Halit Ziya Uşaklıgil used ‘fire’ in various functions and to various extents in his novels, starting with Sefile [the Miserable]. The degree of this use may be visualized as a flame figure. ‘Fire’ is occasionally encountered in the first three works, while it is more frequent and meaningful in Ferdi ve Şürekâsı [Ferdi and Partners], Mai ve Siyah [Blue and Black] and Aşk-ı Memnu [Forbidden Love]. The symbol of fire and fire-related elements are rarely included in Nesl-i Ahir [the Final Generation]. While it is not possible to encounter a similar use in Kırık Hayatlar [Broken Lives], the symbol of fire is also not used with a different function in this novel. It is seen that the writer resorted to fire to rather unravel the psychological state of his characters. With their numerous sets of characters, Nesl-i Ahîr and Kırık Hayatlar are not suitable for the elaboration of these breakdowns.
The form of inclusion of ‘fire’ in the novels of Halit Ziya Uşaklıgil may be interpreted based on the writer’s biography, his inspirations for his works, and his journey in his art.
In this article, the various states of ‘fire’ in the novels of Halit Ziya Uşaklıgil are gathered under five categories as “Babasız Tüten Ocak” [Stove Burning without the Father], “Cinselleşmiş Ateş” [Sexualized Fire], “Mum Işığı” [Candlelight], “Yok Edici Gücüyle Ateş” [Annihilating Fire], and “Arındırıcı Gücüyle Ateş” [Cleansing Fire]. In the analyses of the works under these categories, the publication dates of the works are taken into consideration.
Halit Ziya Uşaklıgil Sefile’den başlayarak romanlarında ‘ateş’i çeşitli fonksiyonlarıyla ve değişen oranlarda kullanmıştır. Bu oran bir alev figürüyle resmedilebilir. İlk üç eserde ‘ateş’ az, Ferdi ve Şürekası, Mai ve Siyah ve Aşk-ı Memnu’da daha fazla ve anlamlıdır. Nesl-i Ahir’de ‘ateş’ ve ateşle ilgili unsurlar çok az yer bulmuştur. Kırık Hayatlar’da belirlenen başlıklara uygun bir kullanıma rastlamak mümkün olmadığı gibi bu romanda ‘ateş’ farklı bir fonksiyonla da işlenmemiştir. Yazarın ‘ateş’e daha çok kahramanlarının psikolojilerini açığa çıkarmak için müracaat ettiği görülmektedir. Nesl-i Ahîr ve Kırık Hayatlar kalabalık şahıs kadrolarıyla bu tahlillerin derinleşmesine müsait değildir.
Halit Ziya Uşaklıgil’in romanlarında ‘ateş’in yer alış şekli yazarın biyografisinden, etkilendiği eserlerden ve sanatında kat ettiği yollardan hareketle yorumlanabilmektedir.
Bu makalede Halit Ziya Uşaklıgil romanlarında ‘ateş’in türlü hâlleri “Babasız Tüten Ocak”, “Cinselleşmiş Ateş”, “Mum Işığı”, “Yok Edici Gücüyle Ateş” ve “Arındırıcı Gücüyle Ateş” olmak üzere beş başlık altında toplanmıştır. Bu başlıklar altında yer alan eserlerin değerlendirilmesinde yayımlanış tarihleri göz önünde bulundurulmuştur.
Halit Ziya Uşaklıgil roman ateş mum ışığı ocak arınmak yok olmak fire candlelight cleansing annihilation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 6 |