People living in İzmir’s Karşıyaka district tend to identify themselves as being from Karşıyaka, not as being from İzmir without the condition of being born and grown up in Karşıyaka. Place attachment to Karşıyaka in İzmir as a positive attribution makes us to think about the relation between space and social classes. Thereby, this study tries to reveal how the identity of “being from Karşıyaka” appears as a local attachment and transforms through a collective identity through a larger scale than neighborhood attachment but more local as an urban attachment explaining middle class’s urban practices by qualitative analysis. The subject of this study is the relationship between identity and social classes affected by social relations and life-styles in spatial context. Middle class individuals live in center and seafront areas of Karşıyaka. Nevertheless, middle class life-style is not homogenous in both economic and social sense. There are life-style practices in Bourdieu’s sense contributing to the construction of middle class’s Karşıyaka identity. Common patterns of middle class’s Karşıyaka identity are social democrat and secular identity, evaluating gender mainstreaming as life-style and fan of Karşıyaka Sport Club, which is also known widely as Kafsinkaf identified with the district. On the other hand, fan of Karşıyaka Sport Club is not limited with middle class. Middle class reveals its own identity through comparing itself with other classes. These boundaries are mentioned as life-style differences
İzmir’in Karşıyaka ilçesinde yaşayanlar, orada doğup büyüme koşulu olmadan kendilerini İzmirli olarak değil de Karşıyakalı olarak tanımlama eğilimindedir. İzmir içerisinde Karşıyaka’ya olumlu bir aidiyet atfedilmesi, mekân ve sosyal sınıflar arasındaki ilişkiyi düşündürmektedir. Dolayısıyla, bu çalışmada mahalleye duyulan aidiyetten daha geniş, fakat kente duyulan aidiyetten daha yerel ölçekli ortaya çıkan “Karşıyakalı olmanın” kolektif kimliğe dönüşümünde orta sınıfın kentle kurduğu ilişki nitel analizle ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Kimlik ve sınıf arasındaki ilişkinin mekânsal bağlamda sosyal ilişkilerle, yaşam tarzlarıyla nasıl şekillendiği bu çalışmanın konusudur. Karşıyaka’nın merkez ve kıyı kesimlerinde orta sınıftan bireyler yaşamaktadır. Diğer yandan orta sınıf yaşantısının ekonomik ve sosyal açıdan homojen olmadığını da belirtmek gerekiyor. Karşıyakalı kimliğinin orta sınıftan kimselerce inşa edilmesinde özellikle Bourdieucu anlamda yaşam tarzına bağlı pratikler görülmektedir. Sosyal demokrat ve seküler kimlik, buna bağlı olarak toplumsal cinsiyet eşitliğinin yaşam pratiği olarak görülmesi ve ilçeyle özdeşleşen Karşıyaka Spor Kulübü taraftarlığı ya da bilinen adıyla Kafsinkaf taraftarlığı bu aidiyete dair ortak pratikler olarak görülmektedir. Diğer yandan KSK taraftarlığı sadece orta sınıfla sınırlı değildir. Orta sınıf kendi kimliğinin sınırlarını özellikle kendine benzemeyenlerle kıyaslarken ortaya çıkarmaktadır. Bu sınırlar ise yaşam tarzındaki farklılıklar olarak dile getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 20 (1) Issue: 39 |