The aim of this study is to evaluate the School
Experience course based on the views of the teachers who have already taken
this course and who are currently enrolled to the course. With this in mind,
the course was evaluated in terms of practicality, traceability,
goal-orientedness, flexibility, coherence and functionality. With qualitative
research approach, the interview technique was used to collect data, maximum
variety sampling method was used to form the study group and the views of a
total of 26 teacher candidates were taken via a semi-structured interview form.
Teacher candidates who have already taken the “School Experience” course at the
Faculty of Education, Cumhuriyet University and 6 senior students from
pre-school education department, five seniors from elementary education
department, five senior students at social studies education department and ten
students from science education department at the same faculty were interviewed
and data collected were analyzed with descriptive analysis. As a result, it was
revealed that there were some factors that negatively affects the relation of
the practicality, traceability, flexibility, goal-orientedness of the program
with theoretical knowledge and that they assessed that they found the program
to be functional under some conditions. Finally, an alternative program was
proposed for the school experience course.
Bu araştırmanın amacı, Okul Deneyimi Programı’nın bu dersi daha önce
almış ve halen öğrenimlerine devam eden öğretmen adaylarının görüşlerinden
yararlanılarak değerlendirilmesidir. Bu amaçla eğitim programının temel
özellikleri olan uygulanabilirlik, izlenebilirlik, amaca görelik, esneklik,
bağdaşımcılık, işlevsellik özellikleri ölçüt olarak alınmıştır. Nitel araştırma
yaklaşımıyla gerçekleştirilen bu çalışmada görüşme tekniği kullanılmıştır.
Çalışma grubunun oluşturulmasında maksimum çeşitlilik örneklemesine gidilmiş ve
Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesinde “Okul Deneyimi” dersi almış, son
sınıfta öğrenimlerine devam eden okul öncesi öğretmenliği bölümünden altı, sınıf öğretmenliği bölümünden beş, sosyal
bilgiler öğretmenliği bölümünden beş, fen bilgisi öğretmenliği bölümünden on
olmak üzere toplam yirmi altı öğretmen adayının görüşleri yarı yapılandırılmış
görüşme formu aracılığıyla alınmış ve toplanan veriler betimsel analizle
çözümlenmiştir. Sonuçta programın, uygulanabilirliğini, izlenebilirliğini,
esnekliğini, amaca göreliğini ve teorik bilgilerle ilişkilendirilmesini olumsuz
yönde etkileyen bir takım etkenlerin olduğu ortaya konulmuş, programın öğretmen
adaylarınca bazı koşullar altında işlevsel olarak değerlendirildiği tespit
edilmiş ve okul deneyimi dersine ilişkin alternatif bir program önerisinde
bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2018 |
Submission Date | May 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 47 |