BibTex RIS Cite

İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Öğretim Elemanı Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2010, Volume: 1 Issue: 20, 122 - 152, 06.01.2011

Abstract

Bu çalışmanın iki amacı vardır. İlk amaç, tercih edilen öğretim elemanlarının uzmanlık alanları arasında anlamlı farklılık olup olmadığını tespit etmektir. Çalışmanın ikinci amacı, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının görüşlerine dayalı olarak öğretim elemanlarının benimsenen ve benimsenmeyen özelliklerini tespit etmek olmuştur. Çalışma 2010–2011 eğitim öğretim yılı birinci döneminde Balıkesir Üniversitesinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya basit tesadüfi örnekleme tekniği ile seçilen 134 4.sınıf ilköğretim matematik öğretmen adayı katılmıştır. Öğretmen adayları tarafından rol model seçilen 10 öğretim elemanın uzmanlık alanları ki-kare testi ile analiz edilmiştir. Nitel veriler içerik analizi yapılarak incelenmiştir. Benimsenen ve benimsenmeyen öğretim elemanı özellikleri şu temalar altında toplanmıştır: (1)Kişisel özellikler, (2)iletişim becerileri, (3)dersin işlenişine yönelik özellikler,  (4)sınıf yönetimi, (5)konu alanına yönelik özellikler ve (6)ölçme ve değerlendirme özellikleridir.

References

  • Bilimler Enstitüsü Dergisi,(16), 526-538. [Online]:
  • http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr:8080/82/1/erdem.pdf adresinden 11.08.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Ergün, M., Duman, T., Kıncal., R. Y. ve Arıbaş, S. (1999). İdeal Bir Öğretim Elemanının Özellikleri.[online]: http://www.egitim.aku.edu.tr/ergrup1.htm adresinden 20.09.2010 tarihinde alınmıştır.
  • Gürgan, U. (1999). “Bilimsel Davranışlar Açısından Öğretim Elemanlarının Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Köseoğlu, K., (1992). “İlköğretime Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanı Yeterliklerinin Değerlendirilmesi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Küçükahmet, L. (1989). Demokrasi Eğitiminde Boyutlar ve Sorunlar. Demokrasi İçin Eğitim. Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Miller, R.I. (1998). Evaluating faculty for promotion and tenure. San Francisci: Jossey-Bass.
  • Murat, M., Aslantaş, H.İ. ve Özgan, H. (2006). Öğretim Elemanlarının Sınıf İçi Eğitim-Öğretim Etkinlikleri Açısından Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 3, 263-278.
  • Murray, H.G. (1983). Low-Interence classroom teaching behaviors and student rating of college teaching effectiveness. Journal of Educational Psychology, 75, 138-149. [Online]: http://www.gefad.gazi.edu.tr//window/dosyapdf/2006/3/2006-3-263-278-19- mehmetmurat,haciismailaslantacvehabibczgan.pdf adresinden 11.10.2010 tarihinde alınmıştır.
  • Parpala, A. ve Lindblom-Ylanne, S. (2007) University teachers‟ conceptions of good teaching in the units of high-quality education, Studies in Educational Evaluation, 33, 355-370.
  • Saylan, N. ve Uyangör, N. (1998). Öğrenci Görüşlerine Göre Necatibey Eğitim Fakültesi Öğretim Elemanlarında Bulunan Öğretmenlik Niteliklerinin Belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 35-67, [Online]: http://sbe.balikesir.edu.tr/dergi/edergi/c1s2/makale/c1s2m3.pdf 11.09.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Seldin, P. (1984). Changing practices in faculty evaluation. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Swanson, A.R. ve Sisson, J.D. (1971). The Development, Evaluation and Utilization of A Depertmental Faculty Appraisal System, Journal of Industrial Teacher Education, 9, 64– 79.
  • Şen, H. Ş. ve Erişen, Y. (2002). Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretmenlik Özellikleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 99-116
  • Telli, S., den Brok P. ve Çakıroğlu, J.(2008). Teachers‟ and Students‟ Perceptions of the Ideal Teacher.Eğitim ve Bilim, 33(149), 118-129.
  • Vatthaisong, S. (1983) “Study of Thai Undergraduate Students Perceptions of Characterisrics of Effective İnstructors” –akt. Akgöl, H.(1994). “Eğitim Fakültelerindeki Öğretim Elemanları Ve Öğrencilerin İdeal Bir Öğretim Elemanı‟nın Nitelikleri Hakkındaki Görüşleri İle Kendi Kurumlarındaki Öğretim Elemanlarının Bu Niteliklere Uygunluklarının Karşılaştırılması.” Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Yaman, E. (2002). “Öğretimde Kalite Açısından Öğretim Elemanlarının Öğretmenlik Meslek Bilgisi Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, Y. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık, s. 227.
Year 2010, Volume: 1 Issue: 20, 122 - 152, 06.01.2011

Abstract

References

  • Bilimler Enstitüsü Dergisi,(16), 526-538. [Online]:
  • http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr:8080/82/1/erdem.pdf adresinden 11.08.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Ergün, M., Duman, T., Kıncal., R. Y. ve Arıbaş, S. (1999). İdeal Bir Öğretim Elemanının Özellikleri.[online]: http://www.egitim.aku.edu.tr/ergrup1.htm adresinden 20.09.2010 tarihinde alınmıştır.
  • Gürgan, U. (1999). “Bilimsel Davranışlar Açısından Öğretim Elemanlarının Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Köseoğlu, K., (1992). “İlköğretime Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanı Yeterliklerinin Değerlendirilmesi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Küçükahmet, L. (1989). Demokrasi Eğitiminde Boyutlar ve Sorunlar. Demokrasi İçin Eğitim. Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Miller, R.I. (1998). Evaluating faculty for promotion and tenure. San Francisci: Jossey-Bass.
  • Murat, M., Aslantaş, H.İ. ve Özgan, H. (2006). Öğretim Elemanlarının Sınıf İçi Eğitim-Öğretim Etkinlikleri Açısından Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 3, 263-278.
  • Murray, H.G. (1983). Low-Interence classroom teaching behaviors and student rating of college teaching effectiveness. Journal of Educational Psychology, 75, 138-149. [Online]: http://www.gefad.gazi.edu.tr//window/dosyapdf/2006/3/2006-3-263-278-19- mehmetmurat,haciismailaslantacvehabibczgan.pdf adresinden 11.10.2010 tarihinde alınmıştır.
  • Parpala, A. ve Lindblom-Ylanne, S. (2007) University teachers‟ conceptions of good teaching in the units of high-quality education, Studies in Educational Evaluation, 33, 355-370.
  • Saylan, N. ve Uyangör, N. (1998). Öğrenci Görüşlerine Göre Necatibey Eğitim Fakültesi Öğretim Elemanlarında Bulunan Öğretmenlik Niteliklerinin Belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 35-67, [Online]: http://sbe.balikesir.edu.tr/dergi/edergi/c1s2/makale/c1s2m3.pdf 11.09.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Seldin, P. (1984). Changing practices in faculty evaluation. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Swanson, A.R. ve Sisson, J.D. (1971). The Development, Evaluation and Utilization of A Depertmental Faculty Appraisal System, Journal of Industrial Teacher Education, 9, 64– 79.
  • Şen, H. Ş. ve Erişen, Y. (2002). Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretmenlik Özellikleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 99-116
  • Telli, S., den Brok P. ve Çakıroğlu, J.(2008). Teachers‟ and Students‟ Perceptions of the Ideal Teacher.Eğitim ve Bilim, 33(149), 118-129.
  • Vatthaisong, S. (1983) “Study of Thai Undergraduate Students Perceptions of Characterisrics of Effective İnstructors” –akt. Akgöl, H.(1994). “Eğitim Fakültelerindeki Öğretim Elemanları Ve Öğrencilerin İdeal Bir Öğretim Elemanı‟nın Nitelikleri Hakkındaki Görüşleri İle Kendi Kurumlarındaki Öğretim Elemanlarının Bu Niteliklere Uygunluklarının Karşılaştırılması.” Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Yaman, E. (2002). “Öğretimde Kalite Açısından Öğretim Elemanlarının Öğretmenlik Meslek Bilgisi Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi.” Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, Y. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık, s. 227.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Emine Özdemir

Devrim Üzel This is me

Publication Date January 6, 2011
Submission Date January 6, 2011
Published in Issue Year 2010 Volume: 1 Issue: 20

Cite

APA Özdemir, E., & Üzel, D. (2011). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Öğretim Elemanı Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(20), 122-152.