Research Article
BibTex RIS Cite

Teachers’ Opinions Related to Cross-Curricular Disciplines in Primary School Social Studies Curriculum

Year 2018, Issue: 47, 137 - 157, 15.07.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.312152

Abstract
















The
purpose of this research is to determine primary school classroom teachers’ and
social studies teachers’ opinions about inter curricular disciplines in the 4.-5.-6.
and 7th grades Social Studies curriculum. Within the scope of this
research, it was tried to find out if the attendants have information about the
inter curricular disciplines in the social studies curriculum taught in
elementary schools and if the teachers include inter curricular disciplines in
their courses. The study's study group consisted of 4 classroom teachers
working in 4th grade classroom in primary schools and 8 social
studies teachers working in 5. - 6. and 7th grade of secondary
schools in Ordu. In the study, phenomenology, one of the qualitative research
designs, was used. Collected data were gathered through interview forms on the
basis of volunteerism. Then the data were analyzed by phenomenological analysis
method. The opinions of all participants were transferred to the digital medium
under each heading of the research data collected through interview forms to
reveal the nature and structure of the inter curricular applications. According
to the findings obtained in the research, it is concluded that teachers have
limited knowledge about inter curricular disciplines. Teachers stated that they
could not give much room for inter curricular disciplines because of the
reasons such as the intensity of the program, exam-oriented study, time anxiety
and the fact that the classes are crowded. All of the teachers think that inter
curricular disciplines are important and necessary; if the curriculum is
alleviated, the time constraints are removed, and if the necessary inter-curricular
disciplinary information is provided, these disciplines can be employed in
their lessons.
    

References

  • Doç.Dr. Selahattin Kaymakcı, Kastamonu Üniversitesi, e-posta: skaymakci@kastamonu.edu.tr
  • Doç.Dr. Ömer Faruk Sönmez, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, e-posta: sonmez.omerfaruk@gmail.com
  • Doç.Dr. Zihni Merey, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, e-posta: zmerey yyu.edu.tr

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDA YER ALAN ARA DİSİPLİNLERE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Year 2018, Issue: 47, 137 - 157, 15.07.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.312152

Abstract

Bu araştırmanın amacı,
ilköğretim 4.-5.-6.-7. sınıf Sosyal Bilgiler öğretim programında yer alan ara
disiplinlere yönelik sınıf öğretmenlerinin ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin
görüşlerini belirlemektir. Bu araştırma kapsamında ilköğretim okullarında
okutulan sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan ara disiplinlerden
öğretmenlerin haberdar olma durumları ve araştırmaya katılan öğretmenlerin ara
disiplinlere derslerinde yer verme durumları ortaya konmaya çalışılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu Ordu ilinde bulunan ilkokulların 4. sınıflarında
görev yapan 4 sınıf öğretmeni ve ortaokulların 5.-6. ve 7. sınıflarında görev
yapan 8 sosyal bilgiler öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada nitel araştırma
desenlerinden biri olan olgubilim deseni kullanılmıştır. Veriler gönüllülük
esasına dayanarak görüşme formları aracılığıyla toplanmıştır. Daha sonra elde
edilen veriler fenomonolojik analiz ile çözümlenmiştir. Ara disiplin
uygulamalarının yapısını ve özünü ortaya koymak için görüşme formlarıyla
toplanan araştırma verileri her soru başlığı altında tüm katılımcıların
görüşleri dijital ortama aktarılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre
öğretmenlerin ara disiplinler konusunda sınırlı bilgiye sahip olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Öğretmenler programın yoğun olması, sınav odaklı çalışma, zaman kaygısı
ve sınıfların kalabalık olması gibi sebeplerden dolayı ara disiplinlere
derslerinde çok fazla yer veremediklerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin tamamı
ara disiplinlerin önemli ve gerekli olduğunu düşünmektedir; öğretim programı
hafifletilirse, süre sıkıntısı ortadan kaldırılırsa ve ara disiplinler
konusunda gerekli bilgilendirmeler yapılırsa, derslerinde ara disiplinleri işe
koşabileceklerini belirtmişlerdir.

References

  • Doç.Dr. Selahattin Kaymakcı, Kastamonu Üniversitesi, e-posta: skaymakci@kastamonu.edu.tr
  • Doç.Dr. Ömer Faruk Sönmez, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, e-posta: sonmez.omerfaruk@gmail.com
  • Doç.Dr. Zihni Merey, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, e-posta: zmerey yyu.edu.tr
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Filiz Zayimoğlu Öztürk

Publication Date July 15, 2018
Submission Date May 13, 2017
Published in Issue Year 2018 Issue: 47

Cite

APA Zayimoğlu Öztürk, F. (2018). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMINDA YER ALAN ARA DİSİPLİNLERE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(47), 137-157. https://doi.org/10.21764/maeuefd.312152