-74.
  • Tanışık, Sıla (2023). “Dijital ve Kamusal Alanlarda K-Pop Etkisi”. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 5(2): 39-55.
  • Tomlinson, John (1999). Globalization and Culture. University of Chicago Press.
  • Türnüklü, Abbas (2000). “Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24: 543-559.
  • Uçar, Ertuğrul (2016). “Sosyal Sermaye Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1): 19-40.
  • URL-1: https://x.com/ryeokeyk/status/1750163839872639426 (Erişim: 26.01.2024).
  • URL-2: https://x.com/destinayeon/status/1594401493339328513?t=UO0bJQzVcVKUDLPa5Sx6lA&s=19 (Erişim: 05.11.2023).
  • URL-3: https://x.com/ExoChenist/status/1763644527485607999?t=oXoilOge_OaxNsZDqw6syg&s=19 (Erişim: 01.03.2024).
  • URL-4: https://x.com/yooonie13/status/1509568296957403148?t=jg5mdWeGof6yUvV0TyQBQA&s=19 (Erişim: 20.05.2024).
  • URL-5: https://www.soompi.com/article/549201wpp/super-junior-holds-special-lecture-at-oxford-university (Erişim: 3.01.2025).
  • Vatandaş, Celalettin (2011). “Toplumsal Cinsiyet ve Cinsiyet Rollerinin Algılanışı”. Istanbul Journal of Sociological Studies, 35: 29-56.
  • Yoo, Jung Suk (2019). “Kore Savaşı (Kan Kardeşi), Kore Dizisi ve K-beauty (Kore Kozmetiği) Merkezinde Türkiye’de Kore Akımının Günümüzdeki Durumu ve Geleceği”. Çev. Ezgi Cengizer. KARE-Uluslararası Edebiyat, Tarih ve Düşünce Dergisi, 8: 19-48.

Kore Dalgasının Toplumsal Etkisi Açısından Fan Meetinglerin İncelenmesi: Ankara Kızılay Örneği

Year 2025, , 307 - 337, 10.03.2025
https://doi.org/10.46250/kulturder.1591922

Abstract

Kore Dalgası, diğer bir adıyla Hallyu Wave küreselleşme ile günümüzde tüm dünyada etkisini gösteren bir kültür haline gelmiştir. Kore Dalgasının küresel çapta yarattığı popüler kültür akımı, sadece eğlence sektörü üzerinde değil, aynı zamanda sosyal hayat üzerinde de etki yaratarak K-pop fanlarının günlük yaşam pratiklerini yeniden şekillendirmiştir. Bu çalışma, fan meetinglerin K-pop fanları üzerinde nasıl bir aidiyet duygusu yarattığını, kültürel sınırları nasıl aşarak kültürel alışverişi teşvik ettiğini, ekonomik boyutta fanların günlük alışverişlerini, bu etkinliklerin toplumsal kimlik, sosyal ağlar ve toplumsal grup oluşturma süreçlerine etkisini incelemektedir. Çalışmada fanlar tarafınca düzenlenen fan meetinglere Ankara ilinin Kızılay ilçesinde Mart 2023- Ocak 2024 tarihleri arasında katılım sağlanarak, nitel araştırma tekniklerinden odak grup görüşmesinden yararlanılmıştır. Bu çalışmada fan meetinglerin bireylerin toplumsal rollerini nasıl şekillendirdiğini ve kültürel kimliklerin yeniden tanımlanmasında oynadığı roller değerlendirilmiştir. K-pop’ın bir müzik türü olmasının yanı sıra bir sektör haline gelerek fanlarının istedikleri zaman kolayca erişip sahip olacakları bir pazar olarak günlük yaşam pratiklerini nasıl etkilediği, fanların gözlemleriyle birlikte değerlendirilerek ortaya konulmuştur

Ethical Statement

Etik Kurul Belgesi 16.05.2023 tarihinde 170211 sayısıyla Kırıkkale Üniversitesi’nden alınmıştır.

Supporting Institution

TÜBİTAK 2209-A projesi kapsamında (No: 1919B012224017) desteklenmiştir.

Project Number

1919B012224017

References

  • Adorno, Theodor W. & Horkheimer, Max (1944). Dialectic of Enlightenment. Stanford University Press.
  • Anyon, Jean (2011). Marx and Education. Routledge Publishing.
  • Arıcı, Handan & Çetin, Hacer (2022). “K-Pop’un Ergenlerde Dini Değerlere Etkileri”. Tasavvur: Tekirdağ İlahiyat Dergisi, 8(1): 561-598.
  • Atikaslan, Hasan Ozan (2022). “Türkiye’de K-Pop Hayranlığı ve Dijital Emek: Twitter Hayran Hesapları”. Intermedia International e-Journal, 9(17): 212-234.
  • Aydın, Nurşen (2018). “Nitel Araştırma Yöntemleri: Etnoloji”. Uluslararası Beşerî ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2(2): 60-71.
  • Bauman, Zygmunt (2000). Liquid Modernity. Polity Press.
  • Beşirli, Hayati (2011). “Politik Sosyalizasyon Araştırmaları ve Politik Sosyalizasyon Sürecinin Bir Unsuru Olarak Kışla”. İstanbul Journal of Sociological Studies, 31: 251-261.
  • Binark, Mutlu (2019). Kültürel Diplomasi ve Kore Dalgası "Hallyu”: Güney Kore'de Sinema Endüstrisi, K-Dramalar ve K-Pop. Siyasal Kitabevi.
  • Dökmen, Zehra (2009). Toplumsal Cinsiyet. Remzi Kitabevi.
  • Fırat, Demet (2017). “Küresel Yönde Tek Akış: Asya’dan Doğan Alternatif Bir Popüler Kültür”. Abant Kültürel Araştırmaları Dergisi, 2(3): 67-74.
  • Fiske, John (1992). “The Cultural Economy of Fandom”. The Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media. Ed. Lisa A. Lewis. Routledge, 30-49.
  • Gürbüz, Sait ve Şahin, Faruk (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Hills, Matthew (2002). Fan Cultures. Routledge.
  • İmre, Evrim (2023). “Güney Kore’nin Kültür Alanındaki Devlet Politikası: Kore Dalgası Sektörleri ve Kore Kültür Merkezleri”. Doğu Asya Araştırmaları Dergisi, 6(11): 23-43.
  • Jenkins, H. (2006). Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture. New York University Press.
  • Jin, Dal Young (2012). “Hallyu 2.0: The New Korean Wave İn The Creative Industry”. International Institute Journal, 2(1): 3-7.
  • Jin, Dal Young (2016). New Korean Wave: Transnational Cultural Power in the Age of Social Media. University of Illinois Press.
  • Karaman, Hatice & Özmen, Zehni (2023). “Kayseri’de K-Pop ve K-Dizilerinin Popülerlik Düzeyi: Gençler Arasındaki İlginin Değerlendirilmesi ve Kültürel Etkilerinin Analizi”. Ibad Sosyal Bilimler Dergisi, 15: 159-189.
  • Keskin, Alptekin & Binark, Mutlu (2021). “Türkiye’de K-Pop Karşıtı Söylem ve K-Pop Hayranlarının Taktiksel Mücadelesi”. Moment, 8(1): 144-167.
  • Kim, Youna (2011). The Korean Wave: Korean Media Go Global. Asian Communication Research.
  • Kitzinger, Jenny (1994). “The Methodology of Focus Groups: The İmportance of Interaction between Research Participants”. Sociology of Health and Illness, 16(1): 103–121.
  • Krueger, Richard A. & Casey, Mary Anne (2000). Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research. Sage Pub.
  • Kümbetoğlu, Belkıs (2017). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. Bağlam Yayınları.
  • Kütükçü, Özgür (2023). “Yeni Hayran Kültürü Ekseninde Kore Pop Müziğinin Türkiye’deki 10 Yaş Grubu Kız Çocukları Üzerindeki Etkisi”. Medya Okuryazarlığı Araştırmaları Dergisi, 2(2): 1-23.
  • Mutlu, Erol (1995). İletişim Sözlüğü. Ark Yayınları.
  • Nye, Joseph S. (1990). Bound to Lead: The Changing Nature of American Power. Basic Books.
  • Oh, Chong-Jin & Chae, Young-Gil (2013). “Sosyal Ağlarla Kültürel Yakınlık Mekânları İnşa Etmek: Türkiye’de Kore Kültürü (Hallyu) Örneği”. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 10(38): 77-99.
  • Ravina, Mark (2009). “Introduction: Conceptualizing The Korean Wave”. Southeast Review of Asian Studies, 31: 3-4.
  • Şahin, Şafak vd. (2009). “Odak Grup Yönetimi: Uygulamacılar Açısından Bir Değerlendirme”. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 11(11): 51-74.
  • Tanışık, Sıla (2023). “Dijital ve Kamusal Alanlarda K-Pop Etkisi”. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 5(2): 39-55.
  • Tomlinson, John (1999). Globalization and Culture. University of Chicago Press.
  • Türnüklü, Abbas (2000). “Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24: 543-559.
  • Uçar, Ertuğrul (2016). “Sosyal Sermaye Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1): 19-40.
  • URL-1: https://x.com/ryeokeyk/status/1750163839872639426 (Erişim: 26.01.2024).
  • URL-2: https://x.com/destinayeon/status/1594401493339328513?t=UO0bJQzVcVKUDLPa5Sx6lA&s=19 (Erişim: 05.11.2023).
  • URL-3: https://x.com/ExoChenist/status/1763644527485607999?t=oXoilOge_OaxNsZDqw6syg&s=19 (Erişim: 01.03.2024).
  • URL-4: https://x.com/yooonie13/status/1509568296957403148?t=jg5mdWeGof6yUvV0TyQBQA&s=19 (Erişim: 20.05.2024).
  • URL-5: https://www.soompi.com/article/549201wpp/super-junior-holds-special-lecture-at-oxford-university (Erişim: 3.01.2025).
  • Vatandaş, Celalettin (2011). “Toplumsal Cinsiyet ve Cinsiyet Rollerinin Algılanışı”. Istanbul Journal of Sociological Studies, 35: 29-56.
  • Yoo, Jung Suk (2019). “Kore Savaşı (Kan Kardeşi), Kore Dizisi ve K-beauty (Kore Kozmetiği) Merkezinde Türkiye’de Kore Akımının Günümüzdeki Durumu ve Geleceği”. Çev. Ezgi Cengizer. KARE-Uluslararası Edebiyat, Tarih ve Düşünce Dergisi, 8: 19-48.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology of Culture
Journal Section Research Articles
Authors

Melike Torlak 0009-0004-9331-5956

Günce Demir 0000-0001-7747-6769

Project Number 1919B012224017
Publication Date March 10, 2025
Submission Date November 27, 2024
Acceptance Date January 29, 2025
Published in Issue Year 2025

Cite

APA Torlak, M., & Demir, G. (2025). Kore Dalgasının Toplumsal Etkisi Açısından Fan Meetinglerin İncelenmesi: Ankara Kızılay Örneği. Kültür Araştırmaları Dergisi(24), 307-337. https://doi.org/10.46250/kulturder.1591922
AMA Torlak M, Demir G. Kore Dalgasının Toplumsal Etkisi Açısından Fan Meetinglerin İncelenmesi: Ankara Kızılay Örneği. KAD. March 2025;(24):307-337. doi:10.46250/kulturder.1591922
Chicago Torlak, Melike, and Günce Demir. “Kore Dalgasının Toplumsal Etkisi Açısından Fan Meetinglerin İncelenmesi: Ankara Kızılay Örneği”. Kültür Araştırmaları Dergisi, no. 24 (March 2025): 307-37. https://doi.org/10.46250/kulturder.1591922.
EndNote Torlak M, Demir G (March 1, 2025) Kore Dalgasının Toplumsal Etkisi Açısından Fan Meetinglerin İncelenmesi: Ankara Kızılay Örneği. Kültür Araştırmaları Dergisi 24 307–337.
IEEE M. Torlak and G. Demir, “Kore Dalgasının Toplumsal Etkisi Açısından Fan Meetinglerin İncelenmesi: Ankara Kızılay Örneği”, KAD, no. 24, pp. 307–337, March 2025, doi: 10.46250/kulturder.1591922.
ISNAD Torlak, Melike - Demir, Günce. “Kore Dalgasının Toplumsal Etkisi Açısından Fan Meetinglerin İncelenmesi: Ankara Kızılay Örneği”. Kültür Araştırmaları Dergisi 24 (March 2025), 307-337. https://doi.org/10.46250/kulturder.1591922.
JAMA Torlak M, Demir G. Kore Dalgasının Toplumsal Etkisi Açısından Fan Meetinglerin İncelenmesi: Ankara Kızılay Örneği. KAD. 2025;:307–337.
MLA Torlak, Melike and Günce Demir. “Kore Dalgasının Toplumsal Etkisi Açısından Fan Meetinglerin İncelenmesi: Ankara Kızılay Örneği”. Kültür Araştırmaları Dergisi, no. 24, 2025, pp. 307-3, doi:10.46250/kulturder.1591922.
Vancouver Torlak M, Demir G. Kore Dalgasının Toplumsal Etkisi Açısından Fan Meetinglerin İncelenmesi: Ankara Kızılay Örneği. KAD. 2025(24):307-3.
Bu eser CC BY-NC 4.0 lisansı altındadır.
This work is licensed under CC BY-NC 4.0