Seçmeli Ders Tercihlerine Etki Eden Faktörlerin Değerlendirilmesi: Veteriner Fakültesi Örneği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Year 2020,
Volume: 13 Issue: 4, 347 - 356, 31.12.2020
Gökhan Aslım
,
Mustafa Agah Tekindal
,
Aşkın Yaşar
Abstract
Bu çalışma ile veteriner fakültesi öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin belirlenmesi amaçlandı. Ayrıca veteriner fakültesi öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerinin değerlendirilmesini sağlayan bir ölçeğin (Seçmeli Ders Tercihi Tutum Ölçeği) geliştirilmesi hedeflendi. Çalışmaya, Selçuk Üniversitesi Veteriner Fakültesi’nde 2019-2020 Eğitim-Öğretim döneminde öğrenim görmekte olan 354 öğrenci katıldı. Yapı geçerliliği için; güvenirlik analizlerinde Cronbach alfa (α) katsayısı kullanıldı. Geçerlik analizi için faktör analizi uygulandı. Çalışmada elde edilen veriler neticesinde “Seçmeli Ders Tercihi Tutum Ölçeği” nin veteriner fakültelerinde öğrenim görmekte olan öğrenciler için güvenilir ve geçerli olduğu; veteriner fakültesi öğrencileri seçmeli ders tercihlerinin değerlendirilmesinde kullanılabileceği gibi diğer bölümlerde öğrenim görmekte olan öğrencilerin seçmeli ders tercihlerinin değerlendirilmesinde kullanılabilecek bir ölçek olduğu da ileri sürülebilir.
References
- Allen MJ, Yen WM. Introduction to Measurement Theory. IL: Waveland Press, Long Grove. 2002
- Balcı A. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara. 1995.
- Bartlett MS, Fowler RH. Properties of sufficiency and statistical tests. Proc. R. Soc. Lond. 1937; A160:268–282.
- Bland JM, Altman DG. Statistics notes: Cronbach’s alpha. BMJ. 1997; 314(7080):572.
- Bonett DG. Sample size requirements for testing and estimating coefficient alpha. Journal of Educational and Behavioral Statistics.2002; 27:335–340.
- Bonett DG. Sample size requirements for comparing two alpha reliability coefficients. Applied Psychological Measurement. 2003; 27:72–74.
- Bonett DG. Varying coefficient meta-analytic methods for alpha reliability. Psychological Methods. 2010; 15:368–385.
- Cattell RB, Raymond B. The scree test for the number of factors. Multivariate Behavioral Research. 1966; 1(2):245–276.
- Cerny CA, Kaiser HF. A study of a measure of sampling adequacy for factor-analytic correlation matrices. Multivariate Behavioral Research. 1977; 12(1):43-47.
- Cronbach LJ, Meehl PE. Construct validity in psychological tests. Psychological Bulletin. 1955; 52(4):281–302.
- Cronbach LJ, Shavelson RJ. My current thoughts on coefficient alpha and successor procedures. Educational and Psychological Measurement. 2004; 64(3):391–418.
- Dempsey PA, Dempsey AD. Using nursing research process, critical evaluation and utilization. 5th Edition, Lippincott, Philadelphia-New York, 2000.
- Durmuşçelebi M, Mertoğlu B. Ortaokul öğrencilerinin eğitiminde seçmeli derslerin yeri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı. 2018; 8:170-211.
- Dündar S. Ders seçiminde analitik hiyerarşi proses uygulaması. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi. 2008; 13(2):217-226.
- EARGED (2008): Seçmeli derslerin seçim kriterlerinin değerlendirilmesi araştırması. Milli Eğitim Bakanlığı. Available at https://www.meb.gov.tr/earged/earged/secmeli_dersler_arastirmasi.pdf Accessien date: 01.05.2020
- Ersöz F, Kabak M, Yılmaz Z. Lisansüstü öğrenimde ders seçimine yönelik bir model önerisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi. 2011; 8(2):227-249.
- Kaiser HF. The varimax criterion for analytic rotation in factor analysis. Psychometrika. 1958; 23(3):187-200.
- Kaiser HF. An index of factor simplicity. Psychometrika. 1974; 39(1):31–36.
- Kılınç A, Salman S. Okul deneyimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 27(1): 23-35.
- Kutlu BS, Abalı YA, Eren T. Çok ölçütlü karar verme yöntemleri ile seçmeli ders seçimi. Sosyal Bilimler. 2012; 2(2):5-25.
- Örs Özdil S, Kınay E. 5. Sınıf ders tercihlerinin sıralama yargıları kanunuyla ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 2015;
6(2):268-278.
- Tezbaşaran A. Likert tipi ölçek geliştirme klavuzu. 2. Baskı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara, 1997.
- Tezcan H, Gümüş Y. Üniversite öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin araştırılması. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2008; 28(1): 1-17.
- Tukey JW. One degree of freedom for non-additivity. Biometrics. 1949; 5(3):232–242.
- Yaşar M. Bilimsel araştırma yöntemleri dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması: Geçerlik ve güvenirlik. EBAD-JESR. 2014; 4(2): 109-129.
Evaluation of Factors Affecting Elective Course Preferences: Example of Faculty of Veterinary Medicine Validity and Reliability Study
Year 2020,
Volume: 13 Issue: 4, 347 - 356, 31.12.2020
Gökhan Aslım
,
Mustafa Agah Tekindal
,
Aşkın Yaşar
Abstract
This study aims to determine the factors affecting the elective course preferences of veterinary faculty students. Developing a scale (Elective Course Preference Attitude Scale) that provides an evaluation of the elective course preferences of students of veterinary medicine students is also aimed. 354 students studying at Selçuk University, Faculty of Veterinary Medicine in the 2019-2020 academic year participated in the study. With regard to constructing validity, Cronbach’s alpha (α) coefficient was used for the reliability analysis. For validity analysis, factor analysis was applied. In light of the data obtained from the study, it can be suggested that the “Elective Course Preference Attitude Scale” is a valid and reliable tool in the evaluation of the elective course preferences of veterinary medicine students, and this scale can also be used in the evaluation of the elective course preferences of students of other departments.
References
- Allen MJ, Yen WM. Introduction to Measurement Theory. IL: Waveland Press, Long Grove. 2002
- Balcı A. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara. 1995.
- Bartlett MS, Fowler RH. Properties of sufficiency and statistical tests. Proc. R. Soc. Lond. 1937; A160:268–282.
- Bland JM, Altman DG. Statistics notes: Cronbach’s alpha. BMJ. 1997; 314(7080):572.
- Bonett DG. Sample size requirements for testing and estimating coefficient alpha. Journal of Educational and Behavioral Statistics.2002; 27:335–340.
- Bonett DG. Sample size requirements for comparing two alpha reliability coefficients. Applied Psychological Measurement. 2003; 27:72–74.
- Bonett DG. Varying coefficient meta-analytic methods for alpha reliability. Psychological Methods. 2010; 15:368–385.
- Cattell RB, Raymond B. The scree test for the number of factors. Multivariate Behavioral Research. 1966; 1(2):245–276.
- Cerny CA, Kaiser HF. A study of a measure of sampling adequacy for factor-analytic correlation matrices. Multivariate Behavioral Research. 1977; 12(1):43-47.
- Cronbach LJ, Meehl PE. Construct validity in psychological tests. Psychological Bulletin. 1955; 52(4):281–302.
- Cronbach LJ, Shavelson RJ. My current thoughts on coefficient alpha and successor procedures. Educational and Psychological Measurement. 2004; 64(3):391–418.
- Dempsey PA, Dempsey AD. Using nursing research process, critical evaluation and utilization. 5th Edition, Lippincott, Philadelphia-New York, 2000.
- Durmuşçelebi M, Mertoğlu B. Ortaokul öğrencilerinin eğitiminde seçmeli derslerin yeri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı. 2018; 8:170-211.
- Dündar S. Ders seçiminde analitik hiyerarşi proses uygulaması. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi. 2008; 13(2):217-226.
- EARGED (2008): Seçmeli derslerin seçim kriterlerinin değerlendirilmesi araştırması. Milli Eğitim Bakanlığı. Available at https://www.meb.gov.tr/earged/earged/secmeli_dersler_arastirmasi.pdf Accessien date: 01.05.2020
- Ersöz F, Kabak M, Yılmaz Z. Lisansüstü öğrenimde ders seçimine yönelik bir model önerisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi. 2011; 8(2):227-249.
- Kaiser HF. The varimax criterion for analytic rotation in factor analysis. Psychometrika. 1958; 23(3):187-200.
- Kaiser HF. An index of factor simplicity. Psychometrika. 1974; 39(1):31–36.
- Kılınç A, Salman S. Okul deneyimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 27(1): 23-35.
- Kutlu BS, Abalı YA, Eren T. Çok ölçütlü karar verme yöntemleri ile seçmeli ders seçimi. Sosyal Bilimler. 2012; 2(2):5-25.
- Örs Özdil S, Kınay E. 5. Sınıf ders tercihlerinin sıralama yargıları kanunuyla ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 2015;
6(2):268-278.
- Tezbaşaran A. Likert tipi ölçek geliştirme klavuzu. 2. Baskı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara, 1997.
- Tezcan H, Gümüş Y. Üniversite öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin araştırılması. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2008; 28(1): 1-17.
- Tukey JW. One degree of freedom for non-additivity. Biometrics. 1949; 5(3):232–242.
- Yaşar M. Bilimsel araştırma yöntemleri dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması: Geçerlik ve güvenirlik. EBAD-JESR. 2014; 4(2): 109-129.