Araştırmanın temel amacı, pandemi sürecinde üniversite giriş sınavına hazırlanan bireylerde stresle başa çıkmanın incelenmesidir. Ayrıca araştırmada stresle başa çıkmanın bazı demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır.
Araştırma yöntemi olarak ilişkisel tarama kullanılmıştır. 17-19 yaş aralığındaki 255’i kadın (%69.9) 110’u erkek (%30.1), toplam 365 kişiden oluşan katılımcılara çevrimiçi olarak Stresle Başa Çıkma Ölçeği uygulanmıştır. Ayrıca demografik verilerin yer aldığı Kişisel Bilgi Formu doldurtulmuştur. Elde edilen veriler SPSS 25.0 (IBM SPSS Statistics for Windows, Version 25.0. Armonk, NY: IBM Corp.) paket programında çözümlenmiştir. Tüm analizlerde anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlenmiştir.
SBÇÖ en yüksek puanı 115 olup, bu araştırmada katılımcıların ortalaması 79.73±11.509 (Min=29.00; Maks=103.00) olarak hesaplanmıştır. Katılımcıların %69.33 oranında stresle başa çıkabildiklerini yordamaktadır. Katılımcıların cinsiyetleri, yaş grupları, eğitim durumları, okul türlerine göre stresle başa çıkma arasında istatiksel olarak anlamlı fark bulunmamaktadır. Ancak 12.sınıfta okuyan katılımcıların kaçınma alt ölçeği medyan puanı, mezun olan katılımcıların medyan puanına göre yüksek bulunmuştur.
Hayatlarının kritik bir döneminde bulunan üniversite sınavına hazırlanan bireylerin pandemi sürecinde stresörlerle başa çıkma yollarının ortaya konulması ve başa çıkma düzeylerinin belirlenmesi, gelecek çalışmalara kaynak olması açısından önem taşımaktadır. Literatür incleğinde bu yaş grubuna ilişkin yapılan çalışmaların az sayıda olması da araştırmanın önemini artırmaktadır.
The main purpose of this study is to investigate how the individuals cope with stress while preparing for university entrance exams during the COVID-19 pandemic. This study further investigates whether coping with stress differs according to some of the demographic variables in the study.
Relational scanning was used as the main research method. The Stress Coping Scale was administered online to a total of 365 participants between the ages of 17-19, consisting of 255 females (69.9%) and 110 males (30.1%). In addition, the Personal Information Form which includes demographic data, was filled. The obtained data were analyzed in SPSS 25.0 (IBM SPSS Statistics for Windows, Version 25.0. Armonk, NY: IBM Corp.) package program. The level of significance was determined as 0.05 in all data.
The highest score in SBCS was 115, and the average of the participants in this study was calculated as 79.73±11,509 (Min=29.00; Max=103.00). It predicts that 69.33% of the participants can cope with stress. There is no statistically significant difference in coping with stress in terms of gender, age, educational background and school types of the participants. However, the median score of the avoidance subscale of the 12th grade participants was found to be higher than the median score of the graduates.
It is important to reveal the ways of coping with stressors during the pandemic process of individuals preparing for the university exam, who are in a critical period of their lives, and to determine their coping levels, in terms of being a source for future studies. The small number of studies on this age group in the literature also increases the importance of this research.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline.