Bu çalışmanın amacı,
ortaokul ve lise öğrencilerinin psikolojik danışma ve rehberlik ihtiyaçlarını
belirleyerek bu ihtiyaçların cinsiyet, okul düzeyi, sınıf düzeyi, ağırlıklı not
ortalaması, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve ailenin aylık ortalama geliri
değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Tarama
modeli kullanılarak yürütülen bu araştırmaya 2016 bahar döneminde İç Anadolu
Bölgesindeki bir şehirde devlet okullarına (1237 ortaokul, 621 lise) devam eden
1858 öğrenci (955 kız, 903 erkek) gönüllü olarak katılmıştır. Bulgular cinsiyet
açısından incelendiğinde kız öğrencilerin eğitsel rehberlik ihtiyacının erkek
öğrencilere göre anlamlı derecede fazla olduğu, mesleki ve kişisel rehberlik
ihtiyaçları açısından ise anlamlı bir farklılaşma olmadığı görülmüştür. Okul
düzeyi açısından lise öğrencilerinin eğitsel ve mesleki rehberlik
ihtiyaçlarının ortaokul öğrencilerine göre anlamlı düzeyde daha fazla olduğu
ancak kişisel rehberlik ihtiyacının okul düzeyi açısından anlamlı bir farklılaşma
göstermediği bulunmuştur. Bulgular ilgili alan yazın ışığında diğer değişkenler
de dikkate alınarak tartışılmış ve okullarda çalışan psikolojik danışmanlara
önerilerde bulunulmuştur.
The
aim of this study is to investigate the psychological counseling and guidance
needs of middle and high school students and to find out whether these needs
differ in terms of variables such as gender, school level, grade level, grade
point average, educational level of students’ mothers and fathers, and monthly
average income of the families. The research is a descriptive study conducted
on the survey model. The participants of the research consist of 1858 students
(955 females and 903 males) studying at the public schools (1237 at middle
schools and 621 at high schools) in a Central Anatolian province during spring
semester of 2016. When data set was examined in terms of gender, it was found
out that female students' educational guidance needs were significantly higher
than male students and there was no significant difference in their vocational
and personal guidance needs. In terms of school level, it was found out that
the educational and vocational guidance needs of the high school students were
significantly higher than those of the middle school students, but the personal
guidance needs did not show any significant difference in terms of school
level. The findings were discussed under the light of the related literature
considering the other variables and suggestions for school psychological
counselors were given.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Submission Date | February 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 47 |