Conference Paper
BibTex RIS Cite

A RESEARCH ON THE TEXT TYPES IN THE TURKISH COURSEBOOKS

Year 2013, Volume: 3 Issue: 2, 16 - 30, 08.04.2015

Abstract

In this research, the texts in the 7th and 8th grade Turkish coursebooks prepared by the National Education Ministry were examined. In the study document review method was used. Totally 50 texts, 25 texts in the 7th grade and 25 texts in the 8th grade, were examined. The most text types included in the 7th and 8th grade respectively are story (% 18), essay (% 16), poem (%12), conversation (%10), article (%8), conference, travel writing, memoir, speeclı, biography, theatre, (% 4) legend, joke, epic, news, tale, novel (%2). There were 10 different types in the 25 texts in the 7th grade Turkish coursebooks; 15 different types in the 25 texts in the 8th grade Turkish coursebooks. In both grade coursebooks compulsory themes were included. As the 7th grade coursebook were in accordance totally with the program, the 8th grade coursebook contradict with the program in some points. It has been noticed that the rate of poems and novels in the 7th and 8th grade coursebooks were less than the other types

References

  • Aktulum, K.(2008), Metinlerarası İlişkiler, İstanbul: Öteki Yayınları
  • Alan, Y. (1994). Lisan ve İnsan, İzmir: T.Ö.V. Yayınları.
  • Coşkun, E. (2007). “Türkçe Öğretiminde Metin Bilgisi”, İlköğretimde Türkçe Öğretimi, (Editörler: Ahmet Kırkkılıç ve Hayati Akyol). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s.233-279.
  • Ekiz, T.( 2007). Alımlama Estetiği mi Metinlerarasılık mı? , Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, 47, 2, ss. 119-127
  • Günay, D. (2003). Metin Bilgisi, İstanbul: Multilingual
  • Halliday, M.A.K., Haşan, R. (1976). Cohesion in English. London: Longman
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Karatay, H.( 2010). Bağdaşıklık Araçlarını Kullanma Düzeyi ile Tutarlı Metin Yazma Arasındaki İlişki, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.7, S. 13, ss. 373-385
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar), Ankara: MEB Yayınları sosyolbilimler
  • MEB. (2011). İlköğretim 7.Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı, Ankara: MEB Yayınları (5.Baskı)
  • MEB. (2011). İlköğretim 7.Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Ankara: MEB Yayınları (5.Baskı)
  • MEB. (2011). İlköğretim 8.Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı, Ankara: MEB Yayınları (4.Baskı)
  • MEB. (2011). İlköğretim 8.Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Ankara: MEB Yayınları (4.Baskı)
  • Subaşı Uzun, L.( 1995). Orhon Yazıtlarının Metindilbilimsel Yapısı, Ankara: Simurg Yayınları.
  • http://www. tdk.gov. tr index.php ? option=com_gts&arama=gts&guid-TDK.
  • GTS.50al3bf66d5e37,86834328 (Erişim Tarihi: 08/12/2012)
  • TDK. (1983). Tarama Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • TDK. (2005). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Toklu, O. (2009). Dilbilimine Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Ülper, H., Uzun, L.( 2009). Bilişsel Süreç Modeline Göre Hazırlanan Yazma Öğretimi İzlencesinin Öğrenci Başarısına Etkisi, İlköğretim Online , 8 (3), ss. 651-665

TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA YER ALAN METİN TÜRLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2013, Volume: 3 Issue: 2, 16 - 30, 08.04.2015

Abstract

Bu çalışmada Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanmış 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinler incelenmiştir. Çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada 7. sınıftan 25,8. sınıftan 25 toplam 50 metin incelenmiştir. 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında en çok yer alan türler sırasıyla, hikâye (% 18), deneme (% 16), şiir (%12), söyleşi (%10), makale (%8), konferans, gezi yazısı, anı, söylev, biyografi, tiyatro, (% 4) efsane, fıkra, destan, haber, masal, roman (% 2) yer almıştır. 7.sınıf Türkçe ders kitabında 25 metin 10 farklı türde yer almış; 8.sınıf Türkçe ders kitabında ise 25 metin 15 farklı türde yer almıştır. Her iki sınıfta da zorunlu temalara yer verilmiştir. 7.sınıf kitabında Türkçe Programı’na tam olarak uyulurken 8.sınıf kitabında bazı noktalar program ile çelişmektedir. 7 ve 8. sınıf Türkçe kitaplarında şiir ve roman türlerinin oranının diğer türlere oranla daha az olduğu görülmüştür.

References

  • Aktulum, K.(2008), Metinlerarası İlişkiler, İstanbul: Öteki Yayınları
  • Alan, Y. (1994). Lisan ve İnsan, İzmir: T.Ö.V. Yayınları.
  • Coşkun, E. (2007). “Türkçe Öğretiminde Metin Bilgisi”, İlköğretimde Türkçe Öğretimi, (Editörler: Ahmet Kırkkılıç ve Hayati Akyol). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s.233-279.
  • Ekiz, T.( 2007). Alımlama Estetiği mi Metinlerarasılık mı? , Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, 47, 2, ss. 119-127
  • Günay, D. (2003). Metin Bilgisi, İstanbul: Multilingual
  • Halliday, M.A.K., Haşan, R. (1976). Cohesion in English. London: Longman
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Karatay, H.( 2010). Bağdaşıklık Araçlarını Kullanma Düzeyi ile Tutarlı Metin Yazma Arasındaki İlişki, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.7, S. 13, ss. 373-385
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar), Ankara: MEB Yayınları sosyolbilimler
  • MEB. (2011). İlköğretim 7.Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı, Ankara: MEB Yayınları (5.Baskı)
  • MEB. (2011). İlköğretim 7.Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Ankara: MEB Yayınları (5.Baskı)
  • MEB. (2011). İlköğretim 8.Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı, Ankara: MEB Yayınları (4.Baskı)
  • MEB. (2011). İlköğretim 8.Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Ankara: MEB Yayınları (4.Baskı)
  • Subaşı Uzun, L.( 1995). Orhon Yazıtlarının Metindilbilimsel Yapısı, Ankara: Simurg Yayınları.
  • http://www. tdk.gov. tr index.php ? option=com_gts&arama=gts&guid-TDK.
  • GTS.50al3bf66d5e37,86834328 (Erişim Tarihi: 08/12/2012)
  • TDK. (1983). Tarama Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • TDK. (2005). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Toklu, O. (2009). Dilbilimine Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Ülper, H., Uzun, L.( 2009). Bilişsel Süreç Modeline Göre Hazırlanan Yazma Öğretimi İzlencesinin Öğrenci Başarısına Etkisi, İlköğretim Online , 8 (3), ss. 651-665
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Salim Pilav

Mehmet Oğuz

Publication Date April 8, 2015
Submission Date April 6, 2015
Published in Issue Year 2013 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Pilav, S., & Oğuz, M. (2015). TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA YER ALAN METİN TÜRLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 16-30.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.