The aim of this study is in February 2022.The aim of this study is to analyze the sample questions created for the Specialist Teaching and Head Teacher exams, which are applied in line with the career steps of the teaching profession, planned within the framework of the Teaching Profession Law published in the Revised Bloom Taxonomy. Within the scope of the research, the data were obtained from the Sample Exam Questions published in August and September 2022. Content analysis technique was used in the analysis of the data. The questions were analyzed according to the Revised Bloom Taxonomy, the outcomes were determined according to the sub-steps of the taxonomy and listed as frequency. According to the research findings, it was determined that the Exam Questions in the Specialist Teaching and Headteacher Sample Question Booklets were concentrated in the lower-level steps, and the questions that included the high-level cognitive steps such as analysis, evaluation and creation were few.
Bu çalışmanın amacı 2022 Şubat da yayınlanan Öğretmenlik Meslek Kanunu çerçevesince planlanan öğretmenlik mesleği kariyer basamakları doğrultusunda uygulanan Uzman Öğretmenlik ve Başöğretmenlik sınavları için oluşturulan örnek soruların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelenmesidir. Araştırma kapsamında veriler Ağustos ve Eylül 2022’de yayınlanan Örnek Sınav Sorulardan elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır Sorular Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelenmiş, kazanımlar taksonominin alt basamaklarına göre karşılıkları belirlenmiş ve frekans olarak listelenmiştir. Araştırma bulgularına göre, Uzman Öğretmenlik ve Başöğretmenlik Örnek Soru Kitapçıklarında yer alan Sınav Sorularının alt düzey basamaklarda yoğunlaştığı, analiz, değerlendirme ve yaratma gibi üst düzey bilişsel basamakları içerin soruların az olduğu belirlenmiştir.
Öğretmenlik kariyer Uzman Öğretmen Başöğretmen Teaching career Specialist Teacher Head Teacher
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | June 25, 2023 |
Publication Date | June 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 1 |