Bu çalışmada Almanya’daki Türkiyeli göçmen kadınların etnik girişimcilik faaliyetleri, güzellik
sektörü aracılığıyla analiz edilmektedir. Etnik girişimcilik kavramı göçmen toplulukların bir
ekonomik faaliyet olarak kendi hesaplarına çalışmasını ifade eder. Bu ekonomik aktiviteyle
girişimciler hem kendilerine hem de diğer göçmenlere iş fırsatları yaratılar, aynı zamanda göçmen
grupların kültüre dayalı ihtiyaçlarını gidermeyi amaçlayan özel mal ve hizmetler sunan etnik niş
marketleri oluştururlar. Etnik girişimcilik Almanya’daki Türkiyeli göçmenler arasında oldukça
yaygındır. Restoranlar, marketler, seyahat acenteleri akla ilk gelen örnekler arasındadır. Göçmen
nüfusun zaman içinde büyümesi ve çeşitlenmesiyle birlikte, bu nüfusun göç mekânındaki
ihtiyaçları da çeşitlilik kazanmıştır. Göçmen kadınlar, onların güzellik ihtiyaçları ve bu talebe
hizmet eden mekânlar da bu çeşitliliğin bir parçasıdır. Fakat literatürde kadın etnik girişimciler
üzerine yapılan araştırmalar görece azdır. Literatürdeki bu çalışılmamış alana odaklanan bu
araştırma kültürel ve toplumsal cinsiyete dayalı faktörlerin göçmen kadınların girişimcilik
faaliyetlerini nasıl şekillendirdiğini anlamayı amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında Almanya’nın
Köln şehrinde altı haftalık saha çalışması yürütülmüş, güzellik sektöründe işletme sahibi olan 11
Türkiyeli göçmen kadınla derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Katılımcıların tümü ikinci kuşak
göçmen olsalar da farklı göç geçmişleri ve deneyimlerinin girişimcilik faaliyetlerinin üzerinde etkisi
olduğu görülmüştür. İşletmelerde verilen hizmet diasporadaki Türkiye'den gelmiş göçmenlerin ve
özellikle kadınların taleplerini karşılamak üzere şekillenmiştir. Hemşeri istihdamının sömürüyü
artırabilen bir etken olduğu görülmüştür. Çocuk bakımı ve ev işlerinin kadınların sorumluluğu
olarak görülmesi katılımcıların girişimcilik kariyerlerini nasıl çizdiklerini etkilemiştir. Son olarak, iş
yeri sahipliği kadınların öz güvenini artırmış, toplumda aileleriyle, etnik ağlarıyla ve ev sahibi
toplumla olan ilişkilerinde ekonomik ve sosyal açıdan statülerini geliştirmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Women's Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |