Günümüz toplum yapısında başlı başına bir ihtiyaca dönüşen ‘tüketim’ olgusu nesnelerin, mekanların ve diğer her şeyin kimlik yaratma kaygısıyla, gösterge ve sembollerle var olmasına yol açmıştır. Kapitalist sistemin yarattığı bu durum en çok kentlerde yaşayan orta sınıfı etkilemiştir. Bu çalışma, orta sınıf yaşam standartlarının ve tüketim alışkanlıklarının İzmir İnönü Caddesi’nde yaşayanlar üzerinden tartışılmasını hedeflemektedir. Makalenin ana tartışması İzmir İnönü Caddesi’nde on yılı aşkın süredir yaşayan dokuz farklı katılımcı üzerinden geliştirilmiştir. Çalışma kapsamında İzmir İnönü Caddesi’nin geniş bir orta sınıfı barındırdığı öngörülmüştür. Katılımcıların yaşam tarzı ve tüketim alışkanlıklarına ilişkin standartları konut standartları, gündelik yaşam ve boş zaman aktiviteleri, arzular ve mekansal nitelikler üzerinden saptanmaya çalışılmıştır. Çalışma kapsamında orta sınıf standartlarına ilişkin arzular nesne-birey, konut-birey ve yer-birey ilişkisi üzerinden değerlendirilmiştir. Katılımcılarla yapılan görüşmeler sonucunda, cadde üzerinde yaşayanların birbirine benzer konut standartları, yaşam tarzları, boş zaman aktiviteleri ve arzuları olduğu saptanmıştır. Çalışmanın sonucuna göre bireyler belli standartlara sahip oldukları için memnuniyet ifade etseler de kullanılan nesneler, yaşanılan mekanlar ve tüketilen mekanlar üzerinden standartları aşmayı ve kimlik yaratmayı istemektedirler. Bireyler nesneler ve tüketilen mekanlar üzerinden çeşitlilik, yenilik ve markalaşmayı; yaşanılan mekanlar üzerinden ise farklı türdeki yaşam alanlarını arzulamaktadırlar. Tüketilen nesneler ve mekanlar açısından stil arayışı içindedirler. Stil ve zevk arayışı orta sınıfın standartlarını ve kültürel yenilenme duygusunu sürdürme arzusudur. Ancak katılımcıların yaşadıkları konut açısından belli bir memnuniyet bildirdikleri halde değiştirmek istemeleri, orta sınıfı aşmak isteği olarak değerlendirilmektedir.
The phenomenon of 'consumption', which has become a necessity in today's society, has led to the existence of objects, spaces, and everything else with the concern of creating identity. This existence is through symbols and signs. The social structure based on consumption created by the capitalist system has mostly affected the middle class living in the cities. This research aims to discuss the middle-class living standards and consumption habits through the people living in Izmir Inonu Street. The main discussion of the article was developed over nine different participants who have lived in Izmir Inonu Street for more than ten years. Within the scope of the study, it was predicted that Izmir Inonu Street accommodates a large middle class. The standards of the participants' lifestyle and consumption habits were tried to be determined through housing standards, daily life and leisure activities, desires, and spatial qualities. Within the scope of the study, desires related to middle-class standards were evaluated in terms of object-individual, space-individual, and place-individual relations. As a result of the interviews with the participants, it was determined that those living on the street had similar housing standards, lifestyles, leisure activities, and desires. According to the results of the study, although individuals express satisfaction because they have certain standards, they want to exceed the standards and create an identity through objects, living spaces, and consumed spaces. Diversity, innovation, and branding through individuals' objects and consumed spaces; they desire different types of spaces through living spaces. They are in search of style in terms of consumed objects and spaces. The pursuit of style and pleasure is the desire to maintain middle-class standards and a sense of cultural renewal. However, the fact that the participants want to change their housing type or their belongings even though they report a certain satisfaction. It is because of the desire to exceed the middle class.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Environment and Culture, Urban Policy, Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |