Images, pictures and images formed in the mind is the meaning of poetry, influencing the structure is a concept that gives different perspectives of poetry. Image of the poet's observations on the formation of the outside world, the artist sensitivity, imagination, relations established between objects in the foreground. The poet creates a new design from observation. These designs have a unique structure is formed in this manner. Republican era of the Turkish poetry Turkish folk literature sources, the Court takes the literature and Western literature. In this regard many of these poets were fed greatly from these three sources. "Water" is a concept that enriches the Republican era many poets of the world in the image of Turkish poetry. After first image information in the study of water Pre-Islamic Turkish literature from the image until the period of the Republic of Turkish literature we were given examples of some use. Then the main part of the work on the use of water imagery Republican era has been viewed several poems from Turkish literature. Limit was selected a few poets in this article is subject to a wide spread area. The study was looking at the poetry of this poetk: Ziya Osman Saba, Ömer Bedrettin Uşaklı, Cahit Sıtkı Tarancı, Orhan Veli Kanık, Necip
İmge, zihinlerde kurulan resimler ve görüntüler olup şiirin anlamını, yapısını etkileyen, şiire farklı bakış açıları kazandıran bir kavramdır. İmgenin oluşumunda şairin dış dünyaya ait gözlemleri, sanatçı duyarlılığı, hayal gücü, nesneler arasında kurduğu bağıntılar ön plandadır. Şair, gözlemlerinden yeni tasarımlar oluşturur. Bu şekilde oluşan tasarımlar özgün bir yapı taşır.
Cumhuriyet dönemi Türk şiiri kaynağını Türk halk edebiyatı, Divan edebiyatı ve Batı edebiyatından alır. Bu bakımdan bu dönem şairlerinin çoğu bu üç kaynaktan da büyük ölçüde beslenmişlerdir.
“Su”, Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde birçok şairin imge dünyasını zenginleştiren bir kavramdır. Çalışmada ilk olarak imge hakkında bilgiler verdikten sonra, su imgesinin İslamiyet Öncesi Türk edebiyatından Cumhuriyet dönemine kadar Türk edebiyatının bazı kullanımlarına örnekler verdik. Daha sonra çalışmanın asıl bölümü olarak su imgesinin kullanımı konusunda Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatından birkaç şiiri incelemeye çalıştık.
Konu oldukça geniş bir sahaya yayıldığından biz bu makalede birkaç şairi seçerek sınırlandırma yapmak zorunda kaldık. Çalışmada şu şairleri inceledik: Tevfik Fikret, Ahmet Haşim, Yahya Kemal Beyatlı, Ziya Osman Saba, Ömer Bedrettin Uşaklı,Cahit Sıtkı Tarancı, Orhan Veli Kanık, Necip Fazıl Kısakürek,İlhan Berk,Sezai Karakoç,Nâzım Hikmet Ran ve Nurullah Genç.
Yukarıda isimleri belirlerken bu şairlerin Cumhuriyet dönemi Türk şiirinin farklı ekollerinden olmaları ve şiirlerinde su imgesine önem vermeleri ölçüt alınmıştır. Bu makalede yöntem olarak tarama, derleme, metin çözümleme ve karşılaştırma yöntemleri kullanılmıştır.
Bu makalede amacımız, Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde “su” imgesinin farklı şairlerde nasıl ele alındığını ortaya koymaktır. Çalışmanın sonucunda incelediğimiz şairlerin su imgesini kendi poetikalarına, dünya görüşüne, psikolojik yapısına vb. göre ele aldıkları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 12, 2015 |
Submission Date | September 7, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 2 |