Son yıllarda duygularını yönetme becerisi, okul yöneticilerinin sahip olması gereken en önemli sosyal ve duygusal yeterlikler arasında ifade edilmeye başlanmıştır. Bu nedenle okul yöneticilerinin duygularını yönetme yeterliklerinin öğretmen ve yönetici görüşlerine göre belirlenmesi bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Ayrıca bazı değişkenlere göre görüşler arasında anlamlı fark olup-olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma tarama modeli ile Sakarya, Kırıkkale ve Muş illerinde 826 öğretmen ve okul yönetici ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Titrek’in (2004) geliştirdiği, Öğretim Üyelerinin İşyaşamında Duygusal Zekâ Yeterliklerini Kullanma Düzeylerini Belirleme Ölçeği’nin bir alt ölçeği olan “Duyguları Yönetme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada birinci alt problemin analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma; ikinci alt problemin analizinde ise t-test, tek yönlü varyans analizi ve Tukey b analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, okul yöneticilerinin “sorumlulukları yerine getirme, söz tutma ve etik davranışlarda bulunma yeterliklerinin yüksek düzeyde olumlu algılanırken, sakin olma, öfkeden kurtulma ve stresli durumlarda sakinleşme” gibi yeterliklerde ise bazı yetersizliklerin var olduğu belirlenmiştir. Ayrıca “cinsiyet, kıdem, okul türü, yöneticinin yönetim tarzı ve yöneticiye politik yakınlık” değişkenlerinde görüşlerin anlamlı olarak farklılaştığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2009 |
Submission Date | March 18, 2010 |
Published in Issue | Year 2009 Issue: 18 |