In this study, it was aimed to examine the relationship between teacher ethical behaviours and primary school 4th grade students' attitudes towards music course, and to examine ethical behaviours and attitudes towards music course according to some demographic variables. In the descriptive survey model study, primary school 4th grade teachers (n=84) and students (n=130) were included in the study group. The data were collected through the Teacher Ethical Behaviours Scale and Attitude Towards Music Lesson Scale. Nonparametric tests were used to analyse the data. As a result, it was observed that teachers generally had a positive view of teaching and students' mental images of music lessons contained positive elements. It was found that teacher ethical behaviours did not differ according to gender, age and seniority years, and the attitudes of female students towards music lessons were found to be more positive than male students. While the status of playing or having played a musical instrument did not make a difference in attitudes towards music lessons, it was determined that attitudes towards music lessons were more positive in the case of having close relatives who played a musical instrument. It was found that there was no significant relationship between teachers' ethical behaviours towards teaching profession and students' attitudes towards music lessons.
Bu çalışmada, öğretmen etik davranışları ile ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin müzik dersine yönelik tutumları arası ilişkinin incelenmesi, ayrıca demografik bazı değişkenlere göre etik davranışlar ve müzik dersine yönelik tutumların incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel tarama modelindeki çalışmada, ilkokul 4. sınıf öğretmenleri (n=84) ve öğrencileri (n=130) çalışma grubuna dahil edilmiştir. Veriler Öğretmen Etik Davranışlar Ölçeği ve Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde parametrik olmayan testler kullanılmıştır. Sonuç olarak; öğretmelerin genel olarak öğretmenliğe olumlu bakış açısına sahip oldukları; öğrencilerin müzik dersine yönelik zihinsel imgelerinin olumlu öğeler içerdiği görülmüştür. Öğretmen etik davranışlarının cinsiyet, yaş ve kıdem yılı değişkenine göre farklılık göstermediği tespit edilmiş olup kız öğrencilerin müzik dersine yönelik tutumları, erkeklere oranla daha olumlu bulunmuştur. Bir müzik aleti çalıyor/çalmış olma durumu müzik dersine yönelik tutumlarda farklılık oluşturmazken yakın akrabalarında müzik aleti çalan olması durumunda müzik dersine tutumun daha olumlu olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin öğretmenlik etik davranışları ile öğrencilerin müzik dersine yönelik tutumları arasında anlamlı bir ilişkili olmadığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Cognition, Music Education, Music (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 25, 2023 |
Submission Date | July 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 1 Issue: 2 |