19. yüzyılda Rodos Adası’nda en fazla yapılan gemi tipi fırkateyndir. Genellikle İstanbul için donanmaya gerekli olan gemilerin bölgenin idarecileri tarafından inşa edildiğini biliyoruz. İstanbul için inşa edilen gemiler, belli sürede bitirilip gönderilmek zorundaydı. Bunun için belgelerde bir an evvel gemi yapımının tamamlanması istenmiştir. Gemi inşasında görev yapan en önemli şahıs Mütesellim Murâbıtzâde Hasan Kaptan’dır. Birkaç görevi de beraberinde yapan bu şahsa, devlet oldukça itimat etmiş ve şahsın devlet için kalyon ve fırkateyn inşasında oldukça yararlılıkları görülmüştür. Mütesellim Yusuf Bey de Mütesellim Murâbıtzâde Hasan Kaptan sonrasında devlet kademesinde görev yapmıştır. Bu şahsın da birçok fırkateyn inşasını başarıyla tamamladığını görüyoruz. Farklı dönemlerde birçok geminin yapılmasından bizzat sorumlu bu kişiler ordunun ihtiyacı olan gemileri inşa ettirmiştir. Arşiv belgelerinden yararlanarak yapılan bu çalışmada gemi teknolojisindeki değişimin gemi imaline nasıl yansıdığını; İstanbul’dan alınan yardımların da etkisiyle büyük ölçekli bir ada olan Rodos Adası üzerinde yapılabilecek maksimum kapasitede gemi inşasının ne koşullarda gerçekleştiğini, adada yaratılan bu iş kapasitesiyle halkın ekmek kapısı olarak önemli bir ekonomik güce nasıl sahip olduğunu arşiv belgelerinin izinde vermeye çalıştık.
The frigate was the most common type of ship constructed on Rhodes Island in the 19th century. We know that these ships were generally constructed by the administrators of the region, which were necessary for the navy for Istanbul. The ships constructed for Istanbul had to be finished and sent in a certain period of time. For this reason, it was requested in the documents to complete the shipbuilding as soon as possible. Undoubtedly, the most important person involved in shipbuilding was the Mütesellim Murâbıtzâde Captain Hasan. The state trusted this person, who also carried out several duties with him, and he was very useful in the construction of galleons and frigates for the Mütesellim Yusuf Bey served at the state level after the Mütesellim Murâbıtzâde Captain Hasan, we also see that this person had successfully completed the construction of many frigates. These people, who were personally responsible for the construction of many ships in different periods, had the ships constructed for the army. In article, which we wrote using archival documents, how the change in ship technology was reflected in shipbuilding; with the help of the aid received from Istanbul, we tried to trace the archival documents, under which conditions the shipbuilding took place at the maximum capacity that could be done on the island of Rhodes, which was a large-scale island, and how the people had a significant economic power with this business capacity created on the island.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 11 |