BibTex RIS Cite

ARAFTA KALAN GENÇLİK: ARSIZ BELA HAYRANLARI ÜZERİNE ETNOGRAFİK BİR ÇALIŞMA

Year 2017, Volume: 25 Issue: 3, 96 - 119, 01.06.2017

Abstract

Gençlik altkültürleri, yaşam biçimleri ve sosyo-kültürel özellikleriyle her dönem için ilgi çekici bir alan olmuştur. Aile faktörüyle birlikte toplumun genelinde varolan önyargılar bu gençlerin hem hayata karşı duruşlarını hem de seçimlerini etkilemektedir. Giyimlerinden saç kesimlerine, yazı ve konuşma dilinden dinledikleri müziklere kadar kendilerine özel bir alan oluşturdukları görülmektedir. Duygusal karmaşanın etkisiyle ortaya çıkan ve gün geçtikçe yaygınlaşan Arabesk Rap, gençlik altkültürlerinin de en çok tercih ettiği tarz olarak bilinmektedir. Gençlerin hangi motivasyonlarla bu tarzı tercih ettikleri sorusu araştırmanın da ortaya çıkış nedenidir. Bu çalışmanın temel amacı, Arabesk rap olarak adlandırılan müzik tarzını dinleyen gençlerin kim olduğunu tanımlamak ve betimlemektir. Bu bağlamda, altkültür kodlarını taşıyan bir Türk Arabesk Rap şarkıcısının Arsız Bela hayranları nitel araştırma deseni olan etnografiyle ele alınmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; gençlerin yarattığı dünya tamamen müziğe endeksli ve oradaki imgelerin kendi hayatlarına yerleştirilmesi şeklindedir. Yarattıkları dünyanın gerçekliğini dinledikleri müziklerle yaşayan hayranların hayatı, yaşam kaynağı gibi gördükleri şarkıcının ekseninde dönmektedir. Hayata tutunmak için müziğe sarılmakta ve onunla kendilerine bir dünya yaratmaktadırlar. Hayatları üzerinde değişim yapamayacakları yönündeki kadercilikleri yanında, kontrol edebildikleri ve sahip olabildikleri tek şeyin bedenleri olması, onun üzerinde her türlü değişimi gerçekleştirmeye itmektedir. Bu hayat tarzı, arabeskin kaderciliği ile rap’in öfke ve başkaldırışını sentezleyen Arabesk Rap’i temsil etmektedir

References

  • Bayhan, V. (2007). Hedonist ve Püritan Etik Sarmalında Postmodern Gençlik. Bildiriler, Çevre, Kentleşme Sorunları ve Çözümleri, 1.Cilt, Ankara. Ankara.
  • Berger, A. A. (2014). Kültür Eleştirisi. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Berger, A. A. (2014). Kültür Eleştirisi. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Bozkurt, S. S., Zahal, O. ve Uyan, D.Z. (2015), Ortaokul Öğrencilerinin Duygu Durumlarına Göre Dinledikleri Müzik Türlerinin İncelenmesi, The Journal of Academic Social Science Studies(39) http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3119
  • Burcu, N. D. (2007). Arkadaş Grubuna Sahip Olmaya Verilen Önemin Gençlerin Vandalizmi Üzerindeki Etkisi. Edebiyat Fakültesi Dergisi(24), 23 - 44.
  • Castells, M. (2013). İsyan ve Umut Ağları İnternet Çağında Toplumsal Hareketler. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Demir, İ. (2014). Apaçi Gençlik, Gençlerin Toplumsal Davranış ve Yönelimleri: İstanbul’da “Apaçi” Altkültür Grupları Üzerine Nitel Bir Çalışma- Kitap Eleştirisi. İnsan ve Toplum Dergisi(4) dx.doi.org/10.12658/human.society.4.7.D0071
  • Demirtaş, H. A. (2003). Sosyal Kimlik Kuramı, Temel Kavram ve Varsayımlar. İletişim Araştırmaları, 123-144.
  • Denzin, N., & Lincoln, Y. (2000). Handbook of qualitative research (3.bs.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Doğan, İ. (1990). Bir Alt Kültür Olarak Ankara Yüksel Caddesi Gençliği. Amme İdaresi Dergisi, 145-163.
  • Harvey, D. (2010). Postmodernliğin Durumu. (S. Savran, Çev.) İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Yayıncılık 7. Basım.
  • Koç, M. (2004). Gelişim Psikolojisi Açısından Ergenlik Dönemi ve Genel Özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı : 17, 231-256 .
  • Kuyucu, M. (2016). Theodor W. Adorno’nun Perspektifinden Popüler Türk Müziğinde Standartlaşma Sorunsalı. TRT Akademi/Eğlence Dünyası, 188-208.
  • Le Bon, G. (1960). The croud: A study of the popular mind (Le Bon'dan akt. Arthur Asa Berger (2014), Kültür Eleştirisi, Pinhan Yayıncılık). New York: Wiking.
  • Le Bon, G. (2009). Kitleler Psikolojisi. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Lull, J. (2000). Popler Müzik ve İletişim. (T. İblağ, Çev.) İstanbul: Çivi Yazıları/Littera Yayınları.
  • Marchetti, G. F. (1982). Film and subculture: The Relationship of film to Punk and Glitter Youth Subcultures (Phd Dissertation). University Microfilms International.
  • Marx, K. (1963). Early Writings (Marx'tan akt. Arthur Asa Berger (2014), Kültür Eleştirisi. New York: McGraw-Hill. Oğuz, T. (2016). Dijital Müzik Tüketim
  • Alışkanlıkları. eKurgu
  • (http://ekurgu.anadolu.edu.tr/onceki-sayi-ozet/27-dijital-muzik-tuketim-aliskanliklari), 44-62.
  • Oskay, Ü. (2001). Müzik ve Yabancılaşma/Aristo, Huizinga ve Adorno Açısından Bir Ön Çalışma. İstanbul: Der Yayınları.
  • Özbek, M. (2000). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski . İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Öztürk, M. (2008). Ergen Psikolojisi. Sosyal Bilimler Konferansları. İstanbul.
  • Sağır, A. ve Öztürk, B. (2015). Sosyolojik Bağlamda Müzik ve Kimlik: Karabük Üniversitesi
  • Örneği, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(8)
  • Şimşek, A. Y. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Üçer, M. B. (2013). Müzikte Anlamın Yeniden Üretimi: Hip-Hop Kültürünün Türkiye’deki
  • Görüntüleri Üzerine Sosyolojik Bir İnceleme, II. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar
  • Kongresi Bildiriler Kitabı - I, İstanbul, s.249-263
  • Williams, J. P. (2007). Youth-Subcultural Studies: Sociological Traditions and Core
  • Concepts. Sociology Compass, 572–593.
  • Yaman, Ö. M. (2014). Apaçi Gençlik. İstanbul: Türkiye Yeşilay Cemiyeti.
  • Yörükoğlu, A. (1986). Gençlik Çağı. Ankara: TİB Kültür Yayınları.

YOUTH IN THE PURGATORY: AN ETHNOGRAPHİC STUDY ON ARSIZ BELA FANS

Year 2017, Volume: 25 Issue: 3, 96 - 119, 01.06.2017

Abstract

Youth subcultures have always been an interesting field with their life styles and socioculturel features. Together with the family factor, prejudices that exist in every part of the society have affected both their stances against life and their choices. It can be seem that they have a special way of life from their dressing and hair cut, to their collequial&written language and the style of music. Arabesque Rap that emerged as a result of emotional confusion and is becoming more popular day by dy is known as the most preferred form of music among youth subcultures.Why these young people prefer to listen to this style of music is the starting point of the study. Purpose of the study is to reveal the effects of the music style that youth subcultures that draw attention with their interesting life styles listen to on their lives and group dynamics. In this context, fans of an arabesque rapper Arsız Bela who carry subcultural codes have been analyzed by using case study method. Some questions within the frame of determined topics have been addressed to six interviewer bu using interview method in the study. Our findings show that these young people create a world totally relevant to their style of music and they put these images into their lives.The lives of these fans who live the reality of the world which they created through musics they listen to revolve around the singer who they consider to be a life source.They cling to music to be able to hold on to life and they create a world through it. Beside the fatalism which makes them think that they are not able to make any change to their lives, the fact that only think they have and they can control is their bodies pushes them to make all kind of changes to it. This life style symbolizes "Arabesque Rap" which synthesizes the fatalism of the arabesque and anger of the rap

References

  • Bayhan, V. (2007). Hedonist ve Püritan Etik Sarmalında Postmodern Gençlik. Bildiriler, Çevre, Kentleşme Sorunları ve Çözümleri, 1.Cilt, Ankara. Ankara.
  • Berger, A. A. (2014). Kültür Eleştirisi. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Berger, A. A. (2014). Kültür Eleştirisi. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Bozkurt, S. S., Zahal, O. ve Uyan, D.Z. (2015), Ortaokul Öğrencilerinin Duygu Durumlarına Göre Dinledikleri Müzik Türlerinin İncelenmesi, The Journal of Academic Social Science Studies(39) http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3119
  • Burcu, N. D. (2007). Arkadaş Grubuna Sahip Olmaya Verilen Önemin Gençlerin Vandalizmi Üzerindeki Etkisi. Edebiyat Fakültesi Dergisi(24), 23 - 44.
  • Castells, M. (2013). İsyan ve Umut Ağları İnternet Çağında Toplumsal Hareketler. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Demir, İ. (2014). Apaçi Gençlik, Gençlerin Toplumsal Davranış ve Yönelimleri: İstanbul’da “Apaçi” Altkültür Grupları Üzerine Nitel Bir Çalışma- Kitap Eleştirisi. İnsan ve Toplum Dergisi(4) dx.doi.org/10.12658/human.society.4.7.D0071
  • Demirtaş, H. A. (2003). Sosyal Kimlik Kuramı, Temel Kavram ve Varsayımlar. İletişim Araştırmaları, 123-144.
  • Denzin, N., & Lincoln, Y. (2000). Handbook of qualitative research (3.bs.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Doğan, İ. (1990). Bir Alt Kültür Olarak Ankara Yüksel Caddesi Gençliği. Amme İdaresi Dergisi, 145-163.
  • Harvey, D. (2010). Postmodernliğin Durumu. (S. Savran, Çev.) İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Yayıncılık 7. Basım.
  • Koç, M. (2004). Gelişim Psikolojisi Açısından Ergenlik Dönemi ve Genel Özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı : 17, 231-256 .
  • Kuyucu, M. (2016). Theodor W. Adorno’nun Perspektifinden Popüler Türk Müziğinde Standartlaşma Sorunsalı. TRT Akademi/Eğlence Dünyası, 188-208.
  • Le Bon, G. (1960). The croud: A study of the popular mind (Le Bon'dan akt. Arthur Asa Berger (2014), Kültür Eleştirisi, Pinhan Yayıncılık). New York: Wiking.
  • Le Bon, G. (2009). Kitleler Psikolojisi. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Lull, J. (2000). Popler Müzik ve İletişim. (T. İblağ, Çev.) İstanbul: Çivi Yazıları/Littera Yayınları.
  • Marchetti, G. F. (1982). Film and subculture: The Relationship of film to Punk and Glitter Youth Subcultures (Phd Dissertation). University Microfilms International.
  • Marx, K. (1963). Early Writings (Marx'tan akt. Arthur Asa Berger (2014), Kültür Eleştirisi. New York: McGraw-Hill. Oğuz, T. (2016). Dijital Müzik Tüketim
  • Alışkanlıkları. eKurgu
  • (http://ekurgu.anadolu.edu.tr/onceki-sayi-ozet/27-dijital-muzik-tuketim-aliskanliklari), 44-62.
  • Oskay, Ü. (2001). Müzik ve Yabancılaşma/Aristo, Huizinga ve Adorno Açısından Bir Ön Çalışma. İstanbul: Der Yayınları.
  • Özbek, M. (2000). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski . İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Öztürk, M. (2008). Ergen Psikolojisi. Sosyal Bilimler Konferansları. İstanbul.
  • Sağır, A. ve Öztürk, B. (2015). Sosyolojik Bağlamda Müzik ve Kimlik: Karabük Üniversitesi
  • Örneği, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(8)
  • Şimşek, A. Y. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Üçer, M. B. (2013). Müzikte Anlamın Yeniden Üretimi: Hip-Hop Kültürünün Türkiye’deki
  • Görüntüleri Üzerine Sosyolojik Bir İnceleme, II. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar
  • Kongresi Bildiriler Kitabı - I, İstanbul, s.249-263
  • Williams, J. P. (2007). Youth-Subcultural Studies: Sociological Traditions and Core
  • Concepts. Sociology Compass, 572–593.
  • Yaman, Ö. M. (2014). Apaçi Gençlik. İstanbul: Türkiye Yeşilay Cemiyeti.
  • Yörükoğlu, A. (1986). Gençlik Çağı. Ankara: TİB Kültür Yayınları.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Serkan Biçer

Tülay Ertan This is me

Publication Date June 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 25 Issue: 3

Cite

APA Biçer, S., & Ertan, T. (2017). ARAFTA KALAN GENÇLİK: ARSIZ BELA HAYRANLARI ÜZERİNE ETNOGRAFİK BİR ÇALIŞMA. Kurgu, 25(3), 96-119.