This
research was carried out to reveal student profiles in terms of academic
achievement, perceived family-teacher academic involvement and academic
self-efficacy. Therefore,
cluster analysis technique which is one of the multivariate statistical methods
has been applied in the research. The universe of the study consists of the students of a secondary
school belonging to the district of Şahinbey in Gaziantep. As a result of
clustering analysis, four clusters were observed. As a result of the research, when the profiles of the students in the
first, second and fourth clusters are examined, it is understood that the
academic self-efficacy beliefs and the perceived family-teacher support and involvement
increase as the academic success increases. When the students in the third
cluster are examined, it can be said that the students' academic self-efficacy,
independent of their academic achievement, is observed to decrease due to their
academic support and participation.
Bu araştırma öğrencilerin akademik başarı, algılanan aile-öğretmen
akademik katılımı ile akademik öz yeterlik bakımından öğrenci profillerini
ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu nedenle araştırmada çok değişkenli
istatistik yöntemlerinden olan kümeleme analizi tekniği uygulanmıştır.
Araştırmanın evrenini Gaziantep ili Şahinbey ilçesine bağlı bir ortaokulun
öğrencileri oluşturmaktadır. Yapılan kümeleme analizi sonucunda dört kümenin
ortaya çıktığı gözlenmiştir. Araştırma sonucunda, birinci, ikinci ve dördüncü
kümelerde yer alan öğrencilerin profilleri incelendiğinde akademik başarı
arttıkça öğrencilerin akademik öz yeterlik inançlarının, algıladıkları aile -
öğretmen destek ve katılımının arttığı anlaşılmaktadır. Üçüncü kümede yer alan
öğrenciler incelendiğinde ise akademik başarılarından bağımsız olarak öğrencilerin
akademik öz yeterliklerinde algıladıkları aile - öğretmen akademik desteği ve
katılımına bağlı olarak bir düşüş seyrettiği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Submission Date | January 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |
İletişim
Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92
Faks Numarası: +90 0318 357 35 97
e-mail: sbd@kku.edu.tr
Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE