Bu
araştırmanın amacı, ergenlerin anne baba tutumları ile problem çözme becerileri
arasındaki ilişkide benlik saygısının aracılık rolünü inceleyerek bu konuda
yapılacak yeni çalışmalara yol göstermektir. Araştırmanın örneklemini 2015-2016
eğitim öğretim yılında Mersin ili merkez ilçelerindeki ortaöğretim kurumlarında
öğrenim görmekte olan 10. ve 11. sınıfa devam eden 1144 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada “Anne-Baba Tutum Ölçeği”, “Kişilerarası Problem Çözme Envanteri”, “Coopersmith
Benlik Saygısı Envanteri”nin kısa formu ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin incelenebilmesi için Pearson
Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, aracılık rolünün incelenebilmesi için
regresyon analizi ve aracılık etkisinin anlamlılığını belirleyebilmek için ise
Sobel Z Testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre benlik saygısının,
demokratik anne baba tutumu ile yapıcı problem çözme ve koruyucu istekçi anne
baba tutumu ile probleme olumsuz yaklaşma arasındaki ilişkide kısmi aracılık
rolü olduğu bulunmuştur. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre otoriter anne baba
tutumu ile problem çözme becerilerinin alt boyutlarından probleme olumsuz
yaklaşma ve yapıcı problem çözme arasındaki ilişkide benlik saygısının tam
aracılık rolü olduğu saptanmıştır.
The purpose of this research is to explore the
mediating role of self-esteem in the relationship between adolescent parental
attitudes and problem-solving abilities, leading to new work to be done in this
regard. The sample of the study consisted of 1144 students who attended to the
10th and 11th grades in secondary education institutions in the central
districts of Mersin province in 2015-2016 academic year. "Parental
Attitude Scale", "Interpersonal Problem Solving Inventory", "Coopersmith
Self Respect Inventory" and "Personal Information Form" were
used in the study. Pearson Moments Multiplication Correlation Coefficient was
used to examine the relationships between the variables, regression analysis to
examine the mediator role, and sobel z test to determine the significance of
the mediating effect. Research findings indicate that self-esteem plays a
partial role in the relationship between democratic parental attitude and
constructive problem solving, and the relationship between protective expectant
parental attitude and probing negative attitude. In addition, according to the
results of the research, it was determined that self-esteem had a complete
mediating role in the relationship between authoritarian parental attitude and
probing negative approach and constructive problem solving from the subscales
of problem-solving skills.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 17, 2018 |
Submission Date | May 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 48 |