Aristotle is known to be the first to develop the category
theory in the history of logic. There have been many discussions on the
categories in the later periods. There were also those who developed different
category theory from Aristotle. One of these names is Immanuel Kant.
Shihab al-Din Suhrawardi al-Maqtul has an important place in
Islamic thought. He is a Masha’i at the beginning of his thought adventure. He
later developed the doctrine of mystic philosophy called is Ishraqi. Suhrawardi
introduced important ideas in many issues, especially in philosophical topics
such as logic, physics and metaphysics. It also has a authentic approach to
categories. That is why we have studied Suhrawardi's views on the categories.
In order to be able to comprehend his approach on this subject, we used the
previous forms of explanation about the categories. As mentioned earlier, the
subject of categories, which is the source of knowledge at the center, has been
examined by many thinkers from Aristotle. The most intense discussion about
categories is about which discipline they are the subject of. Some thinkers
claim that it is the subject of logic, while some others think that the
metaphysics of the categories are within the study area
Mantık tarihinde ilk kategori teorisini ortaya atan kimsenin
Aristoteles olduğu kabul edilir. Varlığın genel yüklemleri olarak tanımlanan
kategorileri Aristoteles, öncelikli olarak Organon’un ikinci kitabı kabul
edilen Kategoriler’de işlemiştir. Bunun yanında o, kategorileri Metafizik’te de
ele almıştır. Sonraki süreçte kategoriler üzerine birçok tartışma olmuştur.
Bunların başında kategorilerin sayısı ve onların mantığın konusu olup olmadığı
meseleleri gelir.
Kategoriler, düşüncenin ilkeleridir. Bu yönüyle onların
mantığın inceleme alanına girdiği ileri sürülebilir. Ancak bunun dışında
mantıkla bağlantısı olmayan bir konudur.
Söz konusu gerekçeden dolayı kategoriler konusu çoğunlukla metafizik
ilmi içerisinde ele alınmıştır. Ancak kategorilerin en genel kavramlar olarak
telakki edilmesi, onların klasik mantık içinde incelenmesini gerekli kılmıştır.
En genel anlamda kategorilerin sınırsız olduğu söylenebilir.
Ancak felsefeciler belli sayıda kategori kabul etmeyi tercih etmişlerdir.
Aristoteles bunları münhasıran bir kitapta ele alma ihtiyacı duymuştur. Aristoteles;
cevher, nicelik, nitelik, görelik, zaman, mekân, durum, sahip olma, etki ve
edilgi olmak üzere on kategori kabul etmiştir.
“el-Maktül” unvanıyla bilinen Şihabüddin Sühreverdî’nin İslam
düşüncesinde önemli bir yeri vardır. O, özellikle geliştirmiş olduğu mistik
felsefe öğretisiyle bilinir. Sühreverdî başta mantık, fizik ve metafizik gibi
felsefi konular olmak üzere birçok meselede önemli düşünceler ortaya koymuştur.
O, kategorilerin yeri ve sayısı konusunda da kendine özgü bir yaklaşım
sergilemiştir. İşte bu çalışmada onun kategoriler konusundaki görüşleri
incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Logic |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Submission Date | May 10, 2019 |
Acceptance Date | June 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |