Ahmet Midhat Efendi, one of the most productive
items of modern Turkish literature, is also among our first writers to address
colonialism and related facts. We can even say that Midhat Efendi was the first
Turkish writer to deal with colonialism and related facts in literary prose. In this
context, Rikalda yahut Amerika’da Bir Vahşet Âlemi, Ahmet Metin ve
Şirzat, Bir Acibe-i Saydiye stands
out. In this works, Midhat Efendi also touches on
the “civilized-wild”, “white-black” distinctions and cases such as
transcultuation and cultural hybridity. There are even some explanations about
the way colonial processes work. Thus, it gives very important information
about a mechanism of domination in which Turkish intellectual / reader is a
stranger in that period. However, in the works of Midhat Efendi that emerged
within the framework of this subject, it is generally seen that colonialism was
legitimized and the discourse of aesthetic colonialism was reproduced in an
original way. In this, the general cultural and ideological conditions of the
Ottoman, which has just got into contact with the West, have a great influence.
In this article, we will examine the related works of Midhat Efendi in the
light of his postcolonial literary criticism and try to explain how he
established the discourse of aesthetic colonialism.
Modern Türk edebiyatının en üretken kalemlerinden
olan Ahmet Midhat Efendi, aynı zamanda kolonyalizm ve ilgili olgulara değinen
ilk Türk edipleri arasındadır. Hatta Midhat Efendi'nin kolonyalizm ve ilgili
olguları edebi düzyazıda ele alan ilk Türk yazarı olduğunu söyleyebiliriz. Bu bağlamda;
Rikalda yahut Amerika’da Bir Vahşet Âlemi,
Ahmet Metin ve Şirzat, Bir Acibe-i Saydiye anlatıları öne
çıkar. Bunlarda “medeni-vahşi”, “beyaz-siyah” ayrımlarına ve transkültürasyon,
kültürel melezlik gibi hususlara değinilir. Hatta kolonyal süreçlerin işleyiş
biçimi hakkında bazı açıklamalara dahi girişilir. Böylelikle, o devirde Türk
aydınının-okurunun yabancısı olduğu bir tahakküm mekanizması hakkında oldukça
önemli bilgiler verilir. Bununla birlikte söz konusu eserlerde, genel olarak,
kolonyalizmin meşrulaştırıldığı ve estetik kolonyalizm söyleminin özgün bir
şekilde yeniden üretildiği görülür. Bunda, Batı ile henüz yeni yeni temasa
geçen Osmanlı'nın genel kültürel ve ideolojik koşullarının etkisi büyüktür. Bu
makalede, Midhat Efendi'nin ilgili eserlerini postkolonyal edebiyat
eleştirisinin ışığında ele aldık ve onun estetik kolonyalizm söylemini ne
şekilde kurduğunu aktarmaya çalıştık.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 4 |