İlkel toplumlardan modern
insana müzik, hayatın en asli ihtiyaç ve ilgilerden biri olmuştur. Başta müzik
olmak üzere, güzel sanatlar ruhun gıdası olup kendisiyle ilgilenen kişileri
kötücül duygu ve eğilimlerden uzaklaştırabilmektedir. Güzel sanatların her
birinin büyüleyici, kişilere ve toplumlara tesir edici gücü olmakla birlikte
onlar arasında müziğin özel bir yeri vardır. Nihat Kınıkoğlu Bosna Şarkısı piyesinde savaş karşıtı
söylemin inşasında müzik özelinde güzel sanatın işlevini yansıtır. Profesör
Branko yaklaşık yarım asırdır eğitim faaliyetlerini sürdüren konservatuvarı
ülkedeki huzur ve birlikte yaşama sanatının sembolü olarak görür; bu uğurda
büyük mücadele verir. Geçmişten bugüne ırkçı söylem ve eylemlerin etkisi, sanat
mekânlarında çoğunlukla daha geç hissedilir, Branko’nun konservatuvarı da hep
sanatı öncelikli tutup barışçıl bir kurum olmuştur. Bu nedenle konservatuvar ve
buradaki öğrenciler Sırp çetelerinin hedefi haline gelir. Bu makalede Bosna Şarkısı piyesinde Balkan
coğrafyasındaki farklı ırk ve dinden halklar arasında barışçıl söylemin
inşasında müziğe ve konservatuvara yüklenen işlev ve sembolik anlam, dönemin
siyasi ve sosyal gelişmeleri de dikkate alınarak değerlendirilmektedir.
Music has been one of
the most essential needs and interests in people's lives from primitive
societies to modern people. Fine arts, especially music, are the food of the
soul and can take individuals away from evil emotions and tendencies. Although
fine art has a fascinating and influential power on people and societies, music
has a special place. Nihat Kınıkoğlu reflects the function of fine art,
especially music, in the construction of anti-war discourse in his play Bosna
Song. Professor
Branko considers the conservatory, which has been providing education service
for nearly half a century, as a symbol of the art of peace and coexistence in
the country; he struggles greatly for this purpose. The impact of racist
discourse and actions from the past to the present is often felt later in art
venues, and Branko's conservatory has always been a peaceful institution,
prioritizing art. Therefore, the conservatory and the students there become the
target of the Serbian gangs. In this article, the function and symbolic meaning
attributed to music and conservatory in the c-onstruction of peaceful discourse
among people from different races and religions in the Balkan geography
in Bosnia Song are evaluated through the consideration of the
political and social developments of the period.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 4 |