The process of the historical
development of modern Turkish criticism, which is situated as a return of
Turkish modernization and whose roots are found in various criticism texts of
some Tanzimat writers, can be considered around two periods in the first place.
The first period, which began in 1866 and continued until 1960, can be called the period of impressionistic (subjective) criticism. Impressionist criticism
marks this period in which various schools such as sociological criticism and
historical criticism gained visibility in some places. In the criticisms of
many names of this period, to some extent, it is seen that the principles of
impressionist criticism are concrete. In the period which started in 1960,
continued until today and can be called as the
period of scientific (objective)
criticism, a scientific attitude gains value, objectivity is given priority
and thus, the throne of impressionist criticism decreases. Moreover, this
period is not homogeneous in terms of positioning of schools; therefore, it can
be described in two sub-periods: the first (1960-80) is the period of Marxist
criticism and the second (post-1980) is the
period of pluralist criticism.
Although the period between 1960-80 included the breakthroughs of schools such
as new criticism and ontological criticism, it became concrete about the
dominance of Marxist criticism. After 1980, when many schools such as
structuralist criticism, narrative criticism, feminist criticism, and biographical
criticism came into existence, pluralism emerged. During this period, no school
is in the center; a democratic order emerges. The aim of our study is to
describe the historical development process of modern Turkish criticism around
related periods and in general terms. In this respect, social/cultural
conditions related to the subject will be discussed and the schools and names
of criticism that will come into prominence periodically will be mentioned.
Türk modernleşmesinin bir getirisi olarak konumlanan ve
kökleri birtakım Tanzimat yazarlarının çeşitli eleştiri metinlerinde bulunan
modern Türk eleştirisinin tarihsel gelişim süreci, en başta iki dönem etrafında
ele alınabilir. 1866’da başlayan ve 1960’a kadar devam eden ilk dönem, empresyonist (öznel) eleştiri dönemi
olarak adlandırılabilir. Sosyolojik eleştiri, tarihsel eleştiri gibi çeşitli
ekollerin yer yer görünürlük kazandığı bu döneme empresyonist eleştiri
damgasını vurur. Bu dönemin pek çok isminin eleştirilerinde, belirli ölçülerde,
empresyonist eleştirinin ilkelerinin somutlaştığı görülür. 1960’ta başlayan,
günümüze kadar devam eden ve bilimsel
(nesnel) eleştiri dönemi olarak adlandırılabileceğimiz dönemde bilimsel bir
tutum değer kazanır, nesnelliğe öncelik tanınır ve hâliyle empresyonist
eleştiri tahtından iner. Ayrıca bu dönem, ekollerin konumlanması bağlamında
homojen bir nitelik arz etmez; dolayısıyla iki alt dönem çerçevesinde
betimlenebilir: Bunlardan ilki Marksist
eleştiri dönemi (1960-1980 arası), ikincisi ise çoğulcu eleştiri dönemi (1980 sonrası) olarak adlandırılabilir.
1960-1980 arası dönem her ne kadar yeni eleştiri, ontolojik eleştiri gibi
ekollerin atılımlarını içerse de Marksist eleştirinin başatlığı etrafında
somutluk kazanır. Yapısalcı eleştiri, anlatıbilimsel eleştiri, feminist
eleştiri, biyografik eleştiri gibi çok sayıda ekolün varlık kazandığı 1980’den
sonra ise çoğulculuk durumu ortaya çıkar. Bu dönemde hiçbir ekol merkezde yer
almaz; “demokratik” bir eleştiri düzeni ortaya çıkar. Çalışmamızda amaç, modern
Türk eleştirisinin tarihsel gelişim sürecini, ilgili dönemler etrafında ve
genel hatlarıyla betimlemektir. Bu doğrultuda; konuyla ilgili sosyal/kültürel
şartlar ele alınacak, dönemsel olarak öne çıkan eleştiri ekollerine ve isimlere
değinilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 4 |