Research Article
BibTex RIS Cite

TELEVİZYON REKLAMLARINDA NOSTALJİK TEMALAR

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 11, 26.01.2019
https://doi.org/10.20322/littera.512198

Abstract

Reklam,
çeşitli temalar etrafında hedef kitlenin kültürel algılarıyla oluşturulmuş ürün
veya hizmet tanıtımıdır. Reklam senaryoları üretici ve tüketici arasında
iletişim sağlayarak her iki grubun beklentilerini karşılamak gayesiyle yazılır.
Kültür, bir milletin/toplumun maddî ve manevî değerlerinin tümü olarak yaygın
ve geniş bir kullanıma sahiptir. Kültür, toplumları/grupları etkileyen yaptırım
gücü bulunan etkileşim ve etkilenme alanıdır. Reklam senaryosunda hedef
kitlenin değerlerini oluşturan kültürel kodlar, ürünün/hizmetin nasıl ve ne
şekilde sunulacağını belirleyen etkili bir yürütücüdür. Televizyon reklamları,  ürünün/hizmetin kültürel aktarım yoluyla
hatırlanmasını sağlar.
Kültürel aktarım sosyal olarak öğrenilen bilgilerin
aktarılması süreç ve yöntemidir.
Nostaljik temalar kültürel aktarım ve kodların
yoğun olduğu toplum odaklı sosyal bir ortamdır.  Nostalji sözcüğü geçmişte kalan güzelliklere
olan özlem duygusu ve bu duygunun baskın bir duruma gelmesidir. Nostalji,
özlenen ve kişide/toplumda rahatlama oluşturan bir kültürel bellek mekânıdır.
Reklam sektörü nostaljinin, kişi/toplum üzerindeki bu olumlu etkisini
kullanarak ürün veya hizmet tanıtımını yapar. Nostaljik tema,  dönüş ve hatırlama etkisini tüketici üzerinde
kullanarak anılar belleği ve ürün arasında koda dönüştürür. Bu çalışmada
televizyon reklamlarında kullanılan nostaljik tema bağlamı değerlendirilmiştir.
Nostaljik temanın tüketici-ürün koduyla yarattığı etki rahatlama kuramı
ilişkisiyle işlenmiştir. Nostaljik temaların yorumlanışına örnek olarak Ziraat
Bankası ve Coca-Cola içecek markasının reklam senaryoları seçilmiştir.

References

  • Assmann, Jan (2001). Kültürel Bellek / Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik (çev. Ayşe Tekin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Cassın, Barbara (2018). Nostalji/ İnsan Ne Zaman Evindedir (çev. Seçil Kıvrak), İstanbul: Kolektif Kitap.Fırlar, Belma Murat Çelik (2010). “Gazete Reklamlarında Mizah/Türk Mizah Reklamlarına İlişkin Tarihsel Bir Analiz”, The Journal Of International Social Research, Volume: 3 Issue: 12 Summer, s. 164-177.Şenocak, Ebru (2017). “Türkiye’de Satış, Pazarlama ve Reklam Sektörü Açısından Nasreddin Hoca Fıkraları”, Littera Turca Journal Of Turkish Language And Literature Volume:3, Issue:4, Autumn s. 218-236.Şenocak, Ebru (2018). “Televizyon Reklamları ve Dil İllüzyonları”, Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, S. 15, C. 6, s. 103-122.Yavuz, Şahinde (2006). “Reklam ve Popüler Kültür”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, S.27, s.149-161.
Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 11, 26.01.2019
https://doi.org/10.20322/littera.512198

Abstract

References

  • Assmann, Jan (2001). Kültürel Bellek / Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik (çev. Ayşe Tekin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Cassın, Barbara (2018). Nostalji/ İnsan Ne Zaman Evindedir (çev. Seçil Kıvrak), İstanbul: Kolektif Kitap.Fırlar, Belma Murat Çelik (2010). “Gazete Reklamlarında Mizah/Türk Mizah Reklamlarına İlişkin Tarihsel Bir Analiz”, The Journal Of International Social Research, Volume: 3 Issue: 12 Summer, s. 164-177.Şenocak, Ebru (2017). “Türkiye’de Satış, Pazarlama ve Reklam Sektörü Açısından Nasreddin Hoca Fıkraları”, Littera Turca Journal Of Turkish Language And Literature Volume:3, Issue:4, Autumn s. 218-236.Şenocak, Ebru (2018). “Televizyon Reklamları ve Dil İllüzyonları”, Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi, S. 15, C. 6, s. 103-122.Yavuz, Şahinde (2006). “Reklam ve Popüler Kültür”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, S.27, s.149-161.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Fevziye Alsaç

Publication Date January 26, 2019
Submission Date January 12, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Alsaç, F. (2019). TELEVİZYON REKLAMLARINDA NOSTALJİK TEMALAR. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, 5(1), 1-11. https://doi.org/10.20322/littera.512198
AMA Alsaç F. TELEVİZYON REKLAMLARINDA NOSTALJİK TEMALAR. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. January 2019;5(1):1-11. doi:10.20322/littera.512198
Chicago Alsaç, Fevziye. “TELEVİZYON REKLAMLARINDA NOSTALJİK TEMALAR”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 5, no. 1 (January 2019): 1-11. https://doi.org/10.20322/littera.512198.
EndNote Alsaç F (January 1, 2019) TELEVİZYON REKLAMLARINDA NOSTALJİK TEMALAR. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 5 1 1–11.
IEEE F. Alsaç, “TELEVİZYON REKLAMLARINDA NOSTALJİK TEMALAR”, Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, vol. 5, no. 1, pp. 1–11, 2019, doi: 10.20322/littera.512198.
ISNAD Alsaç, Fevziye. “TELEVİZYON REKLAMLARINDA NOSTALJİK TEMALAR”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature 5/1 (January 2019), 1-11. https://doi.org/10.20322/littera.512198.
JAMA Alsaç F. TELEVİZYON REKLAMLARINDA NOSTALJİK TEMALAR. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. 2019;5:1–11.
MLA Alsaç, Fevziye. “TELEVİZYON REKLAMLARINDA NOSTALJİK TEMALAR”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, vol. 5, no. 1, 2019, pp. 1-11, doi:10.20322/littera.512198.
Vancouver Alsaç F. TELEVİZYON REKLAMLARINDA NOSTALJİK TEMALAR. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature. 2019;5(1):1-11.
Makaleler sisteme yüklenmeden önce intihal yazılımı aracılığıyla taranıp intihal raporu ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Rapordaki benzerlik indeksinin %20'nin altında olması gerekmektedir.

İlgi, katkı ve desteğiniz için teşekkür eder, iyi çalışmalar dileriz.