Pre-Service Social Studies Teachers’ Views on Using Of Literary Works in Social Studies Teaching
Year 2015,
Issue: 36, 19 - 33, 31.12.2015
Cemil Yeşilbursa
,
Osman Sabancı
Abstract
This study explores the pre-service social studies teachers? views on using of literary works in social studies teaching. Convenient sampling was used to determine the study group. The study group consisted of 146 pre-service social studies, which 61 of them were male and 85 of them were female. Data collected in written by an interview form which composed of 5 qualitative question that developed by researchers. Content and descriptive analyses were used to interpret the data. The results showed that pre-service social studies have positive views on using literary works in social studies teaching. They stated that literary works can be used in teaching history, geography and citizenship topics in social studies. The results also showed that pre-service social studies teachers find themselves insufficient about how to use literary works in teaching social studies.
References
- Barr, R., Barth, J. L. and Shermis, S. S. (2013). Sosyal bilgilerin doğası. C. Dönmez (Çev. Ed.). (Birinci baskı), Ankara: Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık
- Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, (Third Edition). California: SAGE Publications, Inc.
- Davis, J. C., III and Palmer, J. (1992). A strategy for using children's literature to extend the social studies curriculum. Social Studies, 83(3), 125-28.
- Demir, S. B. ve Akengin, H. (2011). Hikâyelerle sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Doğanay, A. (2005). Sosyal bilgiler öğretimi. İçinde C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 17-52). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Edgington, W. D. (1998). The use of children’s literatüre in middle school social studies: What research does and does not show. The Clearing House, 72(2), 121-125.
- Flaim, M. L. and M. L. Chiodo. (1994). A novel approach to geographic education: Using literature in the social studies. The Social Studies, 85(5), 225-227.
- Fredericks, A. D. (2007). Much more social studies through children’s literature: A collaborative approach. Westport, CT: Teacher Ideas Press.
- Huck, C. S., Hepler, S. and Hickman, J. (1993). Children’s literature in the elementary school. USA: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
- Jarolimek, J., Foster, C. and Kellough, R. D. (2005). Teaching and learning in the elemantary school. (Eight Edition). New Jersey, NY: Pearson Education, Inc.
- Kaymakçı, S. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında edebî ürünlerin kullanımına bir bakış. 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Rize.
- Kaymakçı, S. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında sözlü ve yazılı edebi türlerin kullanım durumu. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 230-255.
- Kemper, E., Stringfield, S, & Teddlie, C. (2003). Sampling strategies in social science research. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of mixed methods in social and behavioral research (pp. 273-296). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Küçükoğlu, H. (2010). Importance of literature in children’s development with some suggested activities. İçinde, D. Şahhüseyinoğlu ve D. Ilisko (Eds.). How do children learn best? (ss. 144-157), Ankara: Araştırmacı Çocuk Merkezi.
- MEB. (Komisyon) (2014a). İlköğretim sosyal bilgiler ders kitabı 6. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. MEB. (2014b). Sosyal bilgiler öğretim http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx adresinden 20.04.2014 tarihinde elde edilmiştir. programı (4-5 ve 6-7). Web:
- McCall, A. L. (2010). Teaching powerful social studies ideas through literature circles. The Social Studies, 101, 152-159.
- Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis : An expanded sourcebook. (Second Edition). Thousand Oaks, California: SAGE Publications, Inc.
- Neitz, L. J. (2002). Impact of Children’s Literature as an Ancillary Component to the Social Studies (ERIC ED 469 403).
- Oruç, Ş. (2009). Sosyal bilgiler 6. sınıf ders kitabında edebi ürünler. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(2), 9-24.
- Oruç, Ş. ve Erdem, R. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde biyografi kullanımının öğrencilerin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 215-229.
- Öztürk, C. ve Otluoğlu, R. (2002). Sosyal bilgiler öğretiminde yazılı edebiyat ürünlerini ders aracı olarak kullanmanın duyuşsal davranış özelliklerini kazanmaya etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 15, 173-182.
- Öztürk, C., Keskin, S. C. ve Otluoğlu, R. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünler ve yazılı materyaller (Altıncı baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Öztürk, Ç. (2007). Coğrafya eğitiminde edebî metinlerin kullanımı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 24, 70-78.
- Öztürk, C. (2006). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış. İçinde, C. Öztürk (Ed.). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 21-50). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Şimşek, A. (2006). Tarihsel romanın eğitimsel işlevi. Bilig, 37, 65-80.
- Tindall, L. C. (1996). A comparison of teaching social studies using a traditional textbook approach versus using a literatüre based aproach. (ERIC ED 401 198).
- Yeşilbursa, C.C., Sabancı, O. ve Hamarat, E. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında edebi ürünlerin kullanımı. İçinde, B. Akbaba (Ed.). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler (ss. 145-206). Ankara: Pegem Akademi.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünlerin Kullanımına Yönelik Görüşleri
Year 2015,
Issue: 36, 19 - 33, 31.12.2015
Cemil Yeşilbursa
,
Osman Sabancı
Abstract
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünlerin kullanımına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışma grubunun belirlenmesinde kolay ulaşılabilir örneklem yönetimi kullanılmıştır. Çalışma grubu 61’i erkek, 85’i kadın olmak üzere toplamda 146 öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan 5 açık uçlu sorudan oluşan veri toplama aracıyla yazılı olarak toplanmıştır. Bu yazılı verilerin analizinde içerik ve betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre sosyal bilgiler öğretmen adayları sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünlerin kullanımına yönelik olumlu bir görüşe sahip oldukları görülmüştür. Öğretmen adayları sosyal bilgilerde edebi ürünlerin daha çok tarih, coğrafya, vatandaşlık konularının öğretiminde kullanabileceği görüşünde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında edebi ürünlerin sosyal bilgiler öğretiminde nasıl kullanacakları konusunda kendilerini yetersiz buldukları ortaya çıkmıştır.
References
- Barr, R., Barth, J. L. and Shermis, S. S. (2013). Sosyal bilgilerin doğası. C. Dönmez (Çev. Ed.). (Birinci baskı), Ankara: Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık
- Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, (Third Edition). California: SAGE Publications, Inc.
- Davis, J. C., III and Palmer, J. (1992). A strategy for using children's literature to extend the social studies curriculum. Social Studies, 83(3), 125-28.
- Demir, S. B. ve Akengin, H. (2011). Hikâyelerle sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Doğanay, A. (2005). Sosyal bilgiler öğretimi. İçinde C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 17-52). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Edgington, W. D. (1998). The use of children’s literatüre in middle school social studies: What research does and does not show. The Clearing House, 72(2), 121-125.
- Flaim, M. L. and M. L. Chiodo. (1994). A novel approach to geographic education: Using literature in the social studies. The Social Studies, 85(5), 225-227.
- Fredericks, A. D. (2007). Much more social studies through children’s literature: A collaborative approach. Westport, CT: Teacher Ideas Press.
- Huck, C. S., Hepler, S. and Hickman, J. (1993). Children’s literature in the elementary school. USA: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
- Jarolimek, J., Foster, C. and Kellough, R. D. (2005). Teaching and learning in the elemantary school. (Eight Edition). New Jersey, NY: Pearson Education, Inc.
- Kaymakçı, S. (2012). İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında edebî ürünlerin kullanımına bir bakış. 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Rize.
- Kaymakçı, S. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında sözlü ve yazılı edebi türlerin kullanım durumu. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 230-255.
- Kemper, E., Stringfield, S, & Teddlie, C. (2003). Sampling strategies in social science research. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of mixed methods in social and behavioral research (pp. 273-296). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Küçükoğlu, H. (2010). Importance of literature in children’s development with some suggested activities. İçinde, D. Şahhüseyinoğlu ve D. Ilisko (Eds.). How do children learn best? (ss. 144-157), Ankara: Araştırmacı Çocuk Merkezi.
- MEB. (Komisyon) (2014a). İlköğretim sosyal bilgiler ders kitabı 6. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. MEB. (2014b). Sosyal bilgiler öğretim http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx adresinden 20.04.2014 tarihinde elde edilmiştir. programı (4-5 ve 6-7). Web:
- McCall, A. L. (2010). Teaching powerful social studies ideas through literature circles. The Social Studies, 101, 152-159.
- Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis : An expanded sourcebook. (Second Edition). Thousand Oaks, California: SAGE Publications, Inc.
- Neitz, L. J. (2002). Impact of Children’s Literature as an Ancillary Component to the Social Studies (ERIC ED 469 403).
- Oruç, Ş. (2009). Sosyal bilgiler 6. sınıf ders kitabında edebi ürünler. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(2), 9-24.
- Oruç, Ş. ve Erdem, R. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde biyografi kullanımının öğrencilerin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 215-229.
- Öztürk, C. ve Otluoğlu, R. (2002). Sosyal bilgiler öğretiminde yazılı edebiyat ürünlerini ders aracı olarak kullanmanın duyuşsal davranış özelliklerini kazanmaya etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 15, 173-182.
- Öztürk, C., Keskin, S. C. ve Otluoğlu, R. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünler ve yazılı materyaller (Altıncı baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Öztürk, Ç. (2007). Coğrafya eğitiminde edebî metinlerin kullanımı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 24, 70-78.
- Öztürk, C. (2006). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış. İçinde, C. Öztürk (Ed.). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 21-50). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Şimşek, A. (2006). Tarihsel romanın eğitimsel işlevi. Bilig, 37, 65-80.
- Tindall, L. C. (1996). A comparison of teaching social studies using a traditional textbook approach versus using a literatüre based aproach. (ERIC ED 401 198).
- Yeşilbursa, C.C., Sabancı, O. ve Hamarat, E. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında edebi ürünlerin kullanımı. İçinde, B. Akbaba (Ed.). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Sosyal Bilgiler (ss. 145-206). Ankara: Pegem Akademi.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.