Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE YALNIZLIK VE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ İLİŞKİSİNDE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMININ ARACI ROLÜ

Year 2017, Issue: 44, 339 - 357, 21.12.2017
https://doi.org/10.21764/maeuefd.341554

Abstract

Bu
araştırmada, üniversite öğrencilerinin yalnızlık ve psikolojik iyi oluş
düzeyleri arasındaki ilişkide problemli internet kullanımının aracı rolünü
incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 488
lisans öğrencisi
oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak “UCLA Yalnızlık Ölçeği”,
“Psikolojik İyi Olma Ölçekleri” ile “Problemli İnternet Kullanım Ölçeği” kullanılmıştır.
Elde edilen veriler SPSS 23 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin
analizinde “Pearson Korelasyon Analizi”, aracılık etkisini belirlemek amacıyla
"çoklu regresyon yöntemi" ve aracılık etkisinin anlamlılığını
incelemek için "sobel testi" kullanılmıştır. 
Araştırmada
yalnızlık ile problemli internet kulanımı arasında pozitif yönlü; yalnızlık ile
psikolojik iyi oluş arasında negatif yönlü anlamlı ilişki olduğu gözlenmiştir.
Ayrıca problemli internet kullanımı ile psikolojik iyi oluş arasında negatif
yönlü anlamlı bir ilişki mevcuttur. Araştırmadan elde edilen bir diğer bulgu
ise;  yalnızlık ve psikolojik iyi oluş
arasındaki ilişkide problemli internet kullanımının kısmi aracılık rolüne sahip
olduğu bulgusudur. 

References

  • Atik Bilgenoğlu, A. (2009). The moderating role of social problem solving skills on work family-personal life conflict and psychological well-being relationship. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Koç University Graduate School of Social Sciences, İstanbul.
  • Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.
  • Bernal Ruiz, C., Rosa-Alcázar, A.I., GonzálezCalatayud, V. & Rosa Alcázar, E. (2017). Is there a relationship between problematic Internet use and responses of social anxiety, obsessive-compulsive and psychological well-being among adolescents?. Anales de Psicología, 33(2), 269-276 . http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.2.265831
  • Büyükfiliz, B. (2016). 18-25 yaş arası genç yetişkinlerde problemli internet kullanımı ve iletişim becerileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Caplan, S.E. (2003). Preference for online social interaction: a theory of problematic internet use and psychosocial well being. Communication Research, 30, 625-648.
  • Casale, S., Lecchi, S., Fioravanti, G. (2015). The association between psychological well-being and problematic use of Internet communicative services among young people. Journal of Psychology, 149(5), 480-497. doi: 10.1080/00223980.2014.905432
  • Cenkseven, F. (2004). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyi olmanın yordayıcılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Ceyhan, S. (2005). Kayseri Nuh Naci Yazgan Sağlık Ocağı bölgesinde yaşayan 65 yaş ve üstü bireylerin yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Ceyhan, E., Ceyhan, A.A., Gürcan, A. (2007). The validity and reability of the Problematic Internet Use Scale. Educational Sciences: Theory & Practice, 7(1), 387-416.
  • Ceyhan, A., Ceyhan, E. (2008). Loneliness, depression, and computer self-efficacy as predictors of problematic internet use. CyberPsychology and Behavior, 11(6), 699–701.
  • Chen, Y., Persson, A. (2002). Internet use among young and older adults: relation to psychological well- being. Educational Gerontology, 28(9), 731-744. Cicioğlu, M. (2014). Öğrencilerin problemli internet kullanımı ve siber zorbalık davranışlarına ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
Year 2017, Issue: 44, 339 - 357, 21.12.2017
https://doi.org/10.21764/maeuefd.341554

Abstract

References

  • Atik Bilgenoğlu, A. (2009). The moderating role of social problem solving skills on work family-personal life conflict and psychological well-being relationship. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Koç University Graduate School of Social Sciences, İstanbul.
  • Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.
  • Bernal Ruiz, C., Rosa-Alcázar, A.I., GonzálezCalatayud, V. & Rosa Alcázar, E. (2017). Is there a relationship between problematic Internet use and responses of social anxiety, obsessive-compulsive and psychological well-being among adolescents?. Anales de Psicología, 33(2), 269-276 . http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.2.265831
  • Büyükfiliz, B. (2016). 18-25 yaş arası genç yetişkinlerde problemli internet kullanımı ve iletişim becerileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Caplan, S.E. (2003). Preference for online social interaction: a theory of problematic internet use and psychosocial well being. Communication Research, 30, 625-648.
  • Casale, S., Lecchi, S., Fioravanti, G. (2015). The association between psychological well-being and problematic use of Internet communicative services among young people. Journal of Psychology, 149(5), 480-497. doi: 10.1080/00223980.2014.905432
  • Cenkseven, F. (2004). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyi olmanın yordayıcılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Ceyhan, S. (2005). Kayseri Nuh Naci Yazgan Sağlık Ocağı bölgesinde yaşayan 65 yaş ve üstü bireylerin yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Ceyhan, E., Ceyhan, A.A., Gürcan, A. (2007). The validity and reability of the Problematic Internet Use Scale. Educational Sciences: Theory & Practice, 7(1), 387-416.
  • Ceyhan, A., Ceyhan, E. (2008). Loneliness, depression, and computer self-efficacy as predictors of problematic internet use. CyberPsychology and Behavior, 11(6), 699–701.
  • Chen, Y., Persson, A. (2002). Internet use among young and older adults: relation to psychological well- being. Educational Gerontology, 28(9), 731-744. Cicioğlu, M. (2014). Öğrencilerin problemli internet kullanımı ve siber zorbalık davranışlarına ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
There are 10 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

MERVE Dağlı Çetinkaya

BÜLENT Gündüz

Publication Date December 21, 2017
Submission Date October 3, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 44

Cite

APA Dağlı Çetinkaya, M., & Gündüz, B. (2017). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE YALNIZLIK VE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ İLİŞKİSİNDE PROBLEMLİ İNTERNET KULLANIMININ ARACI ROLÜ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(44), 339-357. https://doi.org/10.21764/maeuefd.341554

Cited By