Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 28 Issue: 1, 17 - 30, 30.06.2020

Abstract

References

  • KAYNAKLAR Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi (2020). “Meslek Yüksekokulumuzda Dijital Okuryazarlık Dersi Vize Sınavı Yapıldı” Erişim: https://www.agri.edu.tr/detail.aspx?id=46902&bid=505&tid=13 (01.06.2020). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi (2020). “Dijital Okuryazarlık Dersi Kullanım Talimatı” Erişim: https://www.agri.edu.tr/detail.aspx?id=47861&bid=1&tid=17 (01.06.2020).
  • Alexander, B., Adams Becker, S., Cummins, M., and Hall Giesinger, C. (2017). Digital Literacy in Higher Education, Part II: An NMC Horizon Project Strategic Brief. Volume 3.4, August 2017. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Andriole, S. J. (2017). “Five Myths About Digital Transformation”. MIT Sloan Management Review, 58(3), 19-23.
  • Bawden, D. (2008). “Origins and Concepts of Digital Literacy”. Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices, 30, 17-32.
  • Bayburt Üniversitesi Dijital Okuryazarlık Dersi (2020). Erişim: https://www.bayburt.edu.tr/tr/dijital-okur-yazarlik-dersi-8 (01.06.2020).
  • Bayburt Üniversitesi Dijital Dönüşüm Ofisi (2020). Erişim: https://www.bayburt.edu.tr/tr/dijital-donusum-ofisi (01.06.2020).
  • Bingöl Üniversitesi (2020). “Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm Projesi’nin İmzaları Atıldı” Erişim: http://www.bingol.edu.tr/tr/haberler/yuksekogretimde-dijital-donusum-projesinin-imzalari-atildi (01.06.2020).
  • Bingöl Üniversitesi (2020). “Üniversitemizin de Aralarında Bulunduğu 8 Pilot Üniversitenin Öğrencilerine Dijital Okuryazarlık Dersi” Erişim: http://www.bingol.edu.tr/tr/haberler/universitemizin-de-aralarinda-bulundugu-8-pilot-universitenin-ogrencilerine-dijital-okuryazarlik-dersi
  • Buckingham, D. (2015). “Defining Digital Literacy-What Do Young People Need to Know About Digital Media?”. Nordic Journal of Digital Literacy, 10(Jubileumsnummer), 21-35.
  • Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi (2020). Erişim: https://cbddo.gov.tr/projeler/dijital-turkiye-v1.0/tanimlar/ (02.02.2020).
  • Digital 2020 Global Digital Overview (2020). Erişim: https://datareportal.com/reports/digital-2020-global-digital-overview (17.03.2020).
  • Dijital Türkiye Platformu (2020). Erişim: http://dijitalturkiyeplatformu.org/ (07.01.2020).
  • Eshet, Y. (2004). “Digital Literacy: A Conceptual Framework for Survival Skills in The Digital Era”. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13(1), 93-106.
  • Glister, P., & Glister, P. (1997). Digital Literacy. New York: Wiley Computer.
  • Goodfellow, R. (2011). “Literacy, Literacies and The Digital in Higher Education”. Teaching in Higher Education, 16(1), 131-144.
  • Gümüşoğlu, E. K. (2017). “Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm”. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(4), 30-42.
  • Henriette, E., Feki, M., & Boughzala, I. (2016). Digital Transformation Challenges. In Mediterranean Conference on Information Systems (MCIS), 33.
  • Iğdır Üniversitesi Dijital Eğitim Koordinatörlüğü (2020). Erişim: https://dijitalegitim.igdir.edu.tr/ (01.06.2020).
  • Khitskov, E. A., Veretekhina, S. V., Medvedeva, A. V., Mnatsakanyan, O. L., Shmakova, E. G., & Kotenev, A. (2017). “Digital Transformation of Society: Problems Entering in The Digital Economy”. Eurasian Journal of Analytical Chemistry, 12(5b), 855-873.
  • Lanham, R. A. (1995). “Digital Literacy”. Scientific American, 273(3), 198-199.
  • Lanzolla, G & Anderson, J. (2008). “Digital Transformation”. Business Strategy Review, 19(2), 72-76.
  • Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). “Digital Transformation Strategies”. Business & Information Systems Engineering, 57(5), 339-343.
  • Monaco, M., & Martin, M. (2007). “The Millennial Student: A New Generation of Learners”. Athletic Training Education Journal, 2(2), 42-46.
  • Munzur Üniversitesi (2020). “Dijital Okuryazarlık Dersi ile İlgili Duyuru” Erişim: https://www.munzur.edu.tr/birimler/idari/ogr/Pages/duyurudetay.aspx?ID=1158 (01.06.2020).
  • Muş Alparslan Üniversitesi (2020). “Dijital Okuryazarlık Dersi Sistem Giriş Yönergesi” Erişim: http://uzem.alparslan.edu.tr/wp-content/uploads/2020/03/%C3%96%C4%9Frenci_SistemGiri%C5%9F.pdf (01.06.2020).
  • Muş Alparslan Üniversitesi (2020). “Dijital Okuryazarlık Dersi Sınav Tarihleri” Erişim: http://uzem.alparslan.edu.tr/2020/05/12/dijital-okuryazarlik-dersi-sinav-tarihleri/ (01.06.2020).
  • Sandkhul, K. & Lehmann, H. (2017). “Digital Transformation in Higher Education – The Role of Enterprise Architectures and Portals”. Digital Enterprise Computing, (Ed. Alexander Rossmann, Alfred Zimmermann) Lecture Notes in Informatics (LNI), Gesellschaft für Informatik, Bonn, 49-60.
  • Siirt Üniversitesi (2020). “Dijital Okuryazarlık Dersi ile İlgili Duyuru”, Erişim: http://www.siirt.edu.tr/duyuru/dijital-okur-yazarlik-dersi-ile-ilgili-onemli-duyuru/883648545.html (01.06.2020).
  • Şırnak Üniversitesi (2020). “Dijital Okuryazarlık Dersi ile İlgili Duyuru”, Erişim: http://sirnak.edu.tr/fakulte/ilahiyat/HD793_.html (01.06.2020).
  • Ulusal Bilişim Kurultayı (2020). Erişim: https://www.bilisim.org.tr/bilisim2020/ (14.03.2020).
  • Wilms, K. L., Meske, C., Stieglitz, S., Decker, H., Fröhlich, L., Jendrosch, N., Schaulies, S., Vogl, R. & Rudolph, D. (2017). “Digital Transformation in Higher Education–New Cohorts, New Requirements?” In Twenty-Third Americas Conference on Information Systems, Boston.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Ankara: Seçkin.
  • YÖK (18 Şubat 2019), “YÖK’ün “Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm Projesi”nde İmzalar Atıldı”, Erişim: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/agri-dijital-donusum-tanitim-toplantisi.aspx (07.03.2020).
  • YÖK (16 Temmuz 2019), “Türkiye’nin Fırsat Penceresi: “Türk Yükseköğretimi” Toplantısı Muş’ta Gerçekleştirildi”, Erişim: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2019/turkiye-nin-firsat-penceresi-turk-yuksekogretimi-toplantisi.aspx (02.01.2020).

YÜKSEKÖĞRETİMDE DİJİTAL DÖNÜŞÜM VE DİJİTAL OKURYAZARLIK DERSİNE YÖNELİK BETİMSEL BİR ANALİZ

Year 2020, Volume: 28 Issue: 1, 17 - 30, 30.06.2020

Abstract

Pek çok ülkede zamanla toplumsal yaşamın hemen hemen her alanında etkisini göstermeye başlayan ve önemli bir dönüşümü de beraberinde getiren dijitalleşme, yükseköğretim alanında da değişimlerin yaşanmasını sağlamıştır. Türkiye’de de yakın zamanda tartışılmaya başlayan Dijital Dönüşüm kavramı, “Milli Teknoloji Hamlesi ve Dijital Türkiye” başlığı çerçevesinde gündeme gelmiştir. Bu başlık kapsamında yükseköğretimde dijital dönüşüm tüm yönleriyle, teori ve pratikte uygulanma kararı alınmıştır. Bu çalışmada, Türkiye’de Kasım 2018’de başlayan Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm Projesi konusuna yönelik uygulamalar, akademik bakış açısıyla analiz edilmek istenmiştir.

Kasım 2018’de 8, Temmuz 2019’da da diğer 8 pilot üniversite ile başlatılan Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm Projesi, önce bu 16 üniversitenin öğretim elemanlarına, ardından da 2019-2020 Akademik Yılı Bahar Dönemi ile birlikte lisans öğrencilerine yönelik olarak uygulanan Dijital Okuryazarlık dersini içermektedir. Çalışmada, betimsel analiz yöntemi kullanılarak, mevcut durumun da tespiti yapılmak istenmiştir. Çalışma kapsamında, “Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm Projesi”nin uygulanması konusunda ortaya çıkan ve değerlendirilen sonuçlar arasında, dersin sorumlusu öğretim elemanlarının alanla ilişkisi, dersin gerektirdiği yetkinliğin kazanım ve ölçülme süreci, ders içeriğinin ve öğretim materyallerinin paylaşımı gibi maddeler yer almaktadır.

References

  • KAYNAKLAR Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi (2020). “Meslek Yüksekokulumuzda Dijital Okuryazarlık Dersi Vize Sınavı Yapıldı” Erişim: https://www.agri.edu.tr/detail.aspx?id=46902&bid=505&tid=13 (01.06.2020). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi (2020). “Dijital Okuryazarlık Dersi Kullanım Talimatı” Erişim: https://www.agri.edu.tr/detail.aspx?id=47861&bid=1&tid=17 (01.06.2020).
  • Alexander, B., Adams Becker, S., Cummins, M., and Hall Giesinger, C. (2017). Digital Literacy in Higher Education, Part II: An NMC Horizon Project Strategic Brief. Volume 3.4, August 2017. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Andriole, S. J. (2017). “Five Myths About Digital Transformation”. MIT Sloan Management Review, 58(3), 19-23.
  • Bawden, D. (2008). “Origins and Concepts of Digital Literacy”. Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices, 30, 17-32.
  • Bayburt Üniversitesi Dijital Okuryazarlık Dersi (2020). Erişim: https://www.bayburt.edu.tr/tr/dijital-okur-yazarlik-dersi-8 (01.06.2020).
  • Bayburt Üniversitesi Dijital Dönüşüm Ofisi (2020). Erişim: https://www.bayburt.edu.tr/tr/dijital-donusum-ofisi (01.06.2020).
  • Bingöl Üniversitesi (2020). “Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm Projesi’nin İmzaları Atıldı” Erişim: http://www.bingol.edu.tr/tr/haberler/yuksekogretimde-dijital-donusum-projesinin-imzalari-atildi (01.06.2020).
  • Bingöl Üniversitesi (2020). “Üniversitemizin de Aralarında Bulunduğu 8 Pilot Üniversitenin Öğrencilerine Dijital Okuryazarlık Dersi” Erişim: http://www.bingol.edu.tr/tr/haberler/universitemizin-de-aralarinda-bulundugu-8-pilot-universitenin-ogrencilerine-dijital-okuryazarlik-dersi
  • Buckingham, D. (2015). “Defining Digital Literacy-What Do Young People Need to Know About Digital Media?”. Nordic Journal of Digital Literacy, 10(Jubileumsnummer), 21-35.
  • Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi (2020). Erişim: https://cbddo.gov.tr/projeler/dijital-turkiye-v1.0/tanimlar/ (02.02.2020).
  • Digital 2020 Global Digital Overview (2020). Erişim: https://datareportal.com/reports/digital-2020-global-digital-overview (17.03.2020).
  • Dijital Türkiye Platformu (2020). Erişim: http://dijitalturkiyeplatformu.org/ (07.01.2020).
  • Eshet, Y. (2004). “Digital Literacy: A Conceptual Framework for Survival Skills in The Digital Era”. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13(1), 93-106.
  • Glister, P., & Glister, P. (1997). Digital Literacy. New York: Wiley Computer.
  • Goodfellow, R. (2011). “Literacy, Literacies and The Digital in Higher Education”. Teaching in Higher Education, 16(1), 131-144.
  • Gümüşoğlu, E. K. (2017). “Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm”. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(4), 30-42.
  • Henriette, E., Feki, M., & Boughzala, I. (2016). Digital Transformation Challenges. In Mediterranean Conference on Information Systems (MCIS), 33.
  • Iğdır Üniversitesi Dijital Eğitim Koordinatörlüğü (2020). Erişim: https://dijitalegitim.igdir.edu.tr/ (01.06.2020).
  • Khitskov, E. A., Veretekhina, S. V., Medvedeva, A. V., Mnatsakanyan, O. L., Shmakova, E. G., & Kotenev, A. (2017). “Digital Transformation of Society: Problems Entering in The Digital Economy”. Eurasian Journal of Analytical Chemistry, 12(5b), 855-873.
  • Lanham, R. A. (1995). “Digital Literacy”. Scientific American, 273(3), 198-199.
  • Lanzolla, G & Anderson, J. (2008). “Digital Transformation”. Business Strategy Review, 19(2), 72-76.
  • Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). “Digital Transformation Strategies”. Business & Information Systems Engineering, 57(5), 339-343.
  • Monaco, M., & Martin, M. (2007). “The Millennial Student: A New Generation of Learners”. Athletic Training Education Journal, 2(2), 42-46.
  • Munzur Üniversitesi (2020). “Dijital Okuryazarlık Dersi ile İlgili Duyuru” Erişim: https://www.munzur.edu.tr/birimler/idari/ogr/Pages/duyurudetay.aspx?ID=1158 (01.06.2020).
  • Muş Alparslan Üniversitesi (2020). “Dijital Okuryazarlık Dersi Sistem Giriş Yönergesi” Erişim: http://uzem.alparslan.edu.tr/wp-content/uploads/2020/03/%C3%96%C4%9Frenci_SistemGiri%C5%9F.pdf (01.06.2020).
  • Muş Alparslan Üniversitesi (2020). “Dijital Okuryazarlık Dersi Sınav Tarihleri” Erişim: http://uzem.alparslan.edu.tr/2020/05/12/dijital-okuryazarlik-dersi-sinav-tarihleri/ (01.06.2020).
  • Sandkhul, K. & Lehmann, H. (2017). “Digital Transformation in Higher Education – The Role of Enterprise Architectures and Portals”. Digital Enterprise Computing, (Ed. Alexander Rossmann, Alfred Zimmermann) Lecture Notes in Informatics (LNI), Gesellschaft für Informatik, Bonn, 49-60.
  • Siirt Üniversitesi (2020). “Dijital Okuryazarlık Dersi ile İlgili Duyuru”, Erişim: http://www.siirt.edu.tr/duyuru/dijital-okur-yazarlik-dersi-ile-ilgili-onemli-duyuru/883648545.html (01.06.2020).
  • Şırnak Üniversitesi (2020). “Dijital Okuryazarlık Dersi ile İlgili Duyuru”, Erişim: http://sirnak.edu.tr/fakulte/ilahiyat/HD793_.html (01.06.2020).
  • Ulusal Bilişim Kurultayı (2020). Erişim: https://www.bilisim.org.tr/bilisim2020/ (14.03.2020).
  • Wilms, K. L., Meske, C., Stieglitz, S., Decker, H., Fröhlich, L., Jendrosch, N., Schaulies, S., Vogl, R. & Rudolph, D. (2017). “Digital Transformation in Higher Education–New Cohorts, New Requirements?” In Twenty-Third Americas Conference on Information Systems, Boston.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Ankara: Seçkin.
  • YÖK (18 Şubat 2019), “YÖK’ün “Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm Projesi”nde İmzalar Atıldı”, Erişim: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/agri-dijital-donusum-tanitim-toplantisi.aspx (07.03.2020).
  • YÖK (16 Temmuz 2019), “Türkiye’nin Fırsat Penceresi: “Türk Yükseköğretimi” Toplantısı Muş’ta Gerçekleştirildi”, Erişim: https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2019/turkiye-nin-firsat-penceresi-turk-yuksekogretimi-toplantisi.aspx (02.01.2020).
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Ayşe Aslı Sezgin 0000-0002-4557-7351

Zaliha İnci Karabacak 0000-0002-4931-556X

Publication Date June 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 28 Issue: 1

Cite

APA Sezgin, A. A., & Karabacak, Z. İ. (2020). YÜKSEKÖĞRETİMDE DİJİTAL DÖNÜŞÜM VE DİJİTAL OKURYAZARLIK DERSİNE YÖNELİK BETİMSEL BİR ANALİZ. Kurgu, 28(1), 17-30.